Κίνδυνος επιστροφής ευρωπαϊκών κονδυλίων

Κόλαφος για τις κυβερνήσεις που διαχειρίστηκαν το ΕΣΠΑ της περιόδου 2007-2013 είναι η εικόνα που αποκόμισε η ομάδα ευρωβουλευτών από την «αυτοψία» σε επτά έργα που χρηματοδοτούνται από κοινοτικά προγράμματα.

Πρόκειται για το μετρό Θεσσαλονίκης, την ανασύσταση της λίμνης Κάρλα, τον αυτοκινητόδρομο δυτικής Θεσσαλίας (Ε-65), τη σιδηροδρομική σήραγγα στο Καλλίδρομο, το Κτηματολόγιο, το ηλεκτρονικό εισιτήριο για τις αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας, καθώς και το εθνικό μητρώο πολιτών που συνδέεται με τον εκδημοκρατισμό της δημόσιας διοίκησης και την εξοικονόμηση πόρων.

Από την παρουσίαση των πρώτων συμπερασμάτων, που έγινε το απόγευμα της Παρασκευής, προκύπτει ότι υπάρχουν σοβαρές καθυστερήσεις για περισσότερα από 80, από τα συνολικά 181, έργα ή προγράμματα, τα οποία την τελευταία πενταετία βρίσκονταν υπό την εποπτεία της πολυδιαφημισμένης Task Force, ενώ υπάρχει κίνδυνος να επιστραφούν κονδύλια που έχουν ήδη καταβληθεί, όπως έγινε το 2001 με το Κτηματολόγιο.

«Υπάρχουν κανόνες που πρέπει να τηρούνται από όλα τα κράτη-μέλη», έκανε σαφές η Γερμανίδα Ινγκεμπορ Γρέσλε, η επικεφαλής της αποστολής που ανήκει στο Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα. Διευκρίνισε ότι το ΕΣΠΑ ολοκληρώθηκε το 2013, αποφασίστηκε να δοθεί διετής παράταση που λήγει στο τέλος του χρόνου και απέκλεισε κάθε ενδεχόμενο νέας επιμήκυνσης, όπως διεκδικεί η χώρα μας.

Στις επίμονες ερωτήσεις δημοσιογράφων για το μέλλον των έργων που δεν έχουν ολοκληρωθεί, είπε ότι «αυτό είναι θέμα της ελληνικής κυβέρνησης», την οποία κάλεσε να αναζητήσει άλλες πηγές χρηματοδότησης.

Λίγο αργότερα, σε ερωτήσεις δημοσιογράφων, ανέφερε ότι ορισμένα έργα μπορεί να συνεχίσουν ως «γέφυρες» στο ΕΣΠΑ της περιόδου 2014-2020, που όμως σημαίνει ότι θα αφαιρεθούν πόροι από νέα προγράμματα.

Εδωσε ιδιαίτερη έμφαση στις καθυστερήσεις, μίλησε για εργοτάξια που έχουν σταματήσει εδώ και τρία χρόνια και απέδωσε την κατάσταση στον κακό προγραμματισμό των απαλλοτριώσεων και των αρχαιολογικών ανασκαφών.

«Στη Γερμανία δεν ξεκινά ένα έργο αν δεν έχουν γίνει όλες οι απαλλοτριώσεις», τόνισε με νόημα και, αναφερόμενη στο πολύπαθο μετρό της Θεσσαλονίκης, είπε «δυστυχώς, δεν βλέπω λευκό καπνό».

Για το χρονοδιάγραμμα των έργων στο σιδηροδρομικό δίκτυο ήταν λιγότερο αισιόδοξη σε σχέση με τους αρμόδιους στον ΟΣΕ, αλλά προέβλεψε ότι «θα παραγγείλουμε βεγγαλικά ώς το 2020».

Κτηματολόγιο

Σε διαφορετικό πνεύμα ήταν η παρέμβαση της Ισπανίδας Αγιάλα Σέντερ, από την Προοδευτική Συμμαχία Σοσιαλιστών και Δημοκρατών, η οποία, όπως και ο ευρωβουλευτής του Ποταμιού Μίλτος Κύρκος, αναφέρθηκε θετικά στην πρόταση του Αλέξη Τσίπρα να αναλάβει καθοριστικό ρόλο το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στην υλοποίηση της συμφωνίας της Ελλάδας με τους δανειστές. «Υπάρχει βούληση να βρεθούν λύσεις και να συνεχιστούν τα έργα», τόνισε η κ. Σέντερ.

Αλλαγή της νομοθεσίας για τις απαλλοτριώσεις, πρότεινε ο Σλοβένος Ιγκόρ Σόλτες, από τους Πράσινους, ο οποίος έδωσε έμφαση στο Κτηματολόγιο και την αξία του στην αναπτυξιακή πορεία της Ελλάδας που πρέπει να στηριχθεί στην προστασία του περιβάλλοντος.

Το Κτηματολόγιο είχε ξεκινήσει το 1996 και σήμερα έχει καλυφθεί το 18% της χώρας, ενώ με βάση το πρώτο Μνημόνιο προβλέπεται να ολοκληρωθεί το 2020. Την τελευταία δεκαπενταετία έχει αποκλειστεί από κοινοτικές χρηματοδοτήσεις και η χώρα μας υποχρεώθηκε να επιστρέψει 128 εκατ. ευρώ.

Το 2002 εξασφαλίστηκαν περίπου 120 εκατ. ευρώ από το πρόγραμμα «Κοινωνία της Πληροφορίας», αλλά δεν έχουν απορροφηθεί όλα τα κονδύλια. Εχουν εγκριθεί και θα δοθούν σύντομα 28 εκατ. ευρώ.

Πηγή: efsyn.gr