Τζων Μπόιντ Ντάνλοπ (1840 – 1921), ο εφευρέτης του ελαστικού με αεροθάλαμο


Σαν σήμερα, στις 23 Οκτωβρίου 1921,φεύγει από τη ζωή, ο John Boyd Dunlop, ήταν  Σκωτσέζος εφευρέτης. Ήταν ένας από τους ιδρυτές της εταιρείας ελαστικών που έφερε το όνομά του, Dunlop Pneumatic Tire Company.
Γεννήθηκε σε ένα αγρόκτημα στο Dreghorn, του North Ayrshire, και σπούδασε κτηνίατρος στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου, ένα επάγγελμα που εξάσκησε για σχεδόν δέκα χρόνια. Ίδρυσε την Κτηνιατρική Κλινική Downe, στο Downpatrick, με τον αδελφό του James Dunlop, πριν μεταβεί για την πρακτική του, στο Μπέλφαστ. Ήταν ένας καλός φίλος της βασίλισσας Βικτωρίας.
Το 1887, ανέπτυξε το πρώτο πνευματικό ή φουσκωτών ελαστικών τρίκυκλο ποδήλατο του γιου του, δοκιμάστηκε, και κατοχυρώθηκε με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας στις 7 Δεκεμβρίου 1888.
Το πρώτο ελαστικό με αέρα είχε εφευρεθεί το 1845 από το Σκώτο μηχανικό τρένων Ρ.Β. Τόμπσον. Η εφεύρεσή του ξεχάστηκε μετά το θάνατο του, το 1873. Το ελαστικό του Τόμπον ήταν απλούστατο. Ένα κομμάτι λάστιχο καλυμμένο από πανί και προσαρμοσμένο στην εξωτερική περιφέρεια ενός ξύλινου τροχού. Το 1887, ο γιος του Ντάνλοπ, ο δεκάχρονος Τζων, ζήτησε από τον πατέρα του «περισσότερο γρήγορο και άνετο το τρίκυκλο του». Ο πατέρας ανταποκρίθηκε στο αίτημα του γιου με τον καλύτερο τρόπο: προσάρμοσε στο τρίκυκλο ποδήλατο του γιου, τρεις τροχούς με ξύλινη περίμετρο και γύρω-γύρω υφασμάτινο υλικό, ενισχυμένο με τμήματα ελαστικού. Από τους τροχούς αυτούς προήλθε ο τροχός «mummy», που διήνυσε 2.000 μίλια χωρίς να παρουσιάσει το παραμικρό πρόβλημα. Το 1889, ο Β. Χιουμ, ένας νέος φιλόδοξος ποδηλάτης μετείχε στους αγώνες ποδηλασίας, στο Κουίν Κόλετζ Σπορς του Μπέλφαστ με ποδήλατο που διέθετε τροχούς του Ντάνλοπ. Οι θεατές γέλασαν με τα «περίεργα» ελαστικά, αλλά ο Χιουμ γέλασε τελευταίος και καλύτερα απ’ όλους: κατατρόπωσε τους πάντες. Από το σημείο αυτό και πέρα τα πράγματα εξελίχτηκαν γρήγορα. Στις 7 Δεκεμβρίου 1889, το πρώτο εργοστάσιο ελαστικών Ντάνλοπ εγκαινιάζεται στο Δουβλίνο.


Η ανάπτυξη του ελαστικού με αέρα, της Dunlop, έφτασε σε μια κρίσιμη στιγμή για την ανάπτυξη των οδικών μεταφορών. Η εμπορική παραγωγή άρχισε στα τέλη του 1890 στο Μπέλφαστ. Την ευρεσιτεχνία του, Dunlop, την αγόρασε ο William Harvey du Cros, με αντάλλαγμα 1.500 μετοχές στην προκύπτουσα εταιρεία και στο τέλος δεν έκανε μεγάλη περιουσία από την εφεύρεσή του. Ο Dunlop πέθανε στο Δουβλίνο, και είναι θαμμένος στο νεκροταφείο Deans Grange.