Κυκλικά δίχτυα ή γρι-γρι

(Φωτ. 1923, γρι – γρι ιστιοφόρο και κωπήλατο προσεγγίζει τη Παλιά προβλήτα του Παραλίου Άστρους)

Το γρι-γρι είναι ένα μεγάλο δίχτυ, του οποίου μπορούμε να κλείσουμε το κάτω μέρος. Έχει φελλούς στο πάνω μέρος και βαρίδια στο κάτω. Είναι σύστημα αλιείας επιφάνειας. Με το γρι – γρι πιάνονται κυρίως αφρόψαρα. Με τα κυκλικά δίχτυα γρι-γρι πιάνονται τα πελαγικά είδη ψαριών, δηλαδή αυτά που ζουν ψηλά στην υδάτινη στήλη, όπως: γαύροι, σαρδέλες, παλαμίδες.

Α. Γρι-γρι Ημέρας: Η ίδια διαδικασία που περιγράφεται παρακάτω στο γρι-γρι νύχτας, ακολουθείται και στο γρι – γρι ημέρας, με τη διαφορά ότι δεν χρησιμοποιούνται τα ρομπότ και οι λάμπες. Αφού εντοπιστούν τα ψάρια, το καΐκι τα περικυκλώνει με το δίχτυ χρησιμοποιώντας την ίδια μέθοδο όπως αυτή περιγράφεται παρακάτω. Την ημέρα ψαρεύονται συνήθως σαρδέλες, τόνοι κ.ά.
ΓΡΙ – ΓΡΙ ΗΜΕΡΑΣ  Αλιεύει ημέρα, αλλά και νύχτα (χωρίς φως)
Αποτελείται από:

σκάφος ξύλινο με μηχανή που ρίχνει το δίχτυ: [“πρωτοκάϊκό”] & “δευτεροκάϊκο”
Μήκος διχτυού:  500 – 1000 μέτρα
Αλιεύματα: Παλαμίδες, κολιούς, τόνους, γόπες, σαυρίδια

