Τον τελευταίο καιρό ο Κωστής Χατζηδάκης φλερτάρει με τον… Αίσωπο και επιφυλάσσει για τον εαυτό του τον ρόλο του χιουμορίστα βοσκού, που εξαιτίας των κρύων αστείων του τελικά κατάφερε να του φάει ο λύκος τα πρόβατα, ενώ εκείνος έσκουζε χωρίς κανείς να προστρέχει να τον βοηθήσει. Το ίδιο κινδυνεύει να πάθει και ο υπουργός Ανάπτυξης, που μέσα σε τέσσερις μήνες έχει ανακοινώσει δυο φορές ότι ξεκινούν τα έργα στους τέσσερις αυτοκινητόδρομους που οι εργολάβοι εγκατέλειψαν στην τύχη τους.
Όπως λένε με χιούμορ όσοι γνωρίζουν πρόσωπα και πράγματα, όταν κάποτε ξεκινήσουν τα έργα, αν είναι ακόμα υπουργός ο Χατζηδάκης, θα λέει ότι άρχισαν δουλειά οι μπουλντόζες και δεν θα τον πιστεύει κανείς.
Η πρώτη ανακοίνωση για την καταρχήν συμφωνία με τους εργολάβους έγινε στις 12 Δεκεμβρίου 2012. Η δεύτερη στις 12 Απριλίου 2013. Από τις δυο ανακοινώσεις δεν μας χωρίζουν μόνον 4 μήνες, αλλά και 72 εκατ. Ευρώ, αφού ανέβηκε το ποσό της αποζημίωσης που θα δοθεί στους εργολάβους. Και ανέβαινε κατά 18 εκατ. ευρώ τον μήνα!
Τον Δεκέμβριο ανακοινώθηκε ότι το ύψος των αποζημιώσεων θα έφτανε τα 280 εκατ. ευρώ. Τέσσερις μήνες μετά, στη δεύτερη ανακοίνωση του υπουργείου, το ποσό προσδιορίστηκε στα 353 εκατ. ευρώ!
Οι συνεχείς ανακοινώσεις, όμως, δεν συνεπάγονται την έναρξη των εργασιών, εκτός εάν η συμφωνία με τους εργολάβους συμπεριλαμβάνει και επικοινωνιακό τρικ, να ξεκινήσουν δηλαδή τα έργα χωρίς να έχει κλείσει η συμφωνία με τις τράπεζες, στη λογική «βλέποντας και κάνοντας»… Ή, ακόμη χειρότερα, υποκρύπτει μια νέα διάσταση στα δήθεν συγχρηματοδοτούμενα έργα. Η κυβέρνηση, δηλαδή, θα παίξει τα ρέστα της βάζοντας χρήματα και από το δημόσιο ταμείο και από το ΕΣΠΑ και από το δάνειο που έχει συνάψει με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και οι εργολάβοι θα βάλουν τις μπουλντόζες και τις… ιδέες.
Τι δεν λέει ο υπουργός
Στις 12 Δεκεμβρίου 2012 ο Χατζηδάκης είχε δηλώσει χαρακτηριστικά ότι με την καταρχήν συμφωνία με τους εργολάβους έληξε το πρώτο ημίχρονο και συμπλήρωσε: «Τώρα αρχίζει το δεύτερο ημίχρονο, που αφορά τη διαπραγμάτευση με τις τράπεζες».
Όπως είναι γνωστό, οι τράπεζες έχουν σταματήσει τη χρηματοδότηση των τεσσάρων αυτοκινητοδρόμων και το ζητούμενο είναι πόσες και ποιες θα πειστούν ότι τους συμφέρει να τη συνεχίσουν. Πρόκειται για 43 τράπεζες, ορισμένες εκ των οποίων είναι από την Ισπανία, την Πορτογαλία και την Ιρλανδία. Ο Χατζηδάκης είχε εκφράσει την εκτίμηση ότι οι ελληνικές τράπεζες, που καλύπτουν περίπου το 45% της χρηματοδότησης, τελικώς θα συνεχίσουν να χρηματοδοτούν τα έργα.
Τέσσερις μήνες μετά, ο υπουργός, στη νεότερη ανακοίνωση, δεν αναφέρει τίποτε για τις τράπεζες. Οπότε προκύπτουν τα εξής ερωτήματα, που ζητούν καθαρές απαντήσεις από το υπουργείο Ανάπτυξης:
• Υπάρχει συμφωνία για τη χρηματοδότηση των έργων από τις τράπεζες ή δεν υπάρχει;
• Εάν δεν υπάρχει, πώς θα ξεκινήσουν τα έργα και μάλιστα πριν από το Πάσχα;
• Θα καλυφθεί μέρος του χρηματοδοτικού κενού από το ΕΣΠΑ και από δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων; Εάν ναι, τότε ποια θα είναι η συμμετοχή των εργολάβων, που ως γνωστόν καρπώνονται τα έσοδα από τα διόδια;
Για να κάνουμε πιο λιανά το τελευταίο ερώτημα:
• Οι εργολάβοι, στους οποίους έχει παραχωρηθεί η εκμετάλλευση των αυτοκινητοδρόμων, θα ξεκινήσουν τα έργα αφού πάρουν 353 εκατ. ευρώ από το Δημόσιο, κάποιες δεκάδες ή και εκατοντάδες εκατομμύρια από το ΕΣΠΑ – δηλαδή πάλι δημόσιο χρήμα – και μέρος του δανείου των 650 εκατ. ευρώ που θα συνάψει το Δημόσιο με την ΕΤΕπ; Είναι αