Ενθαρρυμένοι από την αξία του κινεζικού νομίσματος, αλλά και από άλλους παράγοντες, οι Κινέζοι ξόδεψαν το ποσό-ρεκόρ των 102 δις. δολαρίων σε ταξίδια στο εξωτερικό το 2012, γεγονός που συνιστά αύξηση δαπανών κατά 40%, από 73 δις. το 2011. Τα αποτελέσματα αυτά συμπίπτουν με την ανάπτυξη των κινεζικών, τουριστικών υποδομών τα τελευταία 10 χρόνια.
Ο UNWTO αναφέρει ότι ο όγκος των διεθνών ταξιδιών από τους Κινέζους ταξιδιώτες, αυξήθηκε από 10 εκατομμύρια το 2000, σε 83 εκατομμύρια το 2012, γεγονός που καθιστά την Κίνα ως την ταχύτερα αναπτυσσόμενη… αγορά στον κόσμο. Τι όμως βρίσκεται πίσω από αυτή την αύξηση; Η ταχεία αστικοποίηση, η αύξηση των διαθέσιμων εισοδημάτων και η χαλάρωση των περιορισμών της κυβέρνησης για τα ταξίδια στο εξωτερικό.
«Το 2005 η Κίνα κατείχε την έβδομη θέση στις διεθνείς τουριστικές δαπάνες και έκτοτε ξεπέρασε διαδοχικά την Ιταλία, την Ιαπωνία, τη Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο», αναφέρει η έκθεση.
Το 2012, η Κίνα έλαβε την πρώτη θέση στη λίστα των χωρών που ξοδεύουν τα περισσότερα χρήματα στα ταξίδια, ξεπερνώντας τόσο την τότε πρώτη Γερμανία, όσο και τις Ηνωμένες Πολιτείες (και οι δύο σημείωσαν έξοδα 84 δις. δολαρίων το 2012).
Αν και η έκθεση δεν αναφέρει τις δαπάνες ανά ταξίδι μεταξύ των διεθνών ταξιδιωτών, ο υπολογισμός του συνολικού ποσού δαπανών από το σύνολο, έδειξε ότι οι κινέζοι ταξιδιώτες ξόδεψαν κατά μέσο όρο 1.230 δολάρια ανά ταξίδι. Έως το 2015, 100 εκατομμύρια Κινέζοι θα ταξιδέψουν στο εξωτερικό, ένας αριθμός που είχε αρχικά προβλεφθεί για το 2020, σύμφωνα με την UNWTO.
Επιπλέον, το Κρατικό Συμβούλιο της Κίνας σχεδιάζει να παροτρύνει τον εξερχόμενο τουρισμό της Κίνας ακόμη περισσότερο, γεγονός που θα αυξήσει κι άλλο τα παραπάνω νούμερα. Πρόκειται για το «Σχέδιο για τον Εθνικό Τουρισμό και Αναψυχή (2013-2020)», που αποτελεί έναν «χάρτη» για την αναδιάρθρωση του σημερινού συστήματος, με σχέδια για οικονομική ενίσχυση και άλλες πρωτοβουλίες που ενθαρρύνουν τον τουρισμό εκτός συνόρων. Επιπλέον, δίνει στους Κινέζους εργαζομένους μεγαλύτερη ελευθερία και ευελιξία για το πού και πότε να ταξιδέψουν.
Ταξιδιωτικός στόχος των Κινέζων, τα ψώνια
Τι όμως προτιμούν να κάνουν οι Κινέζοι ταξιδιώτες στα ταξίδια τους;
Σύμφωνα με ειδικούς στον εξερχόμενο κινεζικό τουρισμό, σε αντίθεση με τους άλλους παγκόσμιους ταξιδιώτες, οι κινέζοι τουρίστες εστιάζουν κυρίως στα ψώνια, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια.
Ενώ λοιπόν πριν από 10 χρόνια, οι κινέζοι τουρίστες αγόραζαν κυρίως σουβενίρ, πλέον προτιμούν να ψωνίζουν προϊόντα πολυτελείας στην Ιταλία ή το Παρίσι, όπως τσάντες και ρολόγια.
«Τα είδη πολυτελείας είναι 20-30% φθηνότερα σε άλλες πόλεις του κόσμου… είναι πολύ φθηνότερα για τους κινέζους τουρίστες να πηγαίνουν στο εξωτερικό για να ψωνίζουν», λέει ο στο CNN ο Dr. Wolfgang Georg Arlt, διευθυντής του China Outbound Tourism Research Institute (COTRI).
