Το Ιντερνέτ «κούρεψε» τις δαπάνες του Δημοσίου


«Κούρεμα» των ετήσιων δαπανών του Δημοσίου σε ποσοστό έως και 35%, το οποίο μεταφράζεται σε εξοικονόμηση εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ ανά έτος, θα μπορούσε να εξασφαλίσει η μετάβαση του σημερινού μηχανισμού στην ηλεκτρονική εποχή.
Σε μία χρονική περίοδο που η πάταξη της φοροδιαφυγής ή η αντιμετώπιση της «γάγγραινας» των πλαστών και εικονικών τιμολογίων, έχουν αναχθεί σε μέγα ζητούμενο, η διενέργεια των προμηθειών του Δημοσίου, μέσω ηλεκτρονικών συστημάτων, δείχνει να αποτελεί μονόδρομο.
Του λόγου το αληθές επιβεβαιώνει το γεγονός ότι ήδη οι πρώτες προμήθειες μέσω ηλεκτρονικών δημοπρασιών, που πραγματοποιήθηκαν στον χώρο της δημόσιας υγείας το 2011, επέφεραν εξοικονομήσεις στο κόστος αγορών πάνω από 50%.
Τον δρόμο για την είσοδο και του Δημόσιου σε ηλεκτρονικά μονοπάτια δείχνουν τα μέχρι σήμερα αποτελέσματα τόσο της υιοθέτησης των ηλεκτρονικών δημοπρασιών όσο και της διακίνησης των ηλεκτρονικών τιμολογίων από τον ιδιωτικό τομέα.
Μάλιστα, σύμφωνα με την ετήσια έρευνα του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Επιχειρείν (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, με αφορμή τόσο τις πρωτοβουλίες που έχουν ληφθεί από το κράτος για ενίσχυση της e-τιμολόγησης στην Ελλάδα, αλλά και την ανάγκη περικοπής λειτουργικών εξόδων των εταιρειών, θα υπάρξει αύξηση των e-τιμολογίων που διακινούνται στην Ελλάδα κατά 40%.
E-ΔΗΜΟΠΡΑΣΙΕΣ
Την τελευταία δεκαετία το πλήθος ηλεκτρονικών δημοπρασιών ξεπερνά τις 2.500, με συνολική αξία 1 δισ. ευρώ και μέσο όφελος μείωσης τιμής της τάξης του 20% και μέση αξία δημοπρασίας τις 400.000 ευρώ.
Στις ηλεκτρονικές αυτές δημοπρασίες έχουν συμμετάσχει περισσότερες από 3.500 εταιρείες.
Μάλιστα, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, τα τελευταία χρόνια καταγράφεται σημαντική αύξηση 190% στον όγκο των δημοπρασιών. Με βάση την εμπειρία του δημόσιου τομέα, οι συντάκτες της μελέτης προτείνουν την άμεση υλοποίηση του ηλεκτρονικού συστήματος προμηθειών στο Δημόσιο (ΕΣΗΔΠ) αλλά και την άμεση αξιοποίηση στις διαδικασίες προμηθειών του Δημοσίου (ύστερα από σχετική πιστοποίηση) των service providers που ήδη λειτουργούν εδώ και χρόνια με επιτυχία στον ιδιωτικό τομέα.
ΤΡΟΧΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Ο ιδιωτικός τομέας ήδη δείχνει να καρπώνεται σημαντικά οφέλη από την υιοθέτηση των e-συναλλαγών. Η έρευνα του ELTRUN όχι μόνο δείχνει ότι πλέον 12.000 ελληνικές επιχειρήσεις αξιοποιούν οργανωμένα το διαδίκτυο για τις ηλεκτρονικές τους συναλλαγές, αλλά εκτιμά ότι για το 2012 αναμένεται μια αύξηση (σε αξία συναλλαγών, αριθμό εμπλεκομένων εταιρειών) της τάξης του 30%-40% σε σχέση με το 2011.
Οι δύο βασικές εφαρμογές είναι η ηλεκτρονική τιμολόγηση και οι ηλεκτρονικές προμήθειες. Οι δε εκτιμήσεις περί αύξησης τόσο της αξίας όσο και του αριθμού των ιδιωτών, που υιοθετούν τις ηλεκτρονικές συναλλαγές εδράζονται στην αδήριτη ανάγκη, ελέω οικονομικής ύφεσης, για μείωση κόστους και αύξηση της ανταγωνιστικότητας.
Πάντως και τα μέχρι σήμερα στοιχεία για την ενσωμάτωση των ηλεκτρονικών τιμολογίων στην επιχειρηματική καθημερινότητα είναι άκρως ενθαρρυντικά. Σήμερα στην Ελλάδα διακινούνται περίπου 200 εκατ. τιμολόγια, που αφορούν σε συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων. Μάλιστα εκτιμάται ότι το 2012 κοντά στις 20.000 επιχειρήσεις θα διακινούν ηλεκτρονικά τιμολόγια συνολικής αξίας 5 δισ. ευρώ ετησίως.
