Παράλιο Άστρος
logo: Το Άστρος της Θαλάσσης
Αναζήτηση Go

Ελλάδα, ο απέραντος... ΧΥΤΑ των πλαστικών μιας χρήσης

Κατηγορία Γενική | Αναρτήθηκε 14-11-2017 09:12:23 am | από nskarmoutsos

Είναι οι μικρές μας συνήθειες. Ο καφές «από τον δρόμο», το μπουκαλάκι με το νερό, το αναψυκτικό, για κάποιους και το τσιγάρο. Προϊόντα που πολλοί από εμάς καταναλώνουμε σε καθημερινή βάση, συχνά αρκετές φορές την ημέρα. Η «συνήθεια» είναι ισχυρή και δύσκολα κλονίζεται, ακόμα και αν ενοχλείσαι από τις θαμμένες «γόπες» στην άμμο ή τα πλαστικά καλαμάκια, ποτήρια και καπάκια που παρασύρει ο αέρας στη θάλασσα ή στοιβάζονται στα ταλαιπωρημένα καλαθάκια απορριμμάτων.

Μια νέα ευρωπαϊκή έρευνα για διαδεδομένα πλαστικά μιας χρήσης έρχεται να εκτιμήσει τις συνέπειες των επιλογών και στη χώρα μας: τουλάχιστον 666 εκατ. πλαστικά μπουκάλια νερού «καταναλώνονται» κάθε χρόνο στην Ελλάδα, 202 εκατ. πλαστικά ποτήρια καφέ, 900 εκατ. καλαμάκια, 37 εκατ. πλαστικά ταπεράκια φαγητού ή γλυκού. Oσο για τις «γόπες»; Περί τα 19 δισ. τσιγάρα καταναλώνονται κάθε χρόνο στην Ελλάδα και όλοι ξέρουμε πού καταλήγουν τα περισσότερα από τα αποτσίγαρα...

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από τον μη κυβερνητικό οργανισμό Seas At Risk (που ασχολείται με την προστασία των θαλασσών), με κοινοτική χρηματοδότηση και είναι μια πρώτη απόπειρα καταγραφής της έκτασης του προβλήματος των πλαστικών μιας χρήσης στην καθημερινότητά μας. Η έκθεση εξετάζει ορισμένες από τις πιο δημοφιλείς κατηγορίες προϊόντων μιας χρήσης: πλαστικά μπουκάλια, ποτήρια και καπάκια καφέ, καλαμάκια και πλαστικούς αναδευτήρες, συσκευασίες φαγητού και «γόπες» τσιγάρων (οι οποίες συγκαταλέγονται στα πλαστικά μιας χρήσης, καθώς τα φίλτρα εμπεριέχουν πλαστικές ίνες).

Τα στοιχεία

Ελλείψει αναλυτικών δεδομένων, οι μελετητές χρησιμοποίησαν ως βάση διαθέσιμα στοιχεία ανά προϊόν από όσες χώρες αυτά υπάρχουν, κάνοντας αναγωγή στις υπόλοιπες με βάση τον πληθυσμό ή το κατά κεφαλήν εισόδημα. Eτσι, όπως προκύπτει για την Ελλάδα, «καταναλώνονται» ετησίως:

• Από 666 εκατ. έως 1,28 δισ. πλαστικά μπουκάλια (συνολικά στην Ε.Ε. 45-60 δισ.).

• Από 202 έως 369 εκατ. πλαστικά ποτήρια και καπάκια (συνολικά στην Ε.Ε. 13,7-17 δισ.).

• Περίπου 900 εκατ. καλαμάκια μόνο από τα ταχυφαγεία (46,5 δισ. σε όλη την Ε.Ε.).

• Από 37 έως 58 εκατ. πλαστικές συσκευασίες φαγητού (συνολικά στην Ε.Ε. 2,4-2,6 δισ.).

• Τέλος, στη χώρα μας «καταναλώνονται» 19 δισ. τσιγάρα ετησίως (580 δισ. σε όλη την Ε.Ε.).

Το ιδιαίτερα ενδιαφέρον σε σχέση με τη χώρα μας είναι ότι οι αναγωγές αυτές... είναι σίγουρα πολύ μικρότερες από την πραγματικότητα. Για παράδειγμα, οι αναγωγές βάσει πληθυσμού δεν συμπεριλαμβάνουν το –ιδιαίτερα σημαντικό για τη χώρα μας– μέγεθος του τουρισμού (11 εκατ. πληθυσμού έναντι 20 εκατ. επισκεπτών).

Η περιβαλλοντική οργάνωση Greenpeace προσπάθησε πριν από μερικούς μήνες να συγκεντρώσει στοιχεία για την ίδια κατηγορία προϊόντων: χρησιμοποιώντας στοιχεία για την κατανάλωση καφέ στη χώρα μας εκτός σπιτιού (315.000 σάκοι καφέ τον χρόνο, που σημαίνει 1,3 δισ. καφέδες) και στοιχεία από τις αλυσίδες πώλησης καφέ take away, κατέληξε ότι ετησίως χρησιμοποιούνται περισσότερα από 300 εκατ. πλαστικά ποτήρια μιας χρήσης, περίπου ένα εκατ. την ημέρα.

Πού καταλήγουν τα πλαστικά αυτά; Στους ΧΥΤΑ (καθώς δεν είναι ανακυκλώσιμα) και στις θάλασσες. Σύμφωνα με έκθεση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος για τα απορρίμματα στις παραλίες (2015), σε κάθε 100 μέτρα παραλίας στη Μεσόγειο συλλέγονται 112 «γόπες», 110 καπάκια ποτηριών, 91 πλαστικά μπουκάλια και 131 καλαμάκια. Παρά την «ορατότητα» του προβλήματος στην Ελλάδα, η χώρα μας δεν έχει λάβει μέτρα για τον περιορισμό των καθημερινών προϊόντων μιας χρήσης, η κατανάλωση των οποίων είναι διαρκώς αυξανόμενη (τουλάχιστον για τις κατηγορίες προϊόντων που αναφέρθηκαν).