Β. Γρι-γρι Νύχτας: Επειδή το σύστημα που χρησιμοποιεί το γρι – γρι νύχτας για να προσελκύσει τα ψάρια στηρίζεται στο δυνατό φως που εκπέμπουν λάμπες, αποφεύγει να ψαρεύει όταν έχει πανσέληνο, γιατί τότε το φως των λαμπών είναι αναποτελεσματικό (άλλωστε υπάρχει και σχετική νομοθετική απαγόρευση). Έτσι δουλεύει περίπου 26 ημέρες το μήνα και σταματάει (μπαϊντός) τις μέρες που έχει πανσέληνο. Για τον ίδιο λόγο, το πότε και πόσες φορές θα “καλάρει” σε μια νύχτα, εξαρτάται απ΄ το φεγγάρι (εμφάνιση – χάσιμο). Βασικό εργαλείο αυτής της μεθόδου είναι τα ρομπότ, μικρές πλωτές σχεδίες που πάνω τους έχουν μια φιάλη προπανίου και λάμπες μέχρι 10.000 κεριών (είναι απαραίτητα δύο). Παρόμοιες λάμπες υπάρχουν σε μια μικρή βάρκα 3-4 μέτρων, σε μια μεγαλύτερη βάρκα και στο ίδιο το καΐκι. Απαραίτητο εξάρτημα είναι και ένα μεγάλο δίχτυ, που στο πάνω μέρος του έχει φελλούς και στο κάτω, που είναι βυθισμένο, έχει βαρίδια και σιδερένιους κρίκους μέσα απ΄ τους οποίους περνάει ένα συρματόσχοινο, το οποίο όταν “καλάρουν” το τραβάνε, με αποτέλεσμα το κάτω μέρος του διχτύου να σουρώνει και να κλείνει σαν σάκος. Αρχικά εντοπίζονται τα ψάρια με το βυθόμετρο ή με το σόναρ, στην οθόνη του οποίου αυτά φαίνονται σαν μικρές κουκίδες. Ο καπετάνιος έχει την ικανότητα να αναγνωρίζει τι είδους ψάρια κινούνται στην περιοχή και φυσικά τον αριθμό τους. Αν αποφασίσει ότι συμφέρει να ψαρέψει, αφήνει ένα ρομπότ. Συνεχίζοντας για λίγο την πορεία του αφήνει και δεύτερο ρομπότ. Στη συνέχεια η μεγάλη βάρκα με επιβάτη ένα μέλος του πληρώματος, που λέγεται λαμπαδόρος, περιφέρεται από ρομπότ σε ρομπότ, χρησιμοποιώντας μόνο τα κουπιά της και κάνοντας απόλυτη ησυχία, και ελέγχει τα ψάρια που μαζεύτηκαν γύρω απ? αυτά. Αυτός είναι ο υπεύθυνος, μαζί με τον καπετάνιο φυσικά, για το πότε θα καλάρουν. Ακόμη ελέγχει τα θαλάσσια ρεύματα και προτείνει την πορεία που θα ακολουθήσει το καΐκι όταν θα ρίξει το δίχτυ. Αφού αποφασιστεί ότι ήρθε η ώρα της “καλάδας”, ο λαμπαδόρος σβήνει το φως στο πρώτο ρομπότ και με τον τρόπο αυτό παίρνει όλα τα ψάρια που ήταν μαζεμένα εκεί στο φως της δικής του λάμπας. Στη συνέχεια κατευθύνεται προς το δεύτερο ρομπότ, όπου σβήνοντας τη λάμπα του, αφήνει όλα τα ψάρια εκεί. Ταυτόχρονα το καΐκι σβήνει τη δική του λάμπα και αφήνει όλα τα ψάρια στο φως της μικρής βάρκας, η οποία τα οδηγεί στο σημείο που βρίσκεται το δεύτερο ρομπότ. Η μεγάλη βάρκα τώρα έχει φτάσει στο καΐκι και παίρνει τη μία άκρη του διχτύου. Στη συνέχεια το καΐκι, κινούμενο γρήγορα, ρίχνει το δίχτυ, διαγράφοντας ένα μεγάλο κύκλο γύρω από τα ψάρια, που είναι συγκεντρωμένα κάτω απ΄ τη μικρή βάρκα. Επιστρέφοντας στο σημείο που περιμένει η μεγάλη βάρκα πιάνει και την άλλη άκρη του διχτύου. Τότε τραβούν το συρματόσχοινο που υπάρχει στο κάτω μέρος του διχτύου με το βίντζι, ώστε να σουρώσει αυτό και να εγκλωβίσει τα ψάρια. Έπειτα, με τη βοήθεια δύο μαγκάνων, που βρίσκονται η μια στην πλώρη του σκάφους και η άλλη στην πρύμη τραβούν το δίχτυ με τα ψάρια κοντά στο σκάφος και με τις απόχες ή άλλα κατάλληλα εργαλεία τα παίρνουν πάνω στο σκάφος και τα ρίχνουν σε παγολεκάνες. Αφού τελειώσει η διαδικασία αυτή, τινάζουν και καθαρίζουν το δίχτυ και το τακτοποιούν προσεκτικά, για να είναι έτοιμο για την επόμενη “καλάδα”. Στο δρόμο προς το σημείο όπου θα παραδώσουν τα ψάρια, γίνεται η διαλογή και η τοποθέτησή τους σε τελάρα. Η παραπάνω διαδικασία είναι επίπονη και απαιτεί πολλά εργατικά χέρια. Για το λόγο αυτό στο γρι – γρι απασχολούνται 13 – 15 άτομα. Με το γρι – γρι ψαρεύονται αφρόψαρα (σαρδέλες, γαύροι, σαυρίδια, κολιοί, γόπες κ.ά.).
ΓΡΙ – ΓΡΙ ΝΥΧΤΑΣ
(η αλιεία αυτή στηρίζεται στον θετικό φωτοτροπισμό)

Αποτελείται από:

σκάφος ξύλινο με μηχανή που ρίχνει το δίχτυ: [“πρωτοκάϊκό”]
μικρότερο σκάφος, χωρίς μηχανή, εντός του οποίου τοποθετείται το δίχτυ: [“δευτεροκάϊκο”]
μικρές βάρκες, χωρίς μηχανή, με λαμπτήρες εντόνου φωτός; [“λάμπες” ή “ρομπότ”]

Μήκος διχτυού: 300 – 500 μέτρα
Αλίευση:  Τις ασέληνες νύχτες
Αλιεύματα: Πελαγικά ψάρια (λ.χ. Σαρδέλα, γαύρος, κολιός, γόπες)
Σκάφος Μήκος = 14 μέτρα
Χωρητικότητα = 20 κόρους
Ιπποδύναμη = 110 HP

Πηγή: hcg.gr