Το θέμα των Εργοστασιακών Αξιών των αυτοκινήτων απασχολεί εδώ και δεκαετίες του ανεξάρτητους εμπόρους αυτοκινήτων ωστόσο τα τελευταία χρόνια έχει αποτελέσει και σημείο διαμάχης μεταξύ των εισαγωγέων.
Ο λόγος εστιάζεται στο γεγονός πως κάποιοι εισαγωγείς έχουν την δυνατότητα να αλλάζουν τις εργοστασιακές αξίες των αυτοκινήτων τους όποτε αλλάζουν τα φορολογικά δεδομένα της χώρας δημιουργώντας αθέμιτο ανταγωνισμό έναντι των υπολοίπων ενώ παράλληλα «μπλοκάρουν» τις εισαγωγές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων από άλλα κράτη-μέλη
Ενδεικτικά αναφέρουμε πως το 2009 όταν ο τότε υπουργός Οικονομικών μείωσε το Τέλος Ταξινόμησης κατά 50% κάποιες εισαγωγικές εταιρείες έσπευσαν να αυξήσουν τις Εργοστασιακές Αξίες των μοντέλων τους ώστε η εισαγωγή ίδιων μεταχειρισμένων μοντέλων από άλλο κράτος-μέλος να είναι ασύμφορη.
Αντίθετα από τη στιγμή που τέθηκε σε ισχύ ο Φόρος Πολυτελείας πάλι οι Εργοστασιακές Αξίες κάποιων μοντέλων μειώθηκαν δραματικά ώστε κατά την εισαγωγή τους να μην χρειάζεται να καταβάλλουν επιπροσθέτως το νέο φόρο!
Ωστόσο η «ΗτΣ» έχει στη διάθεσή της τις Εργοστασιακές Αξίες όλων των εισαγωγικών εταιρειών που έχουν κατατεθεί στην Υπηρεσία Αξιών του Τελωνείου όπου πραγματικά διαπιστώνει κανείς τις τεράστιες διαφορές που υπάρχουν με τις Λιανικές τιμές πώλησής τους.
To πρώτο παράδειγμα αφορά στην εργοστασιακή αξία ενός μικρού μοντέλου που διατίθενται έναντι 9.000 ευρώ στην λιανική και η εργοστασιακή του Αξία κυμαίνεται κάτω από τις 5.000 ευρώ!
Εξαιτίας του μικρού κινητήρα που έχει το Τέλος Ταξινόμησης (12%) ανέρχεται σε 1.100 ευρώ ενώ ο ΦΠΑ δεν αγγίζει καν τα 600 ευρώ. Μια απλή πρόσθεση αποδεικνύει πως το μικτό κέρδος της συγκεκκριμένης εισαγωγικής κυμαίνεται σε περισσότερα από 2.500 ευρώ!
Σε άλλο μοντέλο με εργοστασιακή αξία περίπου στις 10.000 ευρώ το Τέλος Ταξινόμησης ανέρχεται σε 1.229 ευρώ ενώ ο ΦΠΑ σε περίπου 2.300 ευρώ. Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο με περίπου 13.500 ευρώ έχει εκτελωνιστεί. Ωστόσο η λιανική του τιμή κυμαίνεται στα 19.000 ευρώ!
Σε άλλο αυτοκίνητο Λιανικής Αξίας πάνω από 30.000 ευρώ η εισαγωγική παρουσιάζει ως Εργοστασιακή Αξία ποσό μικρότερο των 6.000 ευρώ! Πρακτικά σημαίνει πως το συγκεκριμένο μοντέλο με κατατεθημένα το Τέλος Ταξινόμησης και τον ΦΠΑ δεν ξεπερνά τις 9.000 ευρώ! Μέχρι τις 30.000 ευρώ λείπουν περίπου 21.000 ευρώ…
Ακόμη πιο εντυπωσιακά στοιχεία βρίσκει κανείς όταν ανεβαίνει κατηγορίες αυτοκινήτων που αναλογικά αυξάνεται ο κυβισμός αλλά όχι και οι Εργοστασιακές Αξίες!
Ειδικότερα σεντάν μοντέλο πετρελαιοκίνητο με κυβισμό άνω των 2 λίτρων εκτελωνίζεται στην Ελλάδα βάσει Εργοστασιακής Αξίας κάτω από τις 7.500 ευρώ και παρά το γεγονός πως το Τέλος Ταξινόμησης είναι αυξημένο (50%) το εν λόγω αυτοκίνητο μαζί με τον ΦΠΑ δεν αγγίζει καν τις 13.000 ευρώ. Οσον αφορά στην τιμή λιανικής του συγκεκριμένου μοντέλου υπολογίζεται υψηλότερα από τις 37.000 ευρώ! Προκύπτει δηλαδή μια διαφορά 24.000 ευρώ…
Ανεβαίνοντας ακόμη μια κατηγορία θα δει κανείς το πραγματικό «όργιο» που πραγματοποιείται από κάποιες εισαγωγικές καθώς υπερπολυτελές μοντέλο με αξία Λιανικής πάνω από 70.000 ευρώ εκτελωνίζεται με Εργοστασιακή Αξία κάτω των 12.000 ευρώ με αποτέλεσμα τόσο το Τέλος Ταξινόμησης όσο και ο ΦΠΑ να κυμαίνονται σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα ενώ παράλληλα να μην επιβάλλεται ούτε Φόρος Πολυτελείας! Σύμφωνα με τους πίνακες του Τελωνείου το συγκεκριμένο μοντέλο θα πρέπει να καταβάλλει για Τέλος Ταξινόμησης και ΦΠΑ συνολικά κάτω από τις 8.500 ευρώ με αποτέλεσμα η Εργοστασιακή Αξία μαζί με τους Φόρους να κυμαίνονται κάτω από τις 20.000 ευρώ! Η διαφορά από την Λιανική κυμαίνεται σε περίπου 50.000 ευρώ…
Στην κατηγορία των super cars και υπερπολυτελών μοντέλων θα λέγαμε πως έχει χαθεί κάθε μέτρο καθώς αυτοκίνητα με Λιανική Αξία πάνω από 100.000 ευρώ εμφανίζονται με Εργοστασιακή Αξία ακόμη και κάτω από τις 20.000 ευρώ ώστε να μην τους επιβάλλεται ούτε Φόρος Πολυτελείας!
Αρχικά έχουμε κάποιο μοντέλο με εργοστασιακή αξία κάτω από τις 20.000 ευρώ στο οποίο το Τέλος Ταξινόμησης κυμαίνεται σε περίπου 9.500 ευρώ και ο ΦΠΑ σε 4.500 ευρώ. Το αυτοκίνητο μαζί με τον εκτελωνιμό του ανέρχεται σε λιγότερα από 34.000 ευρώ. Η Αξία Λιανικής του συγκεκριμένου αυτοκινήτου ανέρχεται σε περισσότερα από 115.000 ευρώ!
Αλλο μοντέλο με πανίσχυρο κινητήρα εμφανίζεται με Εργοστασιακή Αξία κάτω από τις 40.000 με αποτέλεσμα αν καταβληθούν το Τέλος Ταξινόμησης και ο ΦΠΑ και το Φόρο Πολυτελείας να μην υπερβαίνει τις 83.000 ευρώ. Ωστόσο για να αποκτήσει κάποιος το συγκεκριμένο «ονειρικό» μοντέλο θα πρέπει να καταβάλλει περισσότερα από 230.000 ευρώ!
«Μπλόκο» στις εισαγωγές ΙΧ από 2ο χέρι!
Πέραν του αθέμιτου ανταγωνισμού που προκαλούν κάποιες εισαγωγικές έναντι των υπολοίπων υπάρχουν και οι ανεξάρτητοι έμποροι αυτοκινήτων που πλέον δεν μπορούν να εισάγουν κάποιο μεταχειρισμένο από άλλο κράτος-μέλος καθώς η εισαγωγή τους είναι απαγορευτική.