Τι μπορεί να γίνει

Ενα από τα βασικά ζητήματα είναι ότι, εκτός από τα πλαστικά μπουκάλια, τα υπόλοιπα προϊόντα που εξετάζονται στην έκθεση δεν καλύπτονται από την ευρωπαϊκή περιβαλλοντική νομοθεσία, καθώς δεν θεωρούνται προϊόντα συσκευασίας (επομένως δεν υπάρχουν στόχοι ανακύκλωσης κ.λπ.). Το ερώτημα, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, αφορά τον βαθμό ανάληψης ευθύνης από τη βιομηχανία παραγωγής πλαστικού και τους εισαγωγείς. Η πρώτη «Στρατηγική για τα Πλαστικά στην Ε.Ε.», που αναμένεται να παρουσιαστεί στο τέλος του έτους, έχει ως γενικό στόχο τη δημιουργία ενός πλαισίου για την επένδυση στην καινοτομία, ώστε τα πλαστικά προϊόντα να ενταχθούν περισσότερο στην κυκλική οικονομία – είναι άγνωστο όμως τι θα προβλέπει για τα πλαστικά μιας χρήσης. Υπάρχουν, όμως, ορισμένα καλά παραδείγματα ευρωπαϊκών πόλεων ή χωρών που έχουν ήδη αναλάβει δικές τους πρωτοβουλίες:

• Η πιο εντυπωσιακή προέρχεται από τη Γαλλία. Οπως έχει ανακοινώσει, θα απαγορεύσει από την 1/1/2020 την πώληση πλαστικών (ποτήρια, πιάτα, μαχαιροπίρουνα) σε σούπερ μάρκετ. Η απαγόρευση, όμως, δεν αφορά σε όλα τα καταστήματα λιανικής.

• Στο Μόναχο ο δήμος έχει ήδη από το 1990 απαγορεύσει τη χρήση ποτηριών ή μπουκαλιών μιας χρήσης σε οποιαδήποτε μεγάλη εκδήλωση πραγματοποιείται από τον δήμο ή σε χώρο του δήμου (ανάμεσα στις οποίες και η παγκοσμίως γνωστή Oktoberfest). Αντ’ αυτών, ενοικιάζονται στους διοργανωτές φορητά πλυντήρια πιάτων.

• Στην Κοπεγχάγη ο δήμος εγκατέστησε 60 πηγές πόσιμου νερού για να ενθαρρύνει τη χρήση μπουκαλιών πολλαπλών χρήσεων.

• Στη Νορβηγία έχει από το 1994 δημιουργηθεί ένα σύστημα επιστροφής μπουκαλιών και κουτιών από ποτά και αναψυκτικά. Για παράδειγμα, επιστρέφοντας ένα μπουκάλι μισού λίτρου, ο πολίτης παίρνει μια νορβηγική κορώνα. Εκτιμάται ότι το σύστημα έχει οδηγήσει σε ανάκτηση του 95% των συσκευασιών του είδους.

• Στο Φράιμπουργκ (Γερμανία) ο δήμος και το τοπικό πανεπιστήμιο δημιούργησαν την πρωτοβουλία «Freiburg cup»: προωθούν την πώληση, έναντι ενός ευρώ μιας επαναχρησιμοποιούμενης κούπας καφέ, την οποία ο πολίτης μπορεί να αφήσει σε οποιοδήποτε συνεργαζόμενο καφέ ή αρτοποιείο, λαμβάνοντας πίσω το ποσό.

Πηγή: kathimerini.gr

Προς μείωση του μεριδίου λιγνίτη στο 17% ως το 2030

Κατηγορία Γενική | Αναρτήθηκε 12-11-2018 09:41:14 am | από nskarmoutsos

Σημαντική μείωση του μεριδίου του λιγνίτη στην εγχώρια ηλεκτροπαραγωγή προβλέπει το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), το οποίο αναμένεται να τεθεί σήμερα Δευτέρα σε δημόσια διαβούλευση. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», το Εθνικό Σχέδιο προσδιορίζει το ποσοστό του λιγνίτη στο 17% το 2030, από 33% που ήταν η συμμετοχή του το 2016 στο ενεργειακό μίγμα για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Παρά τη μείωση, πάντως, η λιγνιτική παραγωγή θα συνεχίσει να διατηρεί σημαντικό ρόλο και την επόμενη δεκαετία. Μάλιστα, το ποσοστό του Εθνικού Σχεδίου σημαίνει πως υπάρχει «χώρος» και για τις δύο μονάδες της ΔΕΗ στο Αμύνταιο, στην περίπτωση που αυτές αναβαθμισθούν περιβαλλοντικά.

Οι μονάδες της ΔΕΗ

Το Εθνικό Σχέδιο αποτελεί τον ενεργειακό «οδικό χάρτη» για τη συμβολή της χώρας μας στην επίτευξη των ευρωπαϊκών στόχων για τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου έως το 2030, ενώ η τελική του μορφή θα υποβληθεί στην Κομισιόν στο τέλος της χρονιάς. Στο πλαίσιο περιορισμού του ανθρακικού «αποτυπώματος» της χώρας, η ελάττωση της λιγνιτικής παραγωγής κατά 16 ποσοστιαίες μονάδες «μεταφράζεται» στην ελάττωση της συνολικής ισχύος των λιγνιτικών μονάδων κατά 1.600 MW (μεγαβάτ).

Ακόμη κι έτσι όμως, όχι μόνο προβλέπεται η προσθήκη της νέας μονάδας της ΔΕΗ στην Πτολεμαΐδα (Πτολεμαΐδα V), αλλά δίνεται η δυνατότητα στη Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού να θέσει σε εφαρμογή ένα σχέδιο σε συνεργασία με ιδιώτες για τον εκσυγχρονισμό των δύο εργοστασίων στο Αμύνταιο, ώστε να παρατείνει τη λειτουργία τους.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το σενάριο που περιλαμβάνεται στο ΕΣΕΚ, το 2030 η εγκατεστημένη ισχύς λιγνίτη θα αγγίζει τα 2,7 GW (γιγαβάτ), από τα οποία το 1,453 GW θα αντιστοιχεί σε υφιστάμενες μονάδες (Μεγαλόπολη V, Μελίτη Ι, Αγ. Δημήτριος ΙΙΙ, IV και V). Τα υπόλοιπα 660 MW θα προέλθουν από την Πτολεμαΐδα V, προβλέποντας επιπλέον 546 MW από τις δύο μονάδες του Αμυνταίου.

