Φυσικό αέριο και στα αυτοκίνητα!


Στην Ελλάδα μέχρι πριν από μερικά χρόνια οι οδηγοί οχημάτων μπορούσαν να επιλέξουν μεταξύ δύο καυσίμων ώστε να κινούνται, τη βενζίνη και το πετρέλαιο. Πριν από λίγο καιρό οι Ελληνες οδηγοί γνώρισαν και το υγραέριο. Τώρα, όπως όλα δείχνουν, θα μάθουν και το φυσικό αέριο ως καύσιμο κίνησης για τα οχήματά τους.


Η Δημόσια Επιχείρηση Αερίου (ΔΕΠΑ), ως η πρώτη εταιρεία που εισήγαγε και διένειμε φυσικό αέριο στη χώρα, έχει θέσει σε εφαρμογή σχέδιο για την εισαγωγή της αεριοκίνησης και στην Ελλάδα.


Αλλωστε εδώ και μία εξαετία, έχει δημιουργήσει δύο σταθμούς ανεφοδιασμού στην Αθήνα, στα Λιόσια και την Ανθούσα, μέσω των οποίων τροφοδοτεί 414 αστικά λεωφορεία και περίπου 120 απορριμματοφόρα διαφόρων δήμων του λεκανοπέδιου. Αντίστοιχο πρόγραμμα προωθεί και στη Θεσσαλονίκη σε συνεργασία με το δήμο της συμπρωτεύουσας, για την τροφοδοσία απορριμματοφόρων επίσης.


Επέκταση


Σήμερα η ΔΕΠΑ αποσκοπεί στην κατά το δυνατόν μεγαλύτερη επέκταση του φυσικού αερίου στην αυτοκίνηση στη χώρα μας. Σ’ αυτό το πλαίσιο, έχει ολοκληρώσει διερευνητικές ενέργειες για τη δημιουργία ενός αρχικού δικτύου σταθμών ανεφοδιασμού ΙΧ αυτοκινήτων με φυσικό αέριο. Ο σχεδιασμός προβλέπει τη δημιουργία 5 πρατηρίων στο Λεκανοπέδιο Αττικής για την εξυπηρέτηση των ήδη κυκλοφορούντων οχημάτων, 2 στη Θεσσαλονίκη και από 1 σε Βόλο και Λάρισα.


Η ΔΕΠΑ εκτιμά επίσης ότι η δημιουργία του πρώτου δικτύου πρατηρίων φυσικού αερίου, θα αποτελέσει το βασικότερο κίνητρο για την επέκταση της αεριοκίνησης στην Ελλάδα, καθώς θα επιτρέψει στις αντιπροσωπίες να προωθήσουν τα μοντέλα που παράγουν τα εργοστάσιά τους και τα οποία καλύπτουν πλέον όλη την γκάμα, από μίνι επιβατικά, μέχρι πούλμαν και φορτηγά. Πάντως στο εξωτερικό οι κάτοχοι ΙΧ που έχουν φυσικό αέριο στο σπίτι τους μπορούν να φουλάρουν τα ρεζερβουάρ ακόμη και στο γκαράζ τους!


Το μεγάλο πλεονέκτημα των αυτοκινήτων που καταναλώνουν φυσικό αέριο αφορά στο γεγονός πως είναι εργοστασιακά μοντέλα τα οποία βέβαια συνοδεύονται από τις εγγυήσεις του εργοστασίου και σίγουρα οι καταναλωτές θα κινούνται με απόλυτη ασφάλεια.


Στην Ελλάδα πάντως η έλλειψη πρατηρίων φυσικού αερίου είχε κάνει απαγορευτική τη χρήση του συγκεκριμένου καυσίμου και μόνο η Fiat και η Opel διαθέτουν στην ελληνική αγορά μοντέλα που καίνε και φυσικό αέριο.


Χαμηλό κόστος


Η μεγάλη αύξηση στις τιμές των καυσίμων, όχι μόνο εξαιτίας της υψηλής φορολόγησής τους, όπως ισχύει στην Ελλάδα, αλλά κυρίως λόγω της διατήρησης των τιμών του αργού σε υψηλά επίπεδα, στρέφει όλο και περισσότερους στην αναζήτηση εναλλακτικών και κυρίως περισσότερο φθηνών καυσίμων.


Αλλωστε σήμερα η ισχύουσα τιμή σε ευρώ ανά κιλό κυμαίνεται στο 1 ευρώ για το φυσικό αέριο συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ, στο υγραέριο (0,80) και στη βενζίνη (1,65). Αύριο ωστόσο κανείς δεν μπορεί με βεβαιότητα να εκτιμήσει ποιες θα είναι οι τιμές διάθεσης των καυσίμων…


Στο εξωτερικό


Αρκετές ευρωπαϊκές κυβερνήσεις έχουν θεσμοθετήσει κίνητρα, κυρίως φορολογικά, για την επέκταση της χρήσης του φυσικού αερίου και στην αυτοκίνηση.


Επίσης, οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αναπτύξει μοντέλα επιβατικών, φορτηγών, λεωφορείων επαγγελματικών βαν και άλλων, είτε αποκλειστικά για καύση φυσικού αερίου είτε για καύση δύο καυσίμων (βενζίνη – CNG, ντίζελ – CNG).


Ήδη παγκοσμίως κυκλοφορούν περίπου 11,5 εκατομμύρια αυτοκίνητα φυσικού αερίου. Πρώτη σε στόλο αυτοκινήτων φυσικού αερίου στην Ευρώπη έρχεται η Ιταλία με περίπου 750.000 μονάδες.


Ο αριθμός τους τα επόμενα χρόνια αναμένεται ότι θα αυξηθεί με υψηλούς ρυθμούς, καθώς η Ε.Ε. έχει εντάξει την αεριοκίνηση στην ενεργειακή και περιβαλλοντική της πολιτική.


Το κόστος


Σύμφωνα με δοκιμή που έχει γίνει σε μοντέλο που καταναλώνει και φυσικό αέριο αποδείχθηκε ότι οι δεξαμενές του χωρητικότητας 12 κιλών αντιστοιχούσαν σε 72 λίτρα καυσίμου, με αποτέλεσμα με μόλις 12 ευρώ να μπορεί να διανύσει 400 χιλιόμετρα