«Τουριστική αγορά στην πλάτη των Φιλίππου & Υιού» τα Σκόπια


Την οικειοποίηση της ιστορίας της Μακεδονίας και την «αρχαιοποίηση» των Σκοπίων στηλιτεύει ταξιδιωτικό άρθρο που δημοσιεύεται στην ηλεκτρονική έκδοση της καναδικής εφημερίδας National Post για την ΠΓΔΜ. Το πρώτο που πρέπει να ξέρει κανείς για τη Μακεδονία είναι ότι δεν είναι η Μακεδονία, αναφέρεται μεταξύ άλλων στο άρθρο που τιτλοφορείται: «Δική σου για να την κατακτήσεις: Η Μακεδονία μετονομάζεται μέσω του Μεγάλου Αλεξάνδρου» και καταλήγει καλώντας τον ταξιδιώτη να πλάσει τη δική του Μακεδονία.


Ο αρθρογράφος υμνεί τη σημασία της ανακάλυψης στο πλαίσιο της ταξιδιωτικής απόλαυσης για να προσθέσει παρακάτω ότι στην περίπτωση της Μακεδονίας οι άνθρωποι όχι μόνο δεν ήξεραν που βρίσκεται, αλλά επιπλέον νόμιζαν ότι πρόκειται για άλλη χώρα. Αυτό, προσθέτει, είναι το πρώτο πράγμα που πρέπει να γνωρίζει κανείς για τη Μακεδονία, ότι δεν είναι η Μακεδονία.


Η Μακεδονία με τη θολή γνώση της οποίας μεγαλώσαμε οι περισσότεροι, αναφέρει, εκείνη με το Μεγαλέξανδρο, εκείνη που για σύντομο διάστημα εξουσίαζε την πιο εκτεταμένη αυτοκρατορία του κόσμου, εκείνη που κατέκτησε την Περσία, εκείνη η Μακεδονία, προσθέτει, βρίσκεται στην Ελλάδα, περίπου 200 χιλιόμετρα νότια των συνόρων της οντότητας που σήμερα ονομάζεται επισήμως Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας.


Ωστόσο, σημειώνει, όταν φτάσεις στην πρωτεύουσα των Σκοπίων, προσγειώνεσαι στο Διεθνές Αεροδρόμιο του Μεγάλου Αλεξάνδρου, απ’ όπου μπορείς να πάρεις ένα ταξί “Αλέξανδρος” για να πας στο κέντρο της πόλης και να θαυμάσεις ένα νέο οκταόροφου ύψους άγαλμα που είναι επισήμως γνωστό ως «Στρατιώτης πάνω σε Άλογο», στο πλαίσιο της προσπάθειας κατευνασμού των Ελλήνων. Η αληθινή ταυτότητα του αγάλματος όμως, συνεχίζει, αποκαλύπτεται από το φιλικό νεύμα που απευθύνει σε έτερο υπερμέγεθες ανδριάντα, μερικές εκατοντάδες μέτρα πιο πέρα, του Φιλίππου του Β’ της Μακεδονίας, πατέρα του Αλέξανδρου, που έκανε αυτό το ηπειρωτικό κομμάτι γης μέρος της αυτοκρατορίας του το 356 π.Χ.


Η διαδικασία, εξηγεί, ονομάζεται αρχαιοποίηση και τη χαρακτηρίζει ως μία από τις πιο διασκεδαστικές πλευρές αυτού του Βαλκανικού κράτους. “Βάσει του ισχυρισμού ότι οι αρχαίοι Μακεδόνες δεν ήταν Έλληνες και παρά το γεγονός ότι, είτε ήταν είτε όχι, δεν ζούσαν εδώ, η σημερινή εθνική κυβέρνηση προσπαθεί να εξασφαλίσει λαϊκή υποστήριξη και μια τουριστική αγορά στην πλάτη των Φιλίππου & Υιού, τοποθετώντας ανδριάντες σε όλη τη χώρα και καθιστώντας τους το επίκεντρο αυτού που ονομάζει Σκόπια 2014 (έχει δική του σελίδα στο Wikipedia), που δεν αποτελεί παρά ανοικοδόμηση του κέντρου της πόλης (μεγάλο μέρος της οποίας καταστράφηκε σε σεισμό από την εποχή της Γιουγκοσλαβίας)”.


Στο σημείο αυτό ο αρθρογράφος σημειώνει ότι η ΠΓΔΜ εξακολουθεί να βρίσκεται σε αναζήτηση της ταυτότητάς της και προσθέτει ειρωνικά ότι όπως η σημερινή κυβέρνηση προκρίνει την προσέγγιση του Αλέξανδρου, η επόμενη μπορεί να προτιμήσει τη Μητέρα Τερέζα ή την ιστορία της στο πλαίσιο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας ή ακόμα και το ρόλο που διαδραμάτισε στη Γιουγκοσλαβία.


Προς στιγμήν όμως, καταλήγει το άρθρο, έγκειται στον εκάστοτε ταξιδιώτη να πλάσει τη δική του Μακεδονία, πρόκληση εξαιρετικά σπάνια. Αυτό είναι και το σημείο που στηλιτεύει με σχόλιό του κάτω από το άρθρο κι ένας από τους αναγνώστες, ο οποίος σημειώνει ότι “συνιστά επικίνδυνο προηγούμενο”, καθώς η αλήθεια πρέπει να γίνεται σεβαστή και να διαδίδεται. Ευτυχώς, καταλήγει το σχόλιο του αναγνώστη, σοβαροί και διακεκριμένοι ιστορικοί και αρχαιολόγοι ομοφρονούν ότι η Μακεδονία και ο Μέγας Αλέξανδρος ήταν ελληνικά.


Πηγή: National Post