Το κινητό σου ξέρει τα πάντα για εσένα και δεν τα κρατάει μυστικά

Υπάρχει κάποιος που ξέρει περισσότερα από εσένα για εσένα και δεν έχει την εχεμύθεια να τα κρατήσει μυστικά.

Όλοι ξέρουμε πια ότι οι εφαρμογές που έχουμε στο κινητό μας τηλέφωνο παρακολουθούν προσωπικά δεδομένα μας. Όμως, όσο τα smartphones εξελίσσονται, μια βιομηχανία κατασκοπείας των καθημερινών μας συνηθειών αναπτύσσεται ραγδαία και μάλιστα πολύ ενοχλητικά.

Την ώρα που εμείς πατάμε «ναι» στο μήνυμα που μας βγάζει μια εφαρμογή για τον καιρό και μας ρωτά αν της επιτρέπουμε να έχει πρόσβαση στις θέσεις τοποθεσίας μας για να μπορεί να μας ενημερώνει για τις τοπικές θερμοκρασίες, κάποιοι άλλοι ενημερώνονται για το που ακριβώς βρισκόμαστε.

Τουλάχιστον 75 εταιρείες στις ΗΠΑ λαμβάνουν ανώνυμα αλλά ακριβή δεδομένα τοποθεσίας από εφαρμογές. Πολλές από αυτές τις επιχειρήσεις ισχυρίζονται ότι εντοπίζουν έως και 200 εκατομμύρια κινητές συσκευές στις Ηνωμένες Πολιτείες – περίπου τις μισές δηλαδή από όσες χρησιμοποιούνταν πέρυσι στη χώρα. Οι New York Times που απέκτησαν πρόσβαση σε ένα δείγμα πληροφοριών που συλλέχθηκαν από μια τέτοια βάση δεδομένων το 2017, ανακάλυψαν διαδρομές ανθρώπων με εκπληκτική λεπτομέρεια, σε ορισμένες περιπτώσεις ενημερωμένες περισσότερες από 14.000 φορές την ημέρα.

Αυτές οι εταιρείες πωλούν, χρησιμοποιούν ή αναλύουν τα δεδομένα για να εξυπηρετήσουν τους διαφημιστές, το εμπόριο αλλά ακόμη και τα hedge funds που αναζητούν στοιχεία σχετικά με τη συμπεριφορά των καταναλωτών. Οι εφαρμογές αποτελούν τη ραχοκοκαλιά αυτής της νέας οικονομίας δεδομένων θέσης. Οι σχεδιαστές τέτοιων εφαρμογών μπορούν να κερδίσουν χρήματα απευθείας πουλώντας τα δεδομένα τους ή μοιράζοντάς τα σε διαφημιστικές, που με τη σειρά τους τις πωλούν σε άλλες εταιρείες. Οι εταιρείες δεδομένων τοποθεσίας πληρώνουν μισό σεντς έως και δύο λεπτά ανά χρήστη και μήνα, σύμφωνα με τις επιστολές προσφοράς σε κατασκευαστές τέτοιων εφαρμογών που εξέτασαν οι New York Times.

Χαρακτηριστικό είναι ότι ο όγκος συναλλαγών των διαφημίσεων με στόχευση τοποθεσίας έφτασς φέτος περίπου τα 21 δισεκατομμύρια δολάρια. Η IBM μπήκε σε αυτή τη βιομηχανία με την αγορά των εφαρμογών του Weather Channel. Το κοινωνικό δίκτυο Foursquare αναπροσαρμόστηκε ως εταιρεία μάρκετινγκ τοποθεσίας. Την ίδια στιγμή οι κυριότεροι επενδυτές στις startups τοποθεσίας περιλαμβάνουν τη Goldman Sachs και τον Peter Thiel, τον συνιδρυτή της PayPal.

Οι επιχειρήσεις αυτές ισχυρίζονται ότι το ενδιαφέρον τους εστιάζεται στα μοτίβα καταναλωτικής συμπεριφοράς κι όχι στην ταυτότητά μας. Όπως σημειώνουν οι εφαρμογές που συλλέγουν πληροφορίες δεν συνδέονται με το όνομα ή τον αριθμό τηλεφώνου κάποιου, αλλά με ένα μοναδικό ID. Όμως, όσοι έχουν πρόσβαση στα ακατέργαστα δεδομένα – συμπεριλαμβανομένων των εργαζομένων ή των πελατών – θα μπορούσαν εύκολα να εντοπίσουν ένα άτομο χωρίς τη συγκατάθεση του. Θα μπορούσαν ας πούμε να ακολουθήσουν κάποιον που ξέρουν, με τον εντοπισμό του τηλεφώνου που περνάει μεγάλο χρονικό διάστημα στη διεύθυνση του σπιτιού του συγκεκριμένου ατόμου στο σπίτι. Εναλλακτικά, μπορούσαν να επισυνάψουν ένα όνομα σε μια ανώνυμη κουκκίδα, βλέποντας από πού βρισκόταν η συσκευή τη νύχτα και χρησιμοποιώντας δημόσια αρχεία για να υπολογίσει ποιος έζησε εκεί. Η αντίστροφα θα μπορούσαν να ονοματίσουν μία κουκκίδα στον χάρτη γνωρίζοντας σε ποιόν ανήκει και να βλέπουν που περνάει τις μέρες και τις νύχτες του.

Πηγή: tvxs.gr