Κάνε τη ζωή σου ποδήλατο!

              


Βαρέθηκες να κολλάς στην κίνηση; Όταν είσαι στο τιμόνι, το να φτάσεις από το σημείο Α στο σημείο Β μπορεί να πάρει ώρες, αντί για λεπτά – και όλη αυτή η ώρα που περνάς καθισμένη δεν πρόκειται να κάνει καλό ούτε στην πίεση ούτε στη γραμμή σου. Μήπως το ποδήλατο σου φαίνεται πιο πρακτικό (αλλά και ευεργετικό); Προσπερνάς το μποτιλιάρισμα, βελτιώνεις τη φυσική σου κατάσταση και μειώνεις την παραγωγή διοξειδίου του άνθρακα ταυτόχρονα. Υπάρχει κάτι που να μην είναι καλό; Μάθε ακριβώς τι χρειάζεσαι για να μετακινείσαι κι εσύ με ποδήλατο.


Επιλέγοντάς το
Η αγορά σωστού ποδηλάτου εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Να μερικοί που πρέπει να λάβεις υπόψη:
> Τι ζητάς από το ποδήλατό σου; Εάν η καθημερινή μετακίνηση είναι αυτό που θέλεις από το καινούριο σου οικολογικό δίτροχο, δε θα χρειαστείς ένα μοντέλο σχεδιασμένο για ταχύτητα ή off-road διαδρομές. Εάν χρειαστείς κάτι τέτοιο ωστόσο, κάνε πρώτα μερικές διαδρομές το Σαββατοκύριακο και στη συνέχεια διάλεξε ένα που να αποδίδει εξίσου καλά και σε ασφαλτόδρομο και σε χωματόδρομο.
> Υπολόγισε το χώρο Έχεις αρκετό χώρο στο σπίτι ή το γραφείο για να αφήσεις το ποδήλατο; Αν όχι, τότε η λύση ίσως είναι ένα αναδιπλούμενο.
> Σου ταιριάζει το μέγεθος; Το πιο σημαντικό πράγμα που πρέπει να προσέξεις όταν αγοράζεις ποδήλατο είναι το σωστό μέγεθος για σένα. Αν καταλήξεις σε λάθος μέγεθος, θα έχει επιπτώσεις στην πλάτη, στον αυχένα και στα χέρια. Στα περισσότερα καταστήματα διαθέτουν ειδικά συστήματα μέτρησης του μεγέθους, ώστε να ταιριάζουν στις εργονομικές απαιτήσεις του σώματός σου.


Φροντίζοντάς το
Άσχετα με το αν κάνεις ποδήλατο εντός ή εκτός δρόμου, σίγουρα θα λερωθεί στο σκελετό ή θα μαζέψει χαλίκια στην αλυσίδα. Για να το διατηρήσεις σε τέλεια κατάσταση, προσέχοντας έτσι και την ασφάλειά σου, καθάριζέ το τακτικά και έλεγχε τις ταχύτητες και τα φρένα του.
> Σκούπιζε με πανί το σκελετό Είναι πιο εύκολο να το κάνεις αυτό μία με δύο φορές την εβδομάδα παρά να αφαιρείς τους επίμονους λεκέδες από τη συσσωρευμένη βρομιά και τη λάσπη. Φρόντισε να το καθαρίσεις αμέσως έπειτα από μια διαδρομή σε λασπώδες έδαφος.
> Έλεγξε τα μέρη του ποδηλάτου Βεβαιώσου ότι όλες οι βίδες που συγκρατούν τα μέρη του, όπως τα πετάλια και την αλυσίδα, είναι καλά σφιγμένες. Μην αφήνεις τη βρομιά να σχηματίζει συμπαγή μάζα, η οποία θα παρεμποδίζει την κίνηση. Χρησιμοποίησε ένα ύφασμα νοτισμένο με απολυμαντικό για να το καθαρίσεις.
> Τσέκαρε τα φρένα Βεβαιώσου ότι τα φρένα λειτουργούν σωστά πριν από κάθε διαδρομή. Έλεγξε τα τακάκια και αντικατάστησέ τα αν είναι φθαρμένα.
> Φούσκωσε τα λάστιχα Βεβαιώσου ότι η πίεση του αέρα είναι σωστή για την επιφάνεια στην οποία χρησιμοποιείς το ποδήλατο. Για παράδειγμα, οι off-road διαδρομές απαιτούν μικρότερη πίεση στα λάστιχα για μεγαλύτερη κινητήρια δύναμη. Ακόμη, έλεγξέ τα τόσο για ζημιές όσο και για φθορές.
> Φρόντισε τα φώτα Αντικατάστησε τις μπαταρίες ή επαναφόρτιζέ τες τακτικά, ακόμα κι αν δεν κάνεις συχνά ποδήλατο βραδινές ώρες. Είναι καλύτερα να είσαι προετοιμασμένη παρά να βρεθείς σε άγνωστα μέρη μες στη νύχτα.


