«Όνος ίππον μακαρίζων», του Αισώπου

«Όνος ίππον μακαρίζων», του Αισώπου

Ὄνος ἵππον ἐμακάριζεν, ὡς ἀφθόνως τρεφόμενον καὶ ἐπιμελῶς, αὐτὸς μηδ᾿ ἀχύρων ἅλις ἔχων, καὶ ταῦτα πλεῖστα ταλαιπωρῶν. Ἐπεὶ δὲ καιρὸς ἐπέστη πολέμου, καὶ στρατιώτης ἔνοπλος ἀνέβη τὸν ἵππον, πανταχόσε τοῦτον ἐλαύνων, καὶ δὴ καὶ μέσον τῶν πολεμίων εἰσήλασε, καὶ ἵππος πληγεὶς ἔκειτο. Ταῦτα ἑωρακὼς ὄνος τὸν ἵππον μεταβαλλόμενος ἐταλάνιζεν.

Ὁ μῦθος δηλοῖ ὅτι οὐ δεῖ τοὺς ἄρχοντας καὶ πλουσίους ζηλοῦν, ἀλλὰ τὸν κατ᾿ ἐκείνων φθόνον καὶ τὸν κίνδυνον ἀναλογιζομένους τὴν πενίαν ἀγαπᾶν.

«Γάιδαρος το άλογο καλοτύχιζε» – ελεύθερη μετάφραση –

Γάιδαρος καλοτύχιζε το άλογο διότι ήταν καλοθρεμμένο και το περιποιούνταν, ενώ αυτός δεν είχε να φάει ούτε άχυρο. Όμως ήλθε ο καιρός του πολέμου και πήρε το άλογο ο στρατός, έτσι κατά τη διάρκεια της μάχης το άλογο πληγώθηκε και ξάπλωσε καταγής ανήμπορο. Ο γάιδαρος που είδε το συμβάν, εκ του μακρόθεν, ᾤκτειρε το άλογο για τη κατάντια του.

Ο μύθος μας λέει ότι, δεν πρέπει να ζηλεύουμε τους «άρχοντες» για την εφήμερη ισχύ τους, αλλά να σκεφτόμαστε τους κινδύνους που είναι εκτεθειμένοι εξ’ αιτίας της (ισχύος).