Η γέφυρα του Σαν Φρανσίσκο Golden Gate

Σαν σήμερα στις 27 Μαΐου 1937 εγκαινιάζεται ο θρύλος του Σαν Φρανσίσκο: η εντυπωσιακή γέφυρα Golden Gate. Αρκετά πρωτοποριακή για το έτος κατασκευής της, η γέφυρα του `37 διαθέτει ίσως το πιο πρωτότυπο χρώμα από κάθε άλλη. Ξεφεύγοντας τελείως από το μονότονο χρώμα του μολύβδου, υιοθετεί ένα χαρακτηριστικό πορτοκαλί το οποίο φέρει την ονομασία «international orange».

Δημιουργός της γέφυρας της Χρυσής Πύλης ο αμερικανός δομικός μηχανικός Τζόζεφ Στράους. Υπεύθυνος ωστόσο για την επιλογή του χρώματος ήταν ο ευρηματικός αρχιτέκτονας Ιρβινγκ Μόροου, στον οποίο οφείλονται και οι μοντέρνες πινελιές αρ ντεκό. Το συνολικό κόστος της γέφυρας αυτής υπολογίζεται γύρω στα 27 εκατ. ευρώ.

Θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα αρχιτεκτονικά επιτεύγματα του 20ού αιώνα. Το μήκος της φθάνει τα 3 χιλιόμετρα και το πλάτος της τα 27 μέτρα. Με ύψος 227 μέτρα, η οδογέφυρα έξι λωρίδων, πεζοδρόμου και ποδηλατοδρόμου υψώνεται υπερήφανη στη μέση τού πουθενά συνδέοντας το βορειότερο μέρος της πόλης του Σαν Φρανσίσκο με την κομητεία Μαρίν. Δυστυχώς η ιστορία της γέφυρας σημαδεύεται και από μελανά γεγονότα, όπως αυτό του υψηλού ποσοστού αυτοκτονιών. Ανεπίσημα στοιχεία μιλούν για περισσότερα από 1.300 άλματα στον θάνατο από τη χρονολογία λειτουργίας της ως σήμερα.

Το 1995 η γέφυρα υπεβλήθη σε αντισεισμικό «σέρβις» από την Buckland & Taylor. «Η Χρυσή Πύλη χρειάστηκε μεγάλη αναβάθμιση για λόγους ασφαλείας. Αυτό συνέβη γιατί την εποχή κατά την οποία σχεδιάστηκε δεν δινόταν ακόμη ιδιαίτερη βαρύτητα στον ειδικό αντισεισμικό σχεδιασμό» υποστηρίζει η Ρίλεϊ. «Είναι πολύ σημαντικό να γίνεται ο σωστός έλεγχος έτσι ώστε να υπάρχει ασφάλεια. Πρέπει να ελέγχεται κατά πόσον τα στηρίγματα και οι επεκτάσιμοι αρμοί είναι σε καλή κατάσταση, να αξιολογείται η φθορά. Πρέπει να ελέγχονται η σταθερότητα των θεμελίων, τα όρια αντοχής των καλωδίων, ακόμη και η κατάσταση του σκυροδέματος» τονίζει.