Ξεχνάμε τρώγοντας;


Μια διατροφή πλούσια σε θερμίδες ίσως να προκαλεί ήπια γνωστική εξασθένηση


Σχέση μεταξύ απώλειας μνήμης και γευμάτων με υψηλό θερμιδικό περιεχόμενο διαπίστωσαν Αμερικανοί επιστήμονες, σύμφωνα με στοιχεία που ανακοίνωσαν στο ετήσιο συνέδριο της Αμερικανικής Ακαδημίας Νευρολογίας.


Επιστημονική ομάδα της Κλινικής Μάγιο στις ΗΠΑ μελετούσε την ήπια γνωστική εξασθένηση, η οποία αποτελεί πρώιμη ένδειξη άνοιας και σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασαν στο συνέδριο, μια διατροφή με υψηλό θερμιδικό περιεχόμενο διπλασιάζει τον κίνδυνο ήπιας γνωστικής εξασθένησης, συγκριτικά με μια υποθερμιδική δίαιτα.
Η ήπια γνωστική εξασθένηση έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον των επιστημόνων καθώς βοηθά στην πρόγνωση των ομάδων ασθενών που τελικά θα εκδηλώσουν άνοια, όπως η νόσος Αλτσχάιμερ.
Οι ερευνητές της Κλινικής Μάγιο μελέτησαν την επίδραση της διατροφής σε 1.233 άτομα, 70-89 ετών. Κανείς δεν έπασχε από άνοια, αλλά 163 είχαν διαγνωστεί με ήπια γνωστική εξασθένηση.
Οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν σε ομάδες σύμφωνα με την κατανάλωση θερμίδων: χαμηλή θερμιδική πρόσληψη (600 – 1.526 θερμίδες/ημέρα), μέτρια (1.526 – 2.142,5) και υψηλή (2.142,5 – 6.000).
Από την επεξεργασία των δεδομένων διαπιστώθηκε ότι δεν υπήρχαν διαφορές μεταξύ χαμηλής και μέτριας θερμιδικής πρόσληψης, αλλά η ομάδα υψηλής θερμιδικής κατανάλωσης είχε υπερδιπλάσια συχνότητα ήπιας γνωστικής εξασθένησης.
Όπως εξηγεί ο Δρ Γιόνας Γκέντα: «παρατηρήσαμε πρότυπο δόσο-εξάρτησης, που απλά σημαίνει ότι όσο υψηλότερη η ποσότητα των θερμίδων που καταναλώνουμε καθημερινά, τόσο υψηλότερος ο κίνδυνος ήπιας γνωστικής εξασθένησης.»
Η μελέτη δεν συμπεραίνει ότι μια διατροφή πλούσια σε θερμίδες προκαλεί ήπια γνωστική εξασθένηση, αλλά ενδεχομένως τα άτομα με γνωστική εξασθένηση τελικά μπορεί να καταναλώνουν πολλές θερμίδες ή μπορεί κάποιος άλλος παράγοντας να εμπλέκεται στην αύξηση του κινδύνου ύπαρξης και των δύο παραμέτρων.
Πάντως ο Δρ Γκέντα σημειώνει ότι η διαπίστωση της σχέση μπορεί να υποδεικνύει και μια πιθανή θεραπεία. «Η μείωση των θερμίδων και η κατανάλωση υγιεινών τροφών μπορεί να είναι ο απλούστερος τρόπος πρόληψης της απώλειας μνήμης καθώς μεγαλώνουμε.»


Πηγή: in.gr