E-ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ
Τα συστήματα ηλεκτρονικών προμηθειών έχουν αξιοποιηθεί τόσο από ιδιωτικές επιχειρήσεις όσο και από δημόσιους οργανισμούς. Στην Ελλάδα, πάνω από 1,2 εκατ. παραγγελίες έχουν εκτελεστεί μέσω αναγνωρισμένων ηλεκτρονικών συστημάτων προμηθειών την τελευταία δεκαετία, συνολικής αξίας άνω των 3,5 δισ. ευρώ με συμμετοχή 3.500 εταιρειών. Σημειώνεται, ότι το πλήθος των εγγεγραμμένων εταιρειών σε service providers που προσφέρουν υπηρεσίες ηλεκτρονικών προμηθειών ξεπερνά τις 5.000.
Ειδικά τα τελευταία 3-4 καταγράφεται αλματώδης αύξηση, της τάξης του 100% και σε αριθμό ηλεκτρονικών τιμολογίων και σε αριθμό εμπλεκόμενων εταιρειών.
Μάλιστα, το γεγονός ότι το 2012 πάνω από 6%-7% των συνολικών Β-Β τιμολογίων θα διακινούνται ηλεκτρονικά αποδίδει στην Ελλάδα μία θέση πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, επίδοση σπάνια για τα δεδομένα της χώρας μέχρι σήμερα.
Επιπλέον εκτιμάται ότι σήμερα έχουν διατεθεί περίπου 80.000 φορολογικές μηχανές (ΕΑΦΔΣΣ) σε ελληνικές επιχειρήσεις, οι οποίες συνδέονται άμεσα με τα ηλεκτρονικά τιμολόγια αφού χρησιμοποιούνται για τη δημιουργία της φορολογικής σήμανσης, η οποία απαιτείται για την έκδοση, αποθήκευση και διακίνηση ηλεκτρονικών τιμολογίων. Το γεγονός αυτό μαζί με την αποϋλοποίηση του δελτίου αποστολής και της ψηφιακής σήμανσης, αναμένεται να εκτοξεύσει τον αριθμό των εταιρειών που θα εμπλακούν στην ηλεκτρονική τιμολόγηση τα επόμενα χρόνια.
Πρωταθλητές στην διακίνηση e-τιμολογίων
Πρωταθλητής στη διακίνηση e-τιμολογίων είναι ο κλάδος του λιανεμπορίου, λόγω της προηγούμενης εμπειρίας και του μεγέθους των τιμολογίων που διακινεί, αφού κατέχει ποσοστό 35%. Από κοντά ακολουθούν και οι βιομηχανικές επιχειρήσεις, οι οποίες συγκεντρώνουν το 30% (του συνόλου των e-τιμολογίων), ακολουθούμενες από τις εμπορικές επιχειρήσεις με 20%. Σημαντικές, αλλά χαμηλές ακόμη παραμένουν οι αντίστοιχες επιδόσεις των φαρμακευτικών εταιρειών και των τηλεπικοινωνιών με 5% αντίστοιχα.
Η σημασία της ηλεκτρονικής τιμολόγησης για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας για τις ελληνικές επιχειρήσεις είναι πολύ μεγάλη, αφού η χρήση της μπορεί να εξοικονομήσει για τις επιχειρήσεις πόρους άνω του 1 δισ. ευρώ ετησίως, ενώ θα συνεισφέρει σημαντικά στη διαδικασία budgeting του ελληνικού Δημοσίου, στην πάταξη της φοροδιαφυγής, της ηλεκτρονικές διασταυρώσεις και τη μείωση πλαστών και εικονικών τιμολογίων.
ΤΑ ΟΦΕΛΗ
Γενικότερα, οι επιχειρήσεις στο σύνολό τους (και αυτές που χρησιμοποιούν και αυτές που δε χρησιμοποιούν) αναγνωρίζουν ως σημαντικά τα οφέλη της e-τιμολόγησης.
Με βάση έρευνα του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου σε Ελληνικές επιχειρήσεις καταδεικνύεται πως η χρήση e-τιμολογίων μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπιση σημαντικών προβλημάτων που ταλανίζουν τις ελληνικές επιχειρήσεις και σχετίζονται με μείωση λειτουργικού κόστους (52%) και χρόνου (51%) αλλά και αύξηση της αποτελεσματικότητάς τους σε επιμέρους διαδικασίες, όπως διαδικασία υποβολής φορολογικών δηλώσεων (18%), διαχείριση, αποθήκευση και επεξεργασία τιμολογίων (63%) αλλά και ως προς τη συνολική βελτίωση της αποτελεσματικότητας (20%). Σημαντικό είναι επίσης πως θεωρούν θετική τη χρήση e-τιμολόγησης στη βελτίωση της εικόνας τους (23%) σε σχέση με τους επιχειρηματικούς τους εταίρους.