Η παραπάνω κατανομή του λιγνιτικού χαρτοφυλακίου δίνει ουσιαστικά το «πράσινο φως» στη ΔΕΗ να προχωρήσει στην περιβαλλοντική αναβάθμιση των μονάδων στο Αμύνταιο, με δεδομένο ότι η διοίκηση της επιχείρησης είχε θέσει ως απαραίτητη προϋπόθεση να προκύπτει «χώρος» για τα δύο εργοστάσια από το Εθνικό Σχέδιο. Μια αναβάθμιση που, σύμφωνα με την ίδια τη ΔΕΗ, θα συνέβαλε στο να αποσοβηθούν τα προβλήματα επάρκειας τα οποία θα αντιμετωπίσει το εγχώριο ηλεκτρικό σύστημα κατά την περίοδο 2019-2020, στην περίπτωση που οι μονάδες του Αμυνταίου και της Καρδιάς αποσυρθούν με την εκπνοή των 17.500 ωρών λειτουργίας, ενώ επίσης θα έδινε τη δυνατότητα στις εγχώριες βιομηχανίες να εξασφαλίσουν ηλεκτρική ενέργεια με ανταγωνιστικό κόστος.

Ο εκσυγχρονισμός των δύο εργοστασίων αναμένεται να κοστίσει περί τα 110 εκατ. ευρώ και θα γίνει σε σύμπραξη με ιδιώτες, καθώς η επιχείρηση έχει καταστήσει σαφές ότι η κατασκευή της Πτολεμαΐδα V αποτελεί την τελευταία επένδυσή της στον λιγνίτη.

Υπενθυμίζεται πως ήδη τρία σχήματα έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για να συνεργαστούν με τη ΔΕΗ στο εν λόγω project, με τη Μυτιληναίος ΜΥΤΙΛ να έχει προτείνει την κάλυψη του κόστους για την περιβαλλοντική αναβάθμιση των μονάδων, η οποία θα γίνει από τη ΜΕΤΚΑ. Οι μονάδες θα παραμείνουν υπό τον έλεγχο της ΔΕΗ, με αντάλλαγμα την τροφοδοσία με ρεύμα μέσα από μακροχρόνιο διμερές συμβόλαιο της Αλουμίνιον, ενώ η πρόταση της εταιρείας αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο συμμετοχής και άλλων βιομηχανικών ομίλων.

Για το ίδιο project έχουν επίσης ήδη εκδηλώσει ενδιαφέρον η ΤΕΡΝΑ και η κοινοπραξία του Ομίλου Κοπελούζου με την κινεζική CHN Energy. Οι προτάσεις των εν λόγω εταιρειών προβλέπουν την ανάληψη των επενδύσεων για τον εκσυγχρονισμό των εργοστασίων, με σκοπό τη δημιουργία ενός κοινοπρακτικού σχήματος με τη ΔΕΗ, για τη λειτουργία και την οικονομική τους εκμετάλλευση.

Σταδιακά η μείωση

Πριν πάντως η λιγνιτική παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας αγγίξει τα 2,7 GW το 2030, σύμφωνα με το ΕΣΕΚ έως το 2020 θα μειωθεί στα 3,4 GW, έναντι 4,3 GW το 2016, ενώ το 2025 θα ανέλθει στα 3,5 GW. Η «υποχώρηση» του λιγνίτη θα συνοδευθεί από την πολύ μεγαλύτερη διείσδυση των ΑΠΕ, οι οποίες το 2030 αναμένεται να αυξήσουν τουλάχιστον στο 55% το μερίδιό τους στην ηλεκτροπαραγωγή. Σημαντική, επίσης, προβλέπεται η «προέλαση» των ΑΠΕ στην ακαθάριστη τελική κατανάλωση ενέργειας, καθώς, όσον αφορά τον τομέα θέρμανσης-ψύξης, για την επίτευξη του στόχου διείσδυσης των ανανεώσιμων πηγών, προβλέπεται μεγαλύτερη αξιοποίηση των αντλιών θερμότητας για την κάλυψη αναγκών θέρμανσης και ψύξης στον τριτογενή και οικιακό τομέα, αλλά και στην αυξημένη χρήση θερμικών ηλιακών συστημάτων στον οικιακό τομέα.

Την ίδια στιγμή, αν και προβλέπεται μείωση του μεριδίου του φυσικού αερίου στην ηλεκτροπαραγωγή, η συνολική χρήση του αναμένεται να ενισχυθεί κατά 23% περίπου το 2030 σε σχέση με το 2016, με βασικό λόγο τη μεγαλύτερη χρήση του καυσίμου στον κτηριακό τομέα - που αναμένεται να φτάσει στο 18% το 2030, έναντι 8% το 2016. Τέλος, χάρη στις διασυνδέσεις των νησιών, η ηλεκτροπαραγωγή από πετρέλαιο μειώνεται κατά 74%, με συνέπεια η εξάρτηση της Ελλάδας από εισαγωγές καυσίμων να ελαττωθεί κατά περίπου 3%. 

Πηγή: naftemporiki.gr

Σκηνές Αποκάλυψης στην Καλιφόρνια – Ασταμάτητη η μεγάλη πυρκαγιά

Κατηγορία Γενική | Αναρτήθηκε 11-11-2018 09:18:06 am | από nskarmoutsos

Οι πυροσβεστικές δυνάμεις της Καλιφόρνιας δίνουν μάχη με τις φλόγες σήμερα σε μια προσπάθεια να περιορίσουν τις τεράστιες πυρκαγιές που καίνε ανεξέλεγκτα κι έχουν στοιχίσει τη ζωή σε τουλάχιστον 9 ανθρώπους, έχοντας επίσης μετατρέψει σε στάχτη χιλιάδες σπίτια.

Περισσότεροι από 250.000 άνθρωποι έλαβαν εντολή να απομακρυνθούν από τα σπίτια τους σε μια μεγάλη περιοχή κοντά στην πρωτεύουσα της πολιτείας, το Σακραμέντο, και στο θέρετρο του Μαλιμπού, στη νότια Καλιφόρνια.

Έως αυτή τη στιγμή, οι αρχές εντόπισαν τα πτώματα 9 ανθρώπων στη πόλη Πάρανταϊς, βόρεια του Σακραμέντο. Περίπου 35 άνθρωποι αγνοούνται.

Από την Πέμπτη το πρωί, περισσότερα από 6.700 κτίρια, η πλειονότητα των οποίων κατοικίες, καταστράφηκαν από την πυρκαγιά "Camp Fire", την πλέον καταστροφική στην ιστορία της Καλιφόρνιας.

