e-μπακάληδες

Μια φορά κι έναν καιρό, υπήρχαν μπακάληδες, μανάβηδες και κάθε λογής επαγγελματίες, οι οποίοι είχαν το δικό τους μαγαζί και πωλούσαν λογής προϊόντα, τυρί σε τενεκέ, φρέσκα φρούτα, μέχρι ελαιόλαδο και φακές. Κάπως έτσι θα μπορούσε ν' αφηγείται μια μάνα των αστικών κέντρων σήμερα στο παιδί της τι εστί μπακάλης ή μανάβης. Ή μήπως όχι;

Το tofakoryzo.gr, ελληνιστί «Το φακόρυζο», είναι portal – ηλεκτρονικό μπακάλικο, που ασχολείται με προϊόντα μικρών οικοτεχνιών, και ιδρύθηκε το 2011, από έναν σύγχρονο παντοπώλη, τον Στέλιο Λένη Μήπως θα παραπέμπουν στην ταινία «Της κακομοίρας» με τον διαχρονικό «μπακαλόγατο» ήρωα, Ζήκο, το παιδί για όλες τις δουλειές, που ενσάρκωσε με συγκλονιστική επιτυχία ο Κώστας Χατζηχρήστος, που δουλεύει για τον ερωτευμένο μεγαλομπακάλη που φυσά το χρήμα; Κι αν είναι αντίστροφα τα πράγματα και τα παιδιά της… γκουγκλάρουν για να της πουν πού θ' αγοράσει τι και σε καλύτερη τιμή;

Τα μανάβικα έπειτα από πολλές παλινωδίες ώς ένα βαθμό άντεξαν, αλλά οι μπακάληδες με τη νέα εποχή ήταν κομμάτι δύσκολο να ξαναμπούν στο παιχνίδι. Λίγοι άντεξαν, λίγοι απέμειναν. Ακόμη και μαγαζιά με ιστορία έκλεισαν.

Πέρασαν στη λήθη

Τα σουπερμάρκετ έγιναν ο νέος μεγαλομπακάλης, με χαμηλότερες τιμές, με καροτσάκια, με σύγχρονα ράφια, που εκτόπισαν τον μπακάλη της γειτονιάς, που ήξερε τα προβλήματα κάθε νοικοκυράς, αν ο άντρας ήταν άπιστος, αν τσακώνονταν στο σπίτι, αν είχε πάρει καλό παιδί αλλά το ταλαιπωρούσε εκείνη με τις ιδιοτροπίες της, αν πλήρωνε στην ώρα της ή άφηνε πάντα και φέσι. Ο μπακάλης ήξερε σε ποια θα δώσει τον κατιμά, που από κάτω μπορεί να είχε ξεφύγει και κάτι χαλασμένο, πάντα κατά λάθος, ποια πελάτισσα θα προσέξει.

Τα μπακάλικα, που σηματοδότησαν μιαν άλλη εποχή, έμειναν κυρίως σε επαρχιακές πόλεις ή σε κάποια χωριά και λιγοστά στην πρωτεύουσα. Τα προϊόντα, ακριβότερα στο ράφι, δεν συνέφεραν το καταναλωτικό κοινό και τη σύγχρονη Ελληνίδα μάνα, που ήθελε να τελειώσει γρήγορα από το σουπερμάρκετ, για να πάει για δουλειά ή να ολοκληρώσει την ατελείωτη λίστα που την περιμένει στο σπίτι. Εξυπηρέτησαν την ανάγκη όλα τα προϊόντα να βρίσκονται σ' ένα χώρο, από το μανάβικο, το μπακάλικο, το χασάπικο, μέχρι το γαλακτοπωλείο.

Μήπως τελικά τα νέα παιδιά θ' αναγνωρίζουν την εικόνα του μπακάλη μόνο από κάποιες τηλεοπτικές παραγωγές τύπου «Το καφέ της Χαράς», όπου ο μπακάλης είναι μια καλτ φιγούρα, που όλο κλέβει στο ζύγι;

Σήμερα ακόμη και τα μπακάλικα της λιανικής αλυσίδας, εκτός από τη χονδρική, που πολλές εταιρείες έχουν ειδική φόρμα επικοινωνίας, περνούν μέσα από το Διαδίκτυο. Δειλά δειλά ξεκίνησαν να δουλεύουν μερικά είτε στα ελληνικά είτε στα αγγλικά, παρ' όλο που δεν έχουν πάρει τόσο πολύ τα πάνω τους, λόγω και δυσχερειών που αφορούν αυτό καθεαυτό το τρόφιμο. Το βασικό στοιχείο είναι ότι μερικοί άλλαξαν προφίλ κι έγιναν μπακάλικα-μπουτίκ, και ο υπολογιστής γίνεται συχνά ο νέος ηλεκτρονικός μπακάλης.

