Κάνει τον Γύρο του Κόσμου με Καύσιμο τον Ήλιο!


Σχεδόν πριν από ένα χρόνο, το «Turanor Planet Solar», ένα στιλπνό καταμαράν που μοιάζει με θαλάσσιο σκαθάρι, απέπλευσε από το λιμάνι του Μονακό για να διασχίσει ολόκληρο τον πλανήτη. Στο τέλος του μήνα αναμένεται να φθάσει στη Σιγκαπούρη, αποδεικνύοντας έτσι ότι είναι εφικτός ο διάπλους της Γης με μόνο καύσιμο την ηλιακή ενέργεια.


Το «Planet Solar» αποτελεί ένα πρωτοποριακό πείραμα και όπως λέει ο ελβετός Ράφαελ Ντόμγιαν, που εμπνεύστηκε το πρόγραμμα ναυπήγησής του το 2004, ο σκοπός δεν είναι να μπει το πλοίο σε γραμμή παραγωγής αλλά να αποδειχτεί ότι η ηλιακή τεχνολογία μπορεί να μας προσπορίσει πολύ περισσότερα οφέλη απ’ όσα καρπωνόμαστε σήμερα.


«Αυτό που θέλουμε να δείξουμε στον κόσμο είναι ότι η ηλιακή τεχνολογία μπορεί να αποφέρει τεράστια οικονομικά οφέλη. Η ιδέα είναι να παρακινήσουμε τη βιομηχανία να σκεφθεί εναλλακτικούς και καινοτόμους τρόπους για να μειώσει τις ενεργειακές της ανάγκες», τόνισε ο Ρ. Ντόμγιαν στην εφημερίδα «New York Times».


Μέχρι σήμερα τα φωτοβολταϊκά συστήματα χρησιμοποιούνται ευρέως σε γιοτ και ταχύπλοα σκάφη για να τροφοδοτούν με ρεύμα τις διάφορες λειτουργίες τους. Ωστόσο το ηλιακό καταμαράν «Planet Solar» αντλεί το 100% των ενεργειακών του αναγκών από φωτοβολταϊκά συστήματα και είναι το πρώτο πλοίο του είδους του που επιχειρεί να διασχίσει τους ωκεανούς του κόσμου με… ούριο ηλιακό άνεμο.


Σχεδιάστηκε στη Νέα Ζηλανδία και ναυπηγήθηκε στο Κίελο της Γερμανίας. Εχει μήκος 31 μέτρα και καλύπτεται ολόκληρο από φωτοβολταϊκά συστήματα σε έκταση 500 τετραγωνικών μέτρων. Το κόστος του ανήλθε στα 15 εκατ. δολάρια. Το καταμαράν είναι εξοπλισμένο με μπαταρίες ιόντων λιθίου οι οποίες αποθηκεύουν την ενέργεια που συλλέγεται από τον ήλιο, δίνοντας τη δυνατότητα στο σκάφος να ταξιδεύει ακόμα και στο σκοτάδι. Επιπλέον, η γέφυρα πλοήγησης διαθέτει ένα ειδικό λογισμικό που επιτρέπει στο πλήρωμα του σκάφους να επιλέγει την πλέον κατάλληλη πορεία στη θάλασσα εκμεταλλευόμενο την ηλιοφάνεια, τον άνεμο και τον κυματισμό.


Ωστόσο, τα μεγάλα καράβια είναι προς το παρόν αδύνατο να υιοθετήσουν τον τρόπο πρόωσης που χρησιμοποιεί το «Planet Solar». Η ηλιακή ενέργεια δεν αρκεί για να κινήσει τον τεράστιο όγκο δεξαμενόπλοιων, φορτηγών, και πλοίων μεταφοράς κοντέινερ. Και επίσης, ακόμη και αν χρησιμοποιούσαν τέτοια συστήματα, δεν θα ήταν δυνατόν να ακολουθούν συγκεκριμένες ρότες διερχόμενα από περιοχές με μεγάλη ηλιοφάνεια. Βεβαίως ο παγκόσμιος στόλος έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια και μ’ αυτόν διακινείται το 90% του παγκόσμιου εμπορίου. Η ναυσιπλοΐα ευθύνεται και για το 3% της παγκόσμιας εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα.


Από την άλλη πλευρά, τα ναυπηγεία και οι εταιρείες που κατασκευάζουν τμήματα των πλοίων προσπαθούν να μειώσουν το λειτουργικό κόστος βελτιώνοντας τη γάστρα και τις προπέλες. Για ορισμένα μεγάλα πλοία, το κόστος του καυσίμου αντιστοιχεί στο 50% του λειτουργικού κόστους του πλοίου. Σε ορισμένες περιπτώσεις, μεγάλα πλοία επιλέγουν να μειώνουν την ταχύτητά τους έως και 20% για να κάνουν οικονομία έως και 40% στο κόστος του καυσίμου.