Για τους Κινέζους, οι Αμερικανοί είναι οι μόνοι ανταγωνιστές. Ενδιαφέρονται για το μοντέλο της καπιταλιστικής ανάπτυξης και θέλουν να δουν τι μπορούν να μάθουν, ώστε να γίνουν νούμερο «ένα». Οι Κινέζοι είναι πολύ περήφανοι για το γεγονός ότι ταξιδεύουν, δεδομένης της πρόσφατης Πολιτιστικής Επανάστασης, ιδιαίτερα για όσους είναι πάνω από 40. Όλα έγιναν πολύ γρήγορα: Πολλοί έχουν γονείς που δεν είχαν παπούτσια. Και όλα βρίσκονται ακόμη στη μνήμη τους. «Πλέον δείχνουν στον κόσμο και στους εαυτούς τους: “Είμαι δυνατός, μπορώ να ξοδέψω 5.000 δολάρια για το τίποτα, μόνο για την ευχαρίστησή μου”», λέει ο Dr. Wolfgang Georg Arlt.
Άλλες «δυνατές» αγορές
Άλλες αναδυόμενες αγορές που έχουν αυξήσει τις δαπάνες του τουρισμού στο εξωτερικό κατά την τελευταία δεκαετία, περιλαμβάνουν τη Ρωσία, η οποία σημείωσε αύξηση 32% το 2012, ανεβαίνοντας από την έβδομη, στην πέμπτη θέση στη διεθνή κατάταξη δαπανών για τον τουρισμό.
«Οι αναδυόμενες οικονομίες συνεχίζουν να καθορίζουν την ανάπτυξη της τουριστικής ζήτησης», δήλωσε ο Γενικός Γραμματέας του UNWTO Taleb Rifai.
«Η εντυπωσιακή αύξηση των δαπανών στον τουρισμό από την Κίνα και τη Ρωσία, αντικατοπτρίζει την είσοδο στην τουριστική αγορά μιας αυξανόμενης μεσαίας τάξης αυτών των χωρών, η οποία σίγουρα θα συνεχίσει να αλλάζει το χάρτη του παγκόσμιου τουρισμού».
Εν τω μεταξύ, οι κλασικές, ζεστές τουριστικές αγορές, που συνήθως αυξάνονται με βραδύτερο ρυθμό, εμφάνισαν επίσης θετικά αποτελέσματα, αναφέρει η έκθεση.
Οι δαπάνες για ταξίδια στο εξωτερικό από τη Γερμανία και τις Ηνωμένες Πολιτείες, αυξήθηκαν κατά 6% για την κάθε μία. Οι δαπάνες από το Ηνωμένο Βασίλειο αυξήθηκαν κατά 4% και η χώρα διατήρησε την τέταρτη θέση στη λίστα των χωρών που ξοδεύουν περισσότερο. Οι δαπάνες του Καναδά αυξήθηκαν κατά 7%, ενώ εκείνες, τόσο της Αυστραλίας, όσο και της Ιαπωνίας, αυξήθηκαν κατά 3%.
Οι μόνες αγορές στο top 10 που κατέγραψαν πτώση στις διεθνείς δαπάνες για τον τουρισμό, ήταν η Γαλλία (μείωση 6%) και η Ιταλία (μείωση 1%).
Οι πιο «σπάταλες» χώρες στον τουρισμό το 2012
1. Κίνα -102 δις. δολάρια
2. Γερμανία – 83,8 δις. δολάρια
3. Ηνωμένες Πολιτείες – 83.7 δις. δολάρια
4. Ηνωμένο Βασίλειο – 52,3 δις. δολάρια
5. Ρωσική Ομοσπονδία – 42.8 δις. δολάρια
6. Γαλλία – 38,1 δις. δολάρια
7. Καναδάς – 35,2 δις. δολάρια
8. Ιαπωνία – 28,1 δις. δολάρια
9. Αυστραλία – 27,6 δις. δολάρια
10. Ιταλία – 26,2 δις. δολάρια
11. Σιγκαπούρη – 22,4 δις. δολάρια
12. Βραζιλία – 22,2 δις. δολάρια
13. Βέλγιο – 21,7 δις. δολάρια
14. Χονγκ Κονγκ (Κίνα) – 20,5 δις. δολάρια
15. Ολλανδία – 20,2 δις. δολάρια