Πρώτα η ασφάλεια
Αναπόφευκτα, το ποδήλατο ενέχει κάποιους κινδύνους – τόσο από το περιβάλλον όσο και από τους άλλους. Ακολούθησε τις παρακάτω συμβουλές για να είναι ασφαλείς οι βόλτες σου.


1 Πρόσεχε Μη θεωρείς ποτέ δεδομένο ότι οι οδηγοί άλλων οχημάτων θα σου παραχωρήσουν την προτεραιότητα ή θα σου αφήσουν χώρο για να περάσεις ή να περάσουν.
2 Να είσαι σε ετοιμότητα Έχε το νου σου στους ανθρώπους, τα οχήματα και τα αντικείμενα γύρω σου κάθε στιγμή.
3 Να είσαι… ορατή Βάλε καθρέφτες και φώτα στο ποδήλατο. Ακόμα κι αν δε σκοπεύεις να μετακινηθείς τη νύχτα, είναι πιθανό να χρειαστεί να οδηγήσεις βράδυ λόγω κακού υπολογισμού της απόστασης.
4 Να είσαι προετοιμασμένη για επείγοντα περιστατικά Έχε πάντα μαζί σου μετρητά και κινητό τηλέφωνο. Ποτέ δεν ξέρεις σε τι μπορεί να τα χρειαστείς.
5 Προστατέψου από τα στοιχεία της φύσης Φόρα αντηλιακό και γυαλιά ηλίου για να προστατευτείς από τις ακτίνες UV και την αντηλιά, έχε πάντα ένα αδιάβροχο σε περίπτωση που πιάσει βροχή.
6 Ενυδατώσου Έχε πάντα μαζί σου ένα γεμάτο μπουκάλι νερό. Πίνε συχνά όταν οδηγείς ακόμα κι αν δε διψάς. Η δίψα υποδεικνύει παρατεταμένη αφυδάτωση και προκαλεί κόπωση και άλλες επιπλοκές.
7 Μπες σε μια ομάδα Για ασφάλεια και παρέα, κάνε ποδήλατο με μια ομάδα. Συνήθως έχει έναν αρχηγό κι έναν ποδηλάτη στο τέλος που προσέχει να μη μείνει κανείς πίσω.
8 Πάρε ρεζέρβα Φρόντισε να έχεις πάντα μαζί σου ρεζέρβα και τρόμπα σε περίπτωση που χρειαστεί να αλλάξεις λάστιχο.
9 Δείξε αυτοπεποίθηση Αν αμφιβάλλεις για τις ικανότητές σου στο ποδήλατο, μη βγεις ακόμα στο δρόμο. Κάνε περισσότερη εξάσκηση για να εξελιχθείς σε μία ποδηλάτισσα γεμάτη αυτοπεποίθηση!


Πριν ανέβεις στη σέλα ενημερώσου, οργανώσου και κάνε ορθοπεταλιές με ασφάλεια!


Πηγή: shape.gr