«Αυτή η πυρκαγιά είναι το χειρότερο σενάριο. Ένα σενάριο το οποίο φοβόμασταν εδώ και καιρό ότι θα συμβεί» δήλωσε ο σερίφης της κομητείας Μπιούτε Κόρι Χόνια.

«Δυστυχώς, δεν τα κατάφεραν όλοι» συμπλήρωσε ο αξιωματικός.

Οι φλόγες έχουν μετατρέψει σε στάχτη περισσότερα από 400000 στρέμματα και μόλις το 20% της φωτιάς έχει τεθεί υπό έλεγχο, σύμφωνα με πυροσβεστική υπηρεσία της Καλιφόρνιας.

Τρεις από τους 3.200 πυροσβέστες που επιχειρούν στο πυρινο μέτωπο τραυματίστηκαν.

Οι αρχές εκτιμούν ότι θα χρειαστούν τρεις εβδομάδες για να θέσουν υπό έλεγχο τη φωτιά.

Νοτιότερα, όλη η πόλη του Μαλιμπού, όπου διαμένουν πολλές διασημότητες, έλαβε εντολή εκκένωσης εξαιτίας της "Woolsey Fire", που έχει κάψει σχεδόν 150.000 στρέμματα γης.

Πολλοί διάσημοι όπως η Κιμ Καρντάσιαν ή η Αλίσα Μιλάνο και η Λέιντι Γκάγκα αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τις επαύλεις τους. Ο ηθοποιός Μάρτιν Σιν, τα ίχνη του οποίου έχασε για λίγο ο γιος του Τσάρλι, εντοπίστηκε, καθώς επιχειρούσε να φύγει από την περιοχή.

Η πυρκαγιά κατέστρεψε επίσης στούντιο γυρισμάτων που χρησιμοποιούνται για εκατοντάδες παραγωγές, όπως εκείνο της σειράς "Westworld" του HBO.

Νωρίς σήμερα, οι φλόγες είχαν εξαπλωθεί στην περιοχή κοντά στο πανεπιστήμιο Pepperdine του Μαλιμπού, ένα ιδιωτικό πανεπιστήμιο όπου φοιτούν 7.700 φοιτητές, πολλοί εκ των οποίων παρέμειναν οχυρωμένοι μέσα στην πανεπιστημιούπολη.

Οι υπεύθυνοι είπαν στους φοιτητές ότι έλαβαν διαβεβαιώσεις από τους πυροσβέστες ότι τα κτίρια του πανεπιστημίου μπορούν να αντέξουν τη φωτιά.

Σε ένα βίντεο που αναρτήθηκε στο Twitter, ορισμένοι σπουδαστές φορούν μάσκες, ενώ εκπρόσωπος του ιδρύματος τους λέει ότι θα πρέπει να «αναμένουν περισσότερο καπνό και ενδεχομένως στάχτη, ίσως να αντικρίσουν και τρομακτικές εικόνες, όπως δέντρα να έχουν τυλιχθεί στις φλόγες».

Πηγή: topontiki.gr

«Έξωση» των ντίζελ Ι.Χ. από τις πόλεις

Κατηγορία Γενική | Αναρτήθηκε 11-11-2018 09:12:04 am | από nskarmoutsos

Στη σταδιακή... έξωση των πετρελαιοκίνητων οχηµάτων και στη µείωση των βενζινοκίνητων -τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τα µεγάλα αστικά κέντρα- µε παράλληλη ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης, µέσω της παροχής κινήτρων, προκειµένου να επιτευχθεί ο ευρωπαϊκός στόχος της ελαχιστοποίησης του αποτυπώµατος του άνθρακα, προσανατολίζεται η κυβέρνηση.

«Το ντίζελ είναι κάτι από το οποίο αποµακρυνόµαστε, όπως είναι το πετρέλαιο και η βενζίνη. Εµείς, ως Πολιτεία, θα δώσουµε έµφαση στα θέµατα των αυτοκινήτων και των µεταφορών, µε στόχο να φύγουµε σταδιακά από τη λογική των ντίζελ οχηµάτων» επισηµαίνει µε αποκλειστική δήλωσή του στο «Εθνος» ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης.

Όπως αναφέρει ρεπορτάζ του ''Έθνους'', στο πλαίσιο αυτό, η ηγεσία του υπουργείου αναµένεται τις προσεχείς ηµέρες να ανακοινώσει «πακέτο» κινήτρων για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης. Ανάλογα µέτρα θα περιληφθούν και στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίµα, το οποίο καταρτίζεται αυτήν την περίοδο. Στα µέτρα αυτά εντάσσονται:

  • Η 10ετής προσαρµογή της αγοράς στην ηλεκτροκίνηση.
  • Η επιδότηση της τοποθέτησης ρευµατοδοτών (φορτιστών ηλεκτρικών οχηµάτων) 
  • Η συνεργασία µε τις εταιρείες ηλεκτρισµού για την τοποθέτηση ρευµατοδοτών κατά µήκος των αυτοκινητοδρόµων. Οι «καθαρές» και ασφαλείς µετακινήσεις αποτελούν, άλλωστε, προτεραιότητα για την ΕΕ, µε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις να έχουν ήδη προγραµµατίσει απαγόρευση κυκλοφορίας των οχηµάτων µε κινητήρες ντίζελ. Βασικός λόγος είναι ότι οι µεταφορές εξακολουθούν να αποτελούν την πρωταρχική πηγή εκποµπής ρύπων.

Αυτό προέκυψε από την έκθεση του Εθνικού Κέντρου Περιβάλλοντος και Αειφόρου Ανάπτυξης για την κατάσταση του περιβάλλοντος στη χώρα µας, σύµφωνα µε την οποία, αν και η γενική εικόνα των ρύπων έχει βελτιωθεί σηµαντικά τα τελευταία χρόνια, δεν συµβαίνει το ίδιο µε τα αιωρούµενα σωµατίδια, τα οποία υπολογίζεται ότι καταγράφουν υπερβάσεις σε περιοχές όπου ζει το 21% του αστικού πληθυσµού. 