Το tofakoryzo.gr, ελληνιστί «Το φακόρυζο», είναι portal – ηλεκτρονικό μπακάλικο, που ασχολείται με προϊόντα μικρών οικοτεχνιών, και ιδρύθηκε το 2011, από έναν σύγχρονο παντοπώλη. Ο Στέλιος Λένης, 54 χρόνων σήμερα, γεννήθηκε στην Αθήνα με καταγωγή από την Παραμυθιά Θεσπρωτίας. Αποφάσισε ν' ασχοληθεί με την μπακαλική φέρνοντας προϊόντα πρώτης ποιότητας. Πολλά χρόνια δούλεψε στην τηλεόραση ως μοντέρ, σε συνεργαζόμενα στούντιο, για τηλεοπτικές σειρές και ειδήσεις. Ο μοντέρ στάθηκε τυχερός και δεν πρόλαβε το μακελειό που γίνεται στο χώρο των μίντια.

Φέρνει ιπποφαές, αλεύρι, ζυμαρικά από την Κόνιτσα Ιωαννίνων, ζυμαρικά από τα Τζουμέρκα, μέλι από το Μαίναλο, βουβαλίσιο καβουρμά, λουκάνικα και κρέας από την Κερκίνη Σερρών, φασόλια από τις Πρέσπες, τη Φλώρινα και την Πρέβεζα, από την Κρήτη τσικουδιά και παξιμάδια κ.ά.

Μεγαλύτερη ζήτηση έχουν τα όσπρια και τα κρεατικά, λέει. «Φακή από τα Φάρσαλα και ρεβίθι από το Βόιο Κοζάνης, φασόλια Πρεσπών. Την εποχή που το ξεκίνησα, το 2011, έριξα ό,τι λεφτά είχα και δεν είχα. Φίλοι πελάτες μού έλεγαν "πού πας;", νόμιζαν ότι είμαι τρελός. Ευτυχώς είχα και τη λιανική πώληση επί της Ηρακλείου 76 στο Αιγάλεω, εκτός από το e-shop. Ο κόσμος στην Ελλάδα είναι πολύ κουμπωμένος απέναντι στις ηλεκτρονικές αγορές, αν κι εγώ δεν τους παίρνω λεφτά με κάρτα, έχω αντικαταβολή και τραπεζικό λογαριασμό», λέει.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει και το ηλεκτρονικό μπακάλικο notjustgreeksalad.com, που ξεκίνησε πωλήσεις ηλεκτρονικά στις ευρωπαϊκές χώρες στην αγγλική γλώσσα. Στόχος ήταν να επικοινωνήσουν στις ξένες αγορές ότι η Ελλάδα είναι κάτι παραπάνω γαστρονομικά από μια χωριάτικη σαλάτα. Ομως, η πραγματικότητα υπαγόρευσε και τη φυσική παρουσία, που πλέον υπάρχει στην καρδιά της Αθήνας.

Από τα πιο επιτυχημένα παραδείγματα ηλεκτρονικού μπακάλικου είναι το yolenis.com, που έχει «μπουτίκ τρόφιμα» κι ετοιμάζει καλάθια για τα Χριστούγεννα, βασιλομανίταρα, φάβα Σαντορίνης, αλεύρι ολικής αλέσεως κ.ά.

Η ιδέα ξεκίνησε από ένα στέλεχος της εταιρείας το 1996, που είχε στο μυαλό του ένα κατάστημα με γεύσεις του χωριού, το οποίο μετεξελίχθηκε στο πέρασμα του χρόνου, φτάνοντας στις ανάγκες της σύγχρονης εποχής ώστε να καταλήξει ένα σύγχρονο delicatessen!

Τ' όνομα Yolenis δόθηκε από την κόρη στελέχους της εταιρείας. Βασίστηκε σε δύο ελληνικά, παραδοσιακά, γνωστά ονόματα Παναγιώτα και Ελένη, τα οποία ταίριαζαν απόλυτα με το λογότυπο, τα χρώματα, στο τελικό brand και κυρίως ήταν αξέχαστα!

Με ξένο fund

Το Yolenis.com έχει έναν Ελληνα μέτοχο και γενικό διευθυντή, τον Νίκο Πίπα, που είναι και ο CEO της εταιρείας, και ένα ξένο επενδυτικό fund, το οποίο επενδύει σε e-commerce εταιρείες, ενώ διευθύντρια παραγωγής είναι η Μαριάννα Κομητοπούλου. Στόχος, όπως λένε, δεν είναι απλώς και μόνο να πουλήσουν αγροτικά προϊόντα, αλλά να ζωντανέψουν ηλεκτρονικά το μύθο της ελληνικής μεσογειακής διατροφής, με στόχο να κατακτήσουν το υψηλότερο μερίδιο στο χώρο της ηλεκτρονικής αγοράς τροφίμου.

Μάλιστα, εντός Αττικής εξυπηρετούν με δικά τους οχήματα σε μία εργάσιμη μέρα από τη μέρα της παραγγελίας, ενώ παραδίδουν προϊόντα και σε Ευρωπαίους καταναλωτές. Εντός Ελλάδας τα προϊόντα φτάνουν στον προορισμό τους σε 1-3 εργάσιμες μέρες, ενώ στην υπόλοιπη Ευρώπη σε 2-5 ημέρες. Διότι, ακόμη και ηλεκτρονικά άλλη χάρη έχει να φέρνει ο μπακάλης τα πράγματα στο σπίτι.

Πηγή: enet.gr