Στροφή στη θέρμανση με πέλλετ λόγω ακριβού πετρελαίου!


Στροφή στη θέρμανση με πέλλετ λόγω ακριβού πετρελαίου!


Με το κόστος του πετρελαίου στα ύψη και εν αναμονή της αύξησης του ΕΦΚ από το Σεπτέμβριο, μεγάλη είναι η μερίδα των καταναλωτών η οποία αναζητά εναλλακτικούς τρόπους θέρμανσης, με τα πέλλετ, μια μορφή βιομάζας αποτελούμενη ουσιαστικά από ξύλο, απαλλαγμένο από κάθε υγρασία, η οποία μέσω καύσης σε ειδικούς λέβητες ή σόμπες αξιοποιείται για κάλυψη θερμικών αναγκών, να κερδίζουν όλο και περισσότερο έδαφος.


Ήδη, για πολλούς θεωρείται το πλέον ισχυρό αντίπαλο δέος του πετρελαίου καθώς, εν μέσω κρίσης, είναι ένα καύσιμο το οποίο μπορεί να καλύψει πλήρως τις ανάγκες ενός μέσου σπιτιού χωρίς χρήση άλλης θερμαντικής πηγής, με σημαντικά μειωμένο κόστος συγκριτικά με το πετρέλαιο – οι πιο ένθερμοι υποστηρικτές των πέλλετ κάνουν λόγο ακόμη και για οικονομία στην οικιακή θέρμανση της τάξης του 40%-50%.


Ωστόσο, εκτός από το οικονομικό κίνητρο, τα πέλλετ συγκεντρώνουν μια σειρά άλλων πλεονεκτημάτων – σταθερή ποιότητα και υγρασία, καθαρά και εύκολα στη χρήση και την αποθήκευση – τα οποία τα καθιστούν ιδιαίτερα ανταγωνιστικά όχι μόνο απέναντι στο πετρέλαιο αλλά και ως προς παραδοσιακά καύσιμα όπως το ξύλο.


Σημειώνεται ότι στις χώρες της Ευρώπης, σε αντίθεση με την Ελλάδα, τα πέλλετ αποτελούν τη βασική πηγή αντικατάστασης του πετρελαίου θέρμανσης ενώ στις περισσότερες χώρες υπάρχουν επιδοτήσεις για την εγκατάσταση λεβήτων και σομπών πέλλετ.


Αρκεί να αναφέρουμε ότι η Γερμανία έκλεισε το 2009 με 102.000 λέβητες εν λειτουργία και με περισσότερες από 200.000 σόμπες ενώ στην Ιταλία, όπου κυριαρχεί η σόμπα πέλλετ, έχουν τεθεί σε λειτουργία περισσότερο από 1 εκατ. τεμάχια.


Ωστόσο, παρά τα το ενδιαφέρον τόσο από την πλευρά των καταναλωτών όσο και από υποψήφιους επενδυτές και παρότι η βιομάζα κατέχει την πρώτη θέση ανάμεσα στις ΑΠΕ στην Ευρωπαϊκή Ένωση των 27, με ποσοστό άνω του 50%, στην Ελλάδα κατέχει την τελευταία θέση, λόγω μιας σειράς «αντικινήτρων», τα οποία κάνουν τους ανθρώπους της αγοράς βιομάζας να μιλούν ακόμη και για «δίωξη» του συγκεκριμένου καυσίμου.


Το βασικότερο αντικίνητρο είναι η απαγόρευση λέβητα pellets σε Αττική, Σαλαμίνα και Ν. Θεσ/νίκης, ενώ, παράλληλα, «εμπόδιο» στη διάδοση του καυσίμου αποτελούν στοιχεία όπως ο υψηλός ΦΠΑ στα εγχώρια πέλλετ και η ανυπαρξία κινήτρων αγοράς λέβητα – σόμπας βιομάζας σε αντίθεση με τις περισσότερες χώρες της ΕΕ-27.


Η βιομηχανία πέλλετ στην Ελλάδα


Αυτή τη στιγμή, στην Ελλάδα, υπάρχουν ήδη κάποια εργοστάσια παραγωγής πέλλετ ενώ το ενδιαφέρον των επενδυτών για κατασκευή νέων μονάδων ολοένα και αυξάνεται.


Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα, έχοντας παράδοση στην καύση ελαιοπυρήνα, ήταν από τις πρώτες χώρες που ανέπτυξε σοβαρή λεβητοποιία στερεών καυσίμων ενώ, ήδη, οι συγκεκριμένες μονάδες έχουν προσαρμόσει την εστία καύσης και την φιλοσοφία των λεβήτων ελαιοπυρήνα, σε λέβητα pellets.


Ωστόσο, και ο κλάδος των λεβητοποιών βιομάζας βρίσκεται εν αναμονή της άρσης των αντικινήτρων, έχοντας ως κύρια ενασχόληση την εξαγωγή του καυσίμου σε ευρωπαϊκές χώρες.


Προς άρση της απαγόρευσης


Το τελευταίο διάστημα φαίνεται να εξετάζεται σοβαρά η άρση της απαγόρευσης των λεβήτων πέλλετ στους νομούς Αττικής και Ν.Θεσσαλονίκης.


Ήδη, μετά από πρωτοβουλίες της Ελληνικής Εταιρίας Βιομάζας (ΕΛΛΕΒΙΟΜ), έχουν πραγματοποιηθεί με συμμετοχή φορέων και αντιπροσώπων των ΥΠΕΚΑ, ΕΛΛΕΒΙΟΜ, ΚΑΠΕ, ΕΤΕΚΑ/ΙΤΕΣΚ, GREENPEACE, ΕΑΡΘ στις οποίες έχει συζητηθεί αναλυτικά το ενδεχόμενο της άμεσης απελευθέρωσης της αγοράς του συγκεκριμένου καυσίμου καθώς και όλα τα επιμέρους ζητήματα όπως πρότυπα ποιότητας τα οποία θα πρέπει να εφαρμοστούν και οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις από τη χρήση λεβήτων πέλλετ.


Υπενθυμίζεται ότι η καύση βιομάζας για θέρμανση απαγορεύεται με υπουργική απόφαση από το 1993, με βασική αιτιολογία την ανάγκη μείωσης των εκπομπών ατμοσφαιρικών ρύπων, δεδομένου ότι τα τότε διαθέσιμα συστήματα καύσης βιομάζας χαρακτηρίζονταν από σχετικά υψηλές εκπομπές αιωρούμενων σωματιδίων και άλλων ρύπων.


Πλέον, οι σύγχρονοι λέβητες καύσης πέλλετ χαρακτηρίζονται από ελάχιστες εκπομπές και εξαιρετική καύση, κάτι το οποίο «ανοίγει» το δρόμο για τη σύνταξη ενός σχεδίου για την ομαλότερη δυνατή αλλά και άμεση απελευθέρωση της εγχώριας βιομηχανίας παραγωγής pellets και κατασκευής καυστήρων και λεβήτων πέλλετ έτσι ώστε να δημιουργηθεί ο κατάλληλος μηχανισμός ελέγχου και πιστοποίησης των προϊόντων (λέβητες βιομάζας και καύσιμο) που θα διατίθενται στην αγορά.