Κατηγορίες οχηµάτων

Στο πρόσφατο πρώτο άτυπο Συµβούλιο Υπουργών Υποδοµών και Περιβάλλοντος, οι Ελληνες εκπρόσωποι Χρήστος Σπίρτζης και Σωκράτης Φάµελλος χαρακτήρισαν σηµαντική την παροχή φορολογικών κινήτρων από την ΕΕ για την αγορά ηλεκτροκίνητων τουλάχιστον στις επαγγελµατικές κατηγορίες οχηµάτων, όπως τα ταξί και τα λεωφορεία: «Προτάθηκε η µείωση φόρων ειδικά για τοµείς όπου αυτό είναι σχετικά εύκολο, όπως τα ταξί και τα λεωφορεία, και µε αντικίνητρα που θα αποθαρρύνουν τη χρήση ρυπογόνων οχηµάτων».

Οι δύο υπουργοί πρότειναν οικονοµικά κίνητρα για τη γρήγορη ανάπτυξη υποδοµών για δηµόσιες µεταφορές, αλλά και υποδοµών ρευµατοδότησης για ηλεκτροκίνηση. Γεγονός είναι, πάντως, ότι η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα παραµένει σε εµβρυϊκό στάδιο, όπως διαπιστωνόταν στο Εθνικό Πλαίσιο Πολιτικής για την Ανάπτυξη της Αγοράς Υποδοµών Εναλλακτικών Καυσίµων στον τοµέα των Μεταφορών, το οποίο ολοκληρώθηκε πέρυσι από το καθ’ ύλην υπουργείο, σε συνεργασία µε τα συναρµόδια υπουργεία.

Βάσει των στοιχείων, το 2016 στην Ελλάδα κυκλοφορούσαν µόνο 397 ηλεκτροκίνητα οχήµατα, ενώ ειδική αναφορά γινόταν στην παλαιότητα των οχηµάτων, καθώς τα τέσσερα στα δέκα είναι ηλικίας άνω των 17 ετών, ποσοστό το οποίο στα αυτοκίνητα δηµόσιας χρήσης διαµορφώνεται στο 30%. Στην παλαιότητα των οχηµάτων αποδίδεται η µεγάλη εξάρτησή τους από τα συµβατικά καύσιµα. Έτσι, υπολογίζεται ότι το 86% του στόλου κινείται µε κάποιου είδους βενζίνη (απλή ή αµόλυβδη), ενώ µε πετρέλαιο κινείται το 13,3%. Ειδικά στα λεωφορεία, το πετρέλαιο αποτελεί το βασικό καύσιµο (95%), ενώ µε εναλλακτικά καύσιµα, δηλαδή υγραέριο και φυσικό αέριο, κινείται µόλις το 1,8% του συνόλου. Φυσικό αέριο καταναλώνουν σήµερα µόνο 310 λεωφορεία στην Αθήνα.

Το σχέδιο έδινε προτεραιότητα στις υποδοµές ηλεκτρικής φόρτισης, αλλά και στην τόνωση της αγοράς ηλεκτροκίνητων οχηµάτων, κάνοντας συγκεκριµένη αναφορά σε µέτρα όπως η υποχρεωτική πρόβλεψη χρήσης φορτιστών στα νεοανεγειρόµενα και ριζικά ανακαινιζόµενα κτίρια, και προτείνοντας την εξέταση µέτρων υποστήριξης της ηλεκτροκίνησης, µεταξύ των οποίων η παροχή άµεσων ή έµµεσων οικονοµικών κινήτρων (για παράδειγµα,  οι φορολογικές απαλλαγές στα ηλεκτρικά οχήµατα και άλλα «καθαρά» οχήµατα), η εφαρµογή ευνοϊκών ρυθµίσεων για τη στάθµευση των ηλεκτροκίνητων οχηµάτων ή την κίνηση στις λεωφορειολωρίδες, η χρηµατοδότηση υποδοµών φόρτισης, η δηµιουργία θεσµικού πλαισίου χρηµατοδότησης ερευνητικών έργων και προγραµµάτων 

Πηγή: topontiki.gr

Ο «κόκκινος χρυσός» της Ελλάδας

Κατηγορία Γενική | Αναρτήθηκε 10-11-2018 10:09:35 am | από nskarmoutsos

Ο Κρόκος Κοζάνης γνωστός και ως σαφράν, είναι φυτό από το οποίο παράγεται ένα από τα πιο ακριβά μπαχαρικά που υπάρχουν στον κόσμο. Χαρακτηρίζεται από πολλούς ως ελιξίριο μακροζωίας χάρη στις θεραπευτικές του ιδιότητες, ενώ περιέχει βιταμίνες και έχει αντιοξειδωτική δράση.

Το σαφράν προέρχεται από τον ύπερο του άνθους του φυτού κρόκος και είναι τόσο ακριβό μπαχαρικό που ονομάζεται και «κόκκινος χρυσός». Έχει δημιουργήσει θέσεις εργασίας και έχει αποφέρει έσοδα σε μια περιοχή, που είναι γνωστή για τα ανθρακωρυχεία και την υψηλή ανεργία. Πριν από ένα χρόνο, οι παραγωγοί του άρχισαν να το εξάγουν στις Ηνωμένες Πολιτείες, ενώ τώρα θα κάνουν νέο άνοιγμα προς την Κίνα.

Οι περισσότεροι είναι νεαροί σε ηλικία Έλληνες που «ξέμειναν» από δουλειά κατά την διάρκεια της οικονομικής κρίσης και επέστρεψαν στην επαρχία για να μπορέσουν να ζήσουν καλλιεργώντας τη γη. «Ήταν δύσκολο να βρεις δουλειά στον τομέα σου κατά τη διάρκεια της κρίσης, ειδικά σαν πολιτικός μηχανικός γιατί δεν γίνονταν κατασκευές», ανέφερε ο Ζήσης Κυρού στο Rueters, ο οποίος κάθε φθινόπωρο αφήνει το γραφείο του για να μαζέψει τα μωβ λουλούδια που φυτρώνουν μόνο στην περιοχή της Βόρειας Ελλάδας.

