1933, οι θαλάσσιες συγκοινωνίες μας

Στην εφημερίδα «Κυνουρία», στο 129ο φύλλο της, του έτους 1933, υπάρχει καταχωρημένη διαφήμιση υπό τον τίτλο «ΑΙ ΘΑΛΑΣΣΙΑΙ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΙ ΜΑΣ», η οποία είναι και εικονογραφημένη!! βλέπε τις πιο πάνω φωτογραφίες.

Η διαφήμιση έχει ως εξής:

— ΑΙ  ΘΑΛΑΣΣΙΑΙ  ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΙ  ΜΑΣ—

ΑΤΜΟΠΛΟΙΟΝ «ΚΕΡΑΥΝΟΣ»

Το ταχύπλουν και ηλεκτροφώτιστον ατμόπλοιον «Κεραυνός» εξυπηρετεί την παραλιακήν Κυνουρίαν κατά Τρίτην, Πέμπτην και Σάββατον.

ΑΤΜΟΠΛΟΙΟΝ «ΥΔΡΑ»

Το απαστράπτον εκ καθαριότητος, ηλεκτροφώτιστον ατμόπλοιον «Ύδρα» εκτελεί την διαδρομήν του Αργολικού κατά Τετάρτην, Παρασκευήν καιι Κυριακήν.

Πατήστε εδώ για να δείτε το «πρωτότυπο» της διαφήμισης.

Πληροφορίες για τα προαναφερόμενα πλοία:

Ο «ΚΕΡΑΥΝΟΣ»

Ο  «Κεραυνός» (435 τόνων, μήκους 55.7 μέτρων) έκανε δρομολόγια  στον Αργοσαρωνικό στην δεκαετία του 1922−35. Ανήκε στην Ατμοπλοΐα Θ. Βουρίκη (ο Βουρίκης εκτός από αυτό είχε και το «Φούλα»).

Κατά μία εκδοχή το «ΚΕΡΑΥΝΟΣ» του Βουρίκη ήταν το πρώην «NOOR EL BAHR», του 1884. Είχε ναυπηγηθεί  στη Γαλλία  για πλούσιο Αιγύπτιο.

Πολλά στοιχεία για το πλοίο αυτό υπάρχουν στο βιβλίο “Σπέτσες Ιστορία Λαογραφία”. Σύμφωνα με το βιβλίο αγοράστηκε το 1927 (υπάρχει διαφορά με το 1928 του Lloyd’s Register) από τον Θεόδωρο Βουρίκη και δρομολογήθηκε στη γραμμή με πλοίαρχο το σπετσιώτη Αντώνιο Λαπατά.

Τα δρομολόγιά του έφθαναν  μέχρι το Παράλιο Άστρος, όπου η επιβίβαση και  αποβίβαση γινόταν με βάρκες  στο κέντρο της λιμενολεκάνης.

Το «Κεραυνός» μπήκε στη γραμμή του Αργοσαρωνικού το 1912.

Ο  Θεόδωρος Βουρίκης  κατεστράφη οικονομικά το 1928 και τελικά  αυτοκτόνησε πέφτοντας στις γραμμές του Ηλεκτρικού Αθηνών−Πειραιώς στις 23 Αυγουστου 1930.

Ετσι το 1929 αγοράστηκε από την Ακτοπλοΐα Αργοσαρωνικού  του Κωνσταντίνου Πετσάλη  και ταξίδευε με πλοίαρχο τον Νικόλαο Γαλέτα. Επειδή στο πλήρωμα υπήρχαν πολλοί σπετσιώτες το αποκαλούσαν στις Σπέτσες “σπετσιώτικο καράβι.

Στο ίδιο βιβλίο αναφέρεται και ότι στις εκλογικές αναμετρήσεις μετέφερε δωρεάν τους ετεροδημότες των Σπετσών ψηφοφόρους του υποψηφίου βουλευτή Κωνστατίνου Πετσάλη, και μάλιστα είχαν δωρεάν κατά τη διάρκεια μια μακαρονάδα φτιαγμένη από το μάγειρα του βαποριού Ιωάννη Λαπατά και επιπλέον έπαιρναν και χίλιες δραχμές για τα έξοδά τους στο νησί. Επειδή όμως ταξίδευαν και ψηφοφόροι άλλων υποψηφίων (ή αναποφάσιστοι) οι κομματάρχες φώναζαν το σύνθημα “Το χιλιάρικο και μαύρο και βαπόρι δίχως ναύλο”.

Ο Κ.Πετσάλης  το πούλησε το 1935 στην Ατμοπλοΐα Παγασητικού που το μετονόμασε ΑΜΦΙΤΡΙΤΗ.

Φαίνεται πως υπήρχε μέχρι το 1945 αλλά ενδεχομένως να καταστράφηκε στη γερμανική κατοχή (όπως σχεδόν το σύνολο του ελληνικού  στόλου) και να μην ενημερώθηκε ο νηογνώμονας.

Το 1940 τα “Ναυτικά Χρονικά” αναφέρουν πως “από καιρού αχρηστευθεύν  μετεβιβάσθη στο Τ.Ε.Ε.Σ.”

ΤΟ «ΥΔΡΑ»

Το «Ύδρα», χαϊδευτικά «Υδράκι», του Λεούση ήταν ένα θρυλικό επιβατηγό των πρώτων δεκαετιών του 20ου αιώνα. Ναυπηγήθηκε το 1899 στο Stabilimento Tecnico της Τεργέστης, ήταν ιδιοκτησίας του Υδραίου Ιωάννη Λεούση και ευθύς μετά την ναυπήγησή του, εξυπηρέτησε την γραμμή του Αργοσαρωνικού. Είχε 231 τόνους, μήκος 43,6 μέτρα και πλάτος 6,3 μέτρα.

Παρακάτω ακολουθεί η περιγραφή του από το Lloyd Register του 1930:

DNo: 25497 Year: 1899
Name: HYDRA Keel: 2.99
Type: Passenger ship Launch Date: 6.99
Flag: GRC Date of completion: 6.99
Tons: 220 Link: 1186
DWT: 0 Yard No: 325
Length overall: Ship Design:
LPP: 42.7 Country of build:
Beam: 6.0 Builder: STTriestino
Material of build: Location of yard: San Marco
Number of screws/Mchy/ Speed(kn): 1T-12.5

Πηγή: koutouzis.gr