Το καλύτερο «παπούτσι» για τρέξιμο και περπάτημα είναι το πόδι μας

Η νέα τάση στην άσκηση, προτείνει τρέξιμο ή περπάτημα, χωρίς παπούτσια. Μάθετε πώς, το να περπατάτε ή να τρέχετε ξυπόλητοι, μπορεί να μειώσει διάφορους πόνους και να προλάβει μελλοντικούς τραυματισμούς.

Για όσους μαθαίνουν τώρα να περπατούν, όπως τα νήπια, το να νιώθουν το έδαφος ακριβώς κάτω από τα πόδια τους, είναι απαραίτητο για να καταφέρουν να κινηθούν. Μαθαίνουν πώς να συντονίζουν τους μυς από τα πόδια τους, στα δάχτυλα των ποδιών, για να ισορροπήσουν και να περπατήσουν.

Επειδή όμως συνηθίζουμε να μαθαίνουμε να περπατάμε φορώντας παπούτσια, ορισμένοι ειδικοί πιστεύουν ότι αφαιρούμε την αίσθηση από τα πόδια μας και αποδυναμώνουμε τους μυς, όπως ένα χέρι ή πόδι που είναι δεμένο.

Τα πόδια είναι εξελιγμένα μέλη γεμάτα οστά, συνδέσμους και μυς και παρέχουν υποστήριξη στο σώμα. Τα παπούτσια μπορεί να κάνουν τα πόδια παθητικά, αναλαμβάνοντας τη «δουλειά» που θα έπρεπε να κάνουν τα πόδια.

Το να τρέχει κανείς ξυπόλητος, δε σημαίνει να αρχίσει απλά να τρέχει χωρίς τα αθλητικά του παπούτσια, αλλά να επανεκπαιδεύσει ουσιαστικά το σώμα του για το πώς να τρέχει.

Υπάρχουν πολλοί ειδικοί που προτείνουν το τρέξιμο και το περπάτημα χωρίς παπούτσια, υποστηρίζοντας ότι βοηθούν στη μείωση των τραυματισμών και την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της άσκησης. Η παθητική κατάσταση των ποδιών, μπορεί να ευθύνεται για πόνους στα γόνατα, την πλάτη και το λαιμό. Αλλά μπορείτε να επωφεληθείτε από το περπάτημα ή το τρέξιμο χωρίς παπούτσια, ακόμα και αν δεν έχετε πόνους.

Το να αποκτήσετε την αίσθηση των ποδιών σας, μπορεί να σας βοηθήσει να χρησιμοποιήσετε ολόκληρο το σώμα σας πιο αποτελεσματικά και να αποτρέψετε μελλοντικούς τραυματισμούς. Ακολουθούν μερικές συμβουλές (Dos και Don’ts) για να επωφεληθείτε όσο το δυνατόν περισσότερο από αυτή τη μορφή άσκησης, αλλά και για το τι πρέπει να προσέχετε…

Do: Επανακτήστε την αισθητήρια ικανότητα των ποδιών σας

«Ξυπνήστε» τα πόδια σας βελτιώνοντας την αισθητήρια ικανότητά τους. Κουνήστε τα δάχτυλα των ποδιών σας και δείτε αν μπορείτε να ελέγχετε κάθε κίνηση σε κάθε ένα από αυτά (πολλοί από εμάς δεν μπορούμε να καταλάβουμε τη διαφορά κίνησης ανάμεσα στο δεύτερο και το τρίτο δάχτυλο αμέσως). Αγγίξτε την αρχή και τις άκρες των δακτύλων και δώστε προσοχή στο πώς αισθάνεστε. Βρείτε διαφορετικούς τρόπους για να κουνήσετε τα πόδια σας, που ποτέ πριν δεν είχατε συνειδητοποιήσει ότι υπάρχουν -υπάρχουν 26 αρθρώσεις που συνθέτουν τα δάχτυλα και τα πόδια μας, καθώς και άλλες μεταξύ καθενός από αυτά τα οστά. Ανακαλύπτοντας τους πολλούς τρόπους με τους οποίους κινούνται τα πόδια σας, θα μπορέσετε να τα κάνετε πιο ευέλικτα, για να απορροφούν καλύτερα το στρες.

Don’t: Μην κάνετε τα πάντα με τη μία

Είναι καλύτερα να ασκηθείτε για 10 λεπτά την ημέρα, παρά για 1 ώρα, μια φορά την εβδομάδα. Ένας σημαντικός λόγος είναι η απογοήτευση. Στην αρχή ίσως είναι κάπως δύσκολο να συνηθίσετε αυτή την κίνηση, όμως με τον καιρό, με εξάσκηση και υπομονή, τα πόδια σας θα αλλάξουν και το μυαλό σας μπορεί να προσαρμοστεί.

Do: Δώστε έμφαση στην κίνηση

Κάντε μια βόλτα και δείτε που νιώθετε περισσότερο τη γη στα πόδια σας. Παρατηρήστε που προσγειώνεται πρώτα και πώς ταξιδεύει η κίνηση. Αν πηγαίνει από τη φτέρνα, στο μεγάλο δάχτυλο του ποδιού σας αμέσως, πειραματιστείτε μετατοπίζοντας το βάρος σας, έτσι ώστε το βάρος να πηγαίνει από τη φτέρνα σας στο μικρό δάκτυλο του ποδιού σας και στη συνέχεια στο μεγάλο δάχτυλο του ποδιού.

Τα οστά στο εξωτερικό μέρος του ποδιού, είναι μεγαλύτερα και καλύτερα στο να στηρίζουν το βάρος του σώματός μας, ενώ η προσγείωση στη φτέρνα και μετά στο μεγάλο δάχτυλο του ποδιού, κάνει το πόδι να γέρνει προς τα μέσα. Αυτή η μικρή αλλαγή –το να μάθετε να χρησιμοποιείτε τα μεγαλύτερα, εξωτερικά οστά του ποδιού για να εξασφαλίσετε σωστή κίνηση, μπορεί να βοηθήσει να υποστηρίξετε τα γόνατά σας, τη λεκάνη σας, ακόμα και τους εσωτερικούς μυς της κοιλιάς σας. Θα αισθανθείτε τη διαφορά αμέσως, αλλά με την πάροδο των εβδομάδων, οι μύες θα γίνουν ισχυρότεροι και εσωτερικά.

Don’t: Μη φοβάστε να προσγειώνετε πρώτα τη φτέρνα

Σύμφωνα με τους κανόνες για το τρέξιμο χωρίς παπούτσια, η προσγείωση του ποδιού με τη φτέρνα δεν είναι σωστή, αλλά αυτό δεν ισχύει και για το περπάτημα. Αυτό συμβαίνει επειδή όσο τρέχουν αφήνουν το έδαφος εντελώς, ενώ αυτοί που περπατάνε έχουν πάντα το ένα πόδι στο έδαφος. Για τη βελτίωση του διασκελισμού σας, κάντε μικρότερα και πιο απλά βήματα, που θα επιβαρύνουν λιγότερο τις αρθρώσεις σας. Επίσης, αποφύγετε να περπατάτε σε πολύ σκληρό έδαφος.

Do: Βρείτε ασφαλές έδαφος

Όσο πιο μαλακό είναι το έδαφος, τόσο το καλύτερο για τα πόδια σας. Αν και κάποιοι… σκληροπυρηνικοί ψάχνουν για τραχύ έδαφος, για τους περισσότερους από εμάς, δεν υπάρχει λόγος να κάνουμε σκληρά τα πέλματά μας. Εξάλλου, η αίσθηση του χόρτου ή της άμμου στα πόδια μας είναι η μισή χαρά. Ως αρχάριοι λοιπόν, προτιμήστε ένα καταπράσινο πάρκο ή την παραλία. Αν πάλι το έχετε πάρει πολύ σοβαρά και θέλετε να κάνετε χιλιόμετρα, προτιμήστε ένα γήπεδο από καουτσούκ (αν και θα χρειαστούνε μερικές ημέρες ή και εβδομάδες για να συνηθίσετε την περίεργη υφή του). Τα χωμάτινα μονοπάτια είναι μια ακόμη επιλογή που προτιμούν πολλοί. Ξεκινήστε με εκείνα που δεν έχουν χαλίκια μέχρι να συνηθίσετε και μετά συνεχίστε με τα πιο τραχιά μονοπάτια.

Don’t: Μη φοβάστε τα μικρόβια

Σίγουρα υπάρχουν πολλές ακαθαρσίες και μικρόβια στο έδαφος, αλλά εφ’ όσον δεν έχετε ανοικτές πληγές, το δέρμα αποτελεί το καλύτερο προστατευτικό. Εξάλλου, οι ιδρωμένες, βρώμικες κάλτσες που μπορεί να φοράμε μέσα από τα παπούτσια, ίσως αποτελούν μεγαλύτερη πηγή μικροβίων.

Do: Γίνετε ξυπόλητοι… τουρίστες

Περπατήστε –σε κάποιο ταξίδι σας- σε ένα πάρκο που είναι ειδικό για άσκηση χωρίς παπούτσια. Πάνω από 100 πάρκα και μονοπάτια για περπάτημα και τρέξιμο χωρίς παπούτσια, έχουν δημιουργηθεί σε όλη την Ευρώπη τα τελευταία 20 χρόνια, προσφέροντας την απόλυτη εμπειρία της αίσθησης, με ειδικά σχεδιασμένα μονοπάτια που ελίσσονται στο γρασίδι, ξύλα, απαλές πέτρες, νερό, ακόμα και λάσπη. Βέβαια, μπορείτε να βγάλετε τα παπούτσια σας σε κάθε πάρκο, αλλά οι συγκεκριμένοι προορισμοί προσφέρουν ασφαλή μέρη για να αποθηκεύσετε τα παπούτσια σας και χώρους για να πλυθείτε όταν τελειώσετε την άσκησή σας.

Don’t: Κρατήστε ένα μέτρο

Οι ίδιοι κανόνες ισχύουν για κάθε νέο εγχείρημα –το να κάνετε πάρα πολλά μαζί, πολύ σύντομα, μπορεί να σας δημιουργήσουν πληγές ή τραυματισμούς. Και το περπάτημα χωρίς παπούτσια δεν αποτελεί εξαίρεση. Αν είστε τακτικός περιπατητής, τελειώστε την άσκησή σας σε έναν χώρο με γρασίδι, όπου μπορείτε να βγάλετε τα παπούτσια σας και να περπατήστε λίγο στο έδαφος. Ξεκινήστε με όχι περισσότερα από 20 λεπτά και «ακούστε» το σώμα σας -αν αισθάνεται άβολα και παγώνει. Αν δείτε ότι περπατάτε πιο αργά από το κανονικό, αυτό είναι φυσιολογικό, αλλά αν αισθανθείτε οποιονδήποτε πόνο ή δυσφορία που δε σας αφήνει να περπατήσετε κανονικά με ή χωρίς παπούτσια, καλύτερα να σταματήσετε και να συμβουλευτείτε έναν γιατρό.

Πηγή: naftemporiki.gr