Ο λόγος δεν είναι άλλος από το γεγονός πως οι εργοστασιακές Αξίες των καινούριων ΙΧ που δηλώνουν κάποιοι εισαγωγείς στην Υπηρεσία Αξιών και λαβάνονται υπόψιν και για την εισαγωγή μεταχειρισμένων ΙΧ είναι τόσο χαμηλές με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ούτε ένα μεταχειρισμένο ΙΧ σε άλλο κράτος-μέλος σε τόσο χαμηλή τιμή.
Ειδικότερα αν ένας έμπορος εισάγει επιχειρήσει να εισάγει ένα πολυτελές ΙΧ που ως καινούριο έχει εργοστασιακή αξία κάτω από τις 20.000 ευρώ και Αξίας Λιανικής 115.000 ευρώ δεν υπάρχει περίπτωση ο έμπορος να το αποκτήσει σε κάποιο άλλο κράτος-μέλος ακόμη και μετά από 4 χρόνια στην αξία που δηλώνει ο εισαγωγέας. Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι είτε ο έμπορος να προσκομίσει τιμολόγιο με αξία υψηλότερη από εκείνη του καινούριου (πάνω από 20.000 ευρώ) καταβάλλοντας υπέρογκους φόρους σε σχέση με το καινούριο είτε το αυτοκίνητο να αλλάζει χέρια τουλάχιστον δύο φορές πριν την εισαγωγή του στην Ελλάδα ώστε το τελικό τιμολόγιο αγοράς να βρίσκεται κοντά στην Εργοστασιακή Αξία που μειώνεται ανάλογα με τα χρόνια κυκλοφορίας του.
Παράλληλα το κράτος κατά την εισαγωγή ενός μεταχειρισμένου ΙΧ από άλλο κράτος μέλος που έχει αλλάξει πάνω από δύο ιδιοκτήτες πριν εισαχθεί στην Ελλάδα χάνει το ΦΠΑ καθώς έχει καταβληθεί σε άλλο κράτος-μέλος που έχει μικρότερο ποσοστό από το 23% της χώρας μας δημιουργώντας επιπλέον ελλείμματα στα δημοσιονομικά έσοδα.
Αλλωστε πριν λίγο καιρό όλα τα Μέσα Ενημέρωσης είχαν ασχοληθεί με τα τιμολόγια που εκδίδονται σε άλλες χώρες πριν την εισαγωγή των αυτοκινήτων στην Ελλάδα ώστε να μειωθεί η αξία βάσει της οποίας θα φορογογηθούν οι έμποροι…
Μονόδρομος η φορολόγηση βάσει Λιανικής
Η φορολόγηση με βάσει την Αξία Λιανικής αποτελεί τη μοναδική λύση για την κυβέρνηση αν επιθυμεί πραγματικά να επιβάλλει Φόρους στους έχοντες και να σταματήσει να «αιμορραγεί» οικονομικά εξαιτίας των εκατοντάδων χιλιάδων καταθέσεων πινακίδων κυκλοφορίας.
Παράλληλα να το σύστημα της Αξίας Λιανικής υιοθετηθεί τόσο στα τεκμήρια όσο και στο Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης τα δημοσιονομικά έσοδα θα αυξηθούν καθώς οι άρσεις ακινησιών θα γίνονται κατά χιλιάδες…
Ενδεικτικές Εργοστασιακές Αξίες Vs Τιμών Λιανικής
Εργοστασιακή Αξία ΤΤ/ΦΠΑ Σύνολο Εκτελωνισμού Αξία Λιανικής
4.800 1.500 6.300 9.000
5.500 2.900 8.400 30.000
7.500 5.000 12.500 38.000
10.000 3.500 13.500 19.500
11.550 8.000 19.550 70.000
19.500 14.000 33.500 115.000
39.000 * 28.000 67.000 235.000
120.000 ** 87.600 173.000 400.000
· * Επιπλέον Φόρος Πολυτελείας (40%) 15.600 ευρώ
· ** Επιπλέον Φόρος Πολυτελείας (40%) 48.000 ευρώ