Το 2012 επέστρεψε στην Ελλάδα από το Λονδίνο με δύο πανεπιστημιακούς τίτλους. Τελικά άνοιξε ένα γραφείο μηχανικού στην Κοζάνη, αλλά το μεγαλύτερο μέρος του εισοδήματός του προέρχεται από τα τέσσερα στρέμματα της γης, τα οποία ελπίζει να αυξήσει. «Δεν φαντάστηκα ποτέ ότι θα επέστρεφα, αλλά ήταν δεν μετανιώνω για την απόφαση που πήρα», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Ο κρόκος καλλιεργείται στην Ελλάδα, στο ομώνυμο χωριό, εδώ και αιώνες. Ωστόσο μέχρι το 2000 η παραγωγή  έφτανε μόλις τα 30 κιλά ετησίως για εσωτερική κατανάλωση, όπως αναφέρει ο Νίκος Πατσιούρας, πρόεδρος του Συνεταιρισμού Κροκοπαραγωγών Κοζάνης. Όλα άλλαξαν το 2008, όταν εκδηλώθηκε η κρίση. Αυτό άλλαξε το 2008, όταν ήρθε η κρίση. Η Ελλάδα παράγει σήμερα περίπου τέσσερις τόνους ετησίως, εκ των οποίων το 70% πηγαίνει στο εξωτερικό. Ο Συνεταιρισμός διπλασίασε τα μέλη του από 494 σε 1.000, ενώ η καλλιεργούμενη έκταση αυξήθηκε από τα 592 στρέμματα στα 1.349. 

Αξίζει να σημειωθεί, ότι η ανεργία στη βορειοδυτική Ελλάδα φτάνει το 23,5%, τρεις μονάδες πάνω από τον μέσο όρο της χώρας. Σήμερα όμως στα χωράφια υπάρχει έντονη δραστηριότητα. «Πολλοί νέοι βρήκαν δουλειά και πιστεύω ότι θα αυξηθούν. Είμαστε πολύ τυχεροί που έχουμε στην περιοχή μας αυτό το προϊόν», ανέφερε ο κύριος Πατσίουρας. Το σαφράν αναπτύσσεται μόνο σε αυτήν την περιοχή της Ελλάδας και κάθε γραμμάριο κοστίζει περίπου τέσσερα ευρώ σε ελληνικά καταστήματα.

Χρειάζονται 150.000 φυτά για να παραχθεί ένα κιλό του μπαχαρικού, το οποίο πωλείται περίπου 1.500 ευρώ. Η συγκομιδή του φυτού γίνεται με τα χέρια και στο συνεταιρισμό οι γυναίκες το ζυγίζουν και το συσκευάζουν. Απαγορεύεται να φορούν μακιγιάζ και αρώματα, για να προστατεύσουν τη γεύση τους. Το Ιράν είναι μακράν ο μεγαλύτερος παραγωγός σαφράν στον κόσμο, αλλά η ζήτηση για την ελληνική ποικιλία αυξάνεται, σύμφωνα με τον κύριο Πατσίουρα. Μάλιστα η Ελλάδα βρίσκεται σε συζητήσεις για την εξαγωγή του κρόκου στην Κίνα το 2019.

Πηγή: tvxs.gr

Ερημοποίηση της Θεσσαλίας σε 30 χρόνια - Αν δεν αλλάξει ο τρόπος χρήσης του νερού

Κατηγορία Γενική | Αναρτήθηκε 09-11-2018 04:23:04 pm | από nskarmoutsos

«Η Θεσσαλία απειλείται με χαρακτηριστικά ερημοποίησης. Ηδη η περιοχή βρίσκεται στο «κόκκινο» από πλευράς ποιότητας και ποσότητας νερού. Αν δεν υπάρξουν δραστικές αλλαγές η κατάσταση θα γίνει χειρότερη έως το 2050 σε συνδυασμό με την κλιματική αλλαγή».

Όπως αναφέρει ο ''Ταχυδρόμος'', τα παραπάνω επισημαίνει η αναπληρώτρια καθηγήτρια του τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας κ. Χρυσή Λασπίδου η οποία δουλεύει στο πλαίσιο του προγράμματος Ορίζοντας 2020, στο έργο SIM4NEXUS για την αποτελεσματική χρήση πόρων και τη βιώσιμη διαχείριση του νερού, της γης, της τροφής, της ενέργειας και του κλίματος.

Πρόκειται για ευρωπαϊκό πρόγραμμα που ξεκίνησε να υλοποιείται από τον Ιούνιο 2016 και ολοκληρώνεται το 2020. Σε αυτό συμμετέχουν πανεπιστήμια απ’ όλη την Ευρώπη και μελετούν 12 περιπτώσεις σε εθνικά επίπεδα, διακρατικά, περιφερειακό, ευρωπαϊκό αλλά και παγκόσμιο. Η κ. Λασπίδου είναι επικεφαλής της μελέτης που γίνεται σε εθνικό επίπεδο. Η ομάδα της κ. Λασπίδου χαρτογραφεί δεδομένα ζήτησης και παροχής πόρων όπως είναι το νερό, η ενέργεια, η τροφή στην Ελλάδα. Με βάση διαφορετικά σενάρια κλιματικής αλλαγής επιχειρούν να αποτυπώσουν την εικόνα έως το 2050 καθώς και τα «κόκκινα σημεία».

«Η Ελλάδα απειλείται σε έναν πολύ σημαντικό τομέα που είναι το νερό και συγκεκριμένα το νερό ψύξης, αυτό δηλαδή που χρειάζεται για την παραγωγή ενέργειας. Απειλείται η ενεργειακή ασφάλεια της Ελλάδας επειδή στο μέλλον δεν θα υπάρχει επαρκές γλυκό νερό για να χρησιμοποιηθεί για την ψύξη για τη λειτουργία μονάδων παραγωγής ενέργειας. Αν έως το 2050 δεν γίνει καλύτερη διαχείριση του νερού ή δεν εφαρμοστούν άλλες τεχνολογίες ψύξης θα υπάρχει πρόβλημα. Το πρόβλημα δεν είναι εθνικό. Ολόκληρη η Μεσόγειος αντιμετωπίζει πρόβλημα με το νερό», σημείωσε η ίδια. Μία από τις περιοχές που είναι στο «κόκκινο» είναι η Θεσσαλία. Το πρόβλημα επικεντρώνεται στην ποσότητα του νερού που απαιτείται στην αγροτική παραγωγή. «Το ισοζύγιο είναι ήδη αρνητικό. Τα «καμπανάκια» χτυπούν όσο η διαθεσιμότητα των υδατικών πόρων πέφτει ανησυχητικά. Η στάθμη του υπόγειου υδροφορέα είναι ήδη πολύ χαμηλή και αν συνεχίσουμε την άντληση το νερό θα γίνεται όλο και ακριβότερο, θα απαιτείται ολοένα και μεγαλύτερη ενέργεια για να αντληθεί και θα υποβαθμιστεί ακόμη περισσότερο. Είμαστε στο «κόκκινο» τόσο σε ποιότητα όσο και σε ποσότητα», τόνισε, προβλέποντας με βάση τα σενάρια που εξετάζονται ότι η κατάσταση θα γίνει ακόμη χειρότερη εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής η οποία θα απειλήσει έως το 2050 με ερημοποίηση τη Θεσσαλία.

«Καταστροφική» η απώλεια νερού

Το πρόβλημα με την έλλειψη νερού επικεντρώνεται στις ποσότητες που χάνονται. Σύμφωνα με την κ. Λασπίδου για την άρδευση των καλλιεργειών χρησιμοποιούνται τρεις μέθοδοι: τα ανοιχτά κανάλια σε ποσοστό 10%, ο καταιονισμός σε ποσοστό 50% και η στάγδην άρδευση (με σταγόνες) σε ποσοστό 40%. «Στα ανοιχτά κανάλια οι απώλειες νερού υπολογίζονται στο 60% και στον καταιονισμό στο 30%. Αντιθέτως με τη στάγδην άρδευση οι απώλειες είναι μόλις 10%», αναφέρει η κ. Λασπίδου δείχνοντας τον δρόμο στην αγροτική παραγωγή για την αλλαγή του τρόπου άρδευσης προκειμένου να περιοριστούν οι απώλειες και άρα η ζήτηση νερού. Η ίδια επεσήμανε ότι ακόμη και για την υδροβόρα βαμβακοκαλλιέργεια υπάρχει δυνατότητα να γίνει βιώσιμη εφόσον οι παραγωγοί επενδύσουν στις διαθέσιμες νέες τεχνολογίες και τεχνικές.

Παιχνίδι σοβαρού στόχου

Στο πλαίσιο του έργου πρόκειται να δομηθεί ένα Serious Game (Παίγνιο Σοβαρού Στόχου) – διαδικτυακή πλατφόρμα – που θα καθιστά δυνατή την πρόβλεψη της μελλοντικής εικόνας μιας περιοχής μελέτης σύμφωνα με την αντίστοιχη μελλοντική εξέλιξη των στοιχείων του συστήματος/συνδέσμου. Με τον τρόπο αυτό θα επιτυγχάνεται η υποστήριξη της διαδικασίας λήψης απόφασης και χάραξης πολιτικών σχετικά με την ολοκληρωμένη διαχείριση των πόρων και την εκτίμηση νέων κατευθύνσεων πολιτικής. «Τα πάντα είναι αλληλένδετα μεταξύ τους. Μία απόφαση πολιτική μπορεί να επηρεάσει αρνητικά έναν πόρο. Και πρέπει κάθε φορά να ξέρουμε πού βαδίζουμε. Για παράδειγμα στην Ασία για την αντιμετώπιση της έλλειψης τροφής δόθηκαν επιδοτήσεις άντλησης νερού προκειμένου να ξεκινήσουν καλλιέργειες. Αυτή η απόφαση δημιούργησε τεράστια ζημιά στον υπόγειο υδροφορέα», εξήγησε η ίδια.

Πηγή: topontiki.gr

Οι καλύτεροι ψαράδες στο κόσμο

Κατηγορία Γενική | Αναρτήθηκε 09-11-2018 10:21:11 am | από nskarmoutsos

Κινέζος ψαράς χρησιμοποιεί Κορμοράνους για να ψαρεύει σε ποτάμι στην πόλη Wuzhen, στην επαρχία Τζίαξινγκ της Κίνας.

Πηγή: naftemporiki.gr

«Χαμένος παράδεισος» στη Μοζαμβίκη

Κατηγορία Γενική | Αναρτήθηκε 09-11-2013 06:59:36 pm | από nskarmoutsos

Ένα παρθένο βουνό στην καρδιά της Μοζαμβίκης, μια ορεινή ζούγκλα που φιλοξενεί πολυάριθμα νέα είδη, φαίνεται ότι θα παρέμενε άγνωστο στους επιστήμονες αν δεν υπήρχε το Google Earth.

To Όρος Μάμπου, ύψους 1.700 μέτρων, ορθώνεται πάνω από τη σαβάνα της Μοζαμβίκης και καλύπτεται από ένα δάσος το οποίο εκτιμάται ότι είναι το μεγαλύτερο υγρό τροπικό δάσος μεσαίου υψομέτρου σε ολόκληρη τη νότια Αφρική.
Η βρετανική εφημερίδα The Guardian δημοσιεύει τώρα άρθρο για το ιστορικό της ασυνήθιστης ανακάλυψης. Το βουνό ήταν βέβαια γνωστό στους ντόπιους, οι επιστήμονες όμως αγνοούσαν την ύπαρξή του μέχρι το 2005.
Αυτό άλλαξε όταν ο Τζούλιαν Μπέιλις, βιολόγος στους Βασιλικούς Βοτανικούς Κήπους του Κιού, έξω από το Λονδίνο, αναζήτησε στους χάρτες της Google άγνωστες περιοχές υψηλής βιοποικιλότητας στην Αφρική. Και βρήκε ακριβώς αυτό που έψαχνε.
Οι έρευνες που ακολούθησαν έδειξαν ότι το Όρος Μάμπου δεν υπήρχε πουθενά στη βιβλιογραφία και παρέμενε αχαρτογράφητο και ανεξερεύνητο. Επιπλέον, ο εμφύλιος πόλεμος που σάρωσε τη Μοζαμβίκη από το 1977 έως το 1992 βοήθησε να μείνει απομονωμένη αυτή η περιοχή.
Τον Οκτώβριο του 2008, ο Μπέιλις και μια διεθνής ομάδα 28 επιστημόνων έφτασαν στη Μοζαμβίκη για την πρώτη αποστολή εξερεύνησης.
Οι ερευνητές συνέλεξαν 500 είδη φυτών και 126 δείγματα ζώων, μεταξύ των οποίων ένα νέο είδος χαμαιλέοντα, τρία νέα είδη φιδιών, τέσσερα νέα είδη πεταλούδων, ένα νέο καβούρι και πέντε νέα φυτά.
«Πολύς κόσμος πιστεύει ότι δεν έχει μείνει πια τίποτα στον κόσμο να ανακαλυφθεί» σχολίασε ο Δρ Μπέιλις. «Υπάρχουν όμως νέα είδη που περιμένουν να ανακαλυφθούν, χαμένοι κόσμοι που μένει να βρούμε».
Ο ερευνητές παρουσιάζει τη μεγάλη ανακάλυψη στο παραπάνω βίντεο που έχει αναρτηθεί στο YouTube.
ΠΗΓΗ: in.gr

Αυτή είναι η λέξη της χρονιάς για το 2018

Κατηγορία Γενική | Αναρτήθηκε 08-11-2018 09:19:12 am | από nskarmoutsos

Οι λεξικογράφοι του Collins Dictionary παρακολουθούν ένα «σώμα» περίπου 4,5 δισ. λέξεων για να παρουσιάσουν μια ετήσια λίστα των νέων και αξιοσημείωτων της χρονιάς.

Η φετινή λέξη της χρονιάς είναι «single-use», δηλαδή «μιας χρήσης», σύμφωνα με το Collins Dictionary.

Η συγκεκριμένη λέξη τετραπλασίασε τη χρήση της μέσα σε πέντε μόλις χρόνια, πιθανόν εξαιτίας της επαγρύπνησης για την κλιματική αλλαγή και τις πλαστικές σακούλες.

Το CNN υπογραμμίζει ότι ο κόσμος κατανοεί όλο και πιο πολύ την επίπτωση που έχουν τα πλαστικά στο περιβάλλον, επιλέγοντας να περιορίσει την αγορά συσκευασιών μιας χρήσης.

Οι εικόνες καταστροφής με πλαστικά να επιπλέουν στη θάλασσα έχουν προκαλέσει την κινητοποίηση της παγκόσμιας κοινότητας.

Αυτή, όμως, δεν είναι η μόνη λέξη που σχετίζεται με το περιβάλλον. Στη λίστα υπάρχει και η λέξη «plogging», η συνήθεια των Σκανδιναβών να κάνουν jogging και να μαζεύουν σκουπίδια.

Πηγή: enikos.gr

Το στρώμα του όζοντος ανακάμπτει από 1% έως 3% ανά δέκα χρόνια, σύμφωνα με έκθεση του ΟΗΕ

Κατηγορία Γενική | Αναρτήθηκε 06-11-2018 09:53:33 am | από nskarmoutsos

Η ανασκόπηση ανά τέσσερα χρόνια του Πρωτοκόλλου του Μόντρεαλ, μιας απαγόρευσης που επιβλήθηκε το 1987 στα αέρια που προκαλούνται από την ανθρώπινη δραστηριότητα τα οποία βλάπτουν το ευαίσθητο στρώμα του όζοντος που βρίσκεται σε μεγάλο ύψος, ανακάλυψε μακροπρόθεσμες μειώσεις στην ατμόσφαιρα ουσιών που προκαλούν εξασθένηση του όζοντος, και την εν εξελίξει ανάκαμψη του στρατοσφαιρικού όζοντος.

«Η τρύπα του όζοντος στην Ανταρκτική ανακάμπτει, ενώ εξακολουθεί να συμβαίνει κάθε χρόνο. Ως αποτέλεσμα του Πρωτοκόλλου του Μόντρεαλ έχει αποφευχθεί μια πολύ πιο σοβαρή εξασθένιση του όζοντος στις πολικές περιοχές», σημειώνεται στην έκθεση.

Η τρύπα του όζοντος στην Ανταρκτική αναμενόταν να κλείσει σταδιακά, επιστρέφοντας στα επίπεδα του 1980, τη δεκαετία του 2060, σύμφωνα με την έκθεση.

«Στοιχεία που παρουσίασαν οι συγγραφείς δείχνουν πως το στρώμα του όζοντος σε ορισμένα τμήματα της στρατόσφαιρας ανακάμπτει με ρυθμό 1-3% ανά δεκαετία από το 2000», ανέφερε σε μια ανακοίνωση ο Παγκόσμιος Μετεωρολογικός Οργανισμός.

«Με αυτούς τους ρυθμούς προβολής, το όζον του Βορείου Ημισφαιρίου και του μεσαίου γεωγραφικού πλάτους προβλέπεται να επανέλθει πλήρως μέχρι τη δεκαετία του 2030, ακολουθούμενο από το Νότιο Ημισφαίριο στη δεκαετία του 2050 και τις πολικές περιοχές μέχρι το 2060».

Ο ΟΗΕ έχει ήδη χαιρετίσει την επιτυχία του Πρωτοκόλλου, με βάση το οποίο απαγορεύθηκαν ή σταμάτησε σταδιακά η χρήση των χημικών που προκαλούν εξασθένιση του στρώματος του όζοντος, περιλαμβανομένων των χλωροφθορανθράκων (CFC) που χρησιμοποιούνταν ευρέως κάποτε στα ψυγεία και στα σπρέι, ωστόσο, σύμφωνα με την έκθεση, είναι η πρώτη φορά που υπάρχουν ενδείξεις ότι η τρύπα του όζοντος στην Ανταρκτική έχει μειωθεί σε μέγεθος και βάθος από το 2000.

Στην Αρκτική, οι ετήσιες μεταβολές είναι πολύ μεγαλύτερες, με αποτέλεσμα να είναι δύσκολο να επιβεβαιωθεί αν έχει υπάρξει μια οριστική ανάκαμψη του στρώματος του όζοντος από το 2000.

Ωστόσο, αν και η χρήση των περισσότερων απαγορευμένων αερίων έχει σταματήσει σταδιακά, η έκθεση εντοπίζει τουλάχιστον μία παραβίαση του πρωτοκόλλου: μια απροσδόκητη αύξηση της παραγωγής και των εκπομπών CFC-11 από την ανατολική Ασία από το 2012.

Η χώρα ή οι χώρες από την οποία/τις οποίες προήλθε δεν έχει ακόμη προσδιοριστεί, σύμφωνα με την έκθεση.

Αν οι εκπομπές CFC-11 συνεχίζονταν με τον ίδιο ρυθμό, η επιστροφή των χημικών που προκαλούν εξασθένιση του όζοντος στο μέσο γεωγραφικό πλάτος και στους πόλους στις τιμές τους του 1980 θα καθυστερούσε περίπου κατά επτά και είκοσι χρόνια, αντίστοιχα, αναφέρεται στην έκθεση.

Πηγή: real.gr

Προηγούμενες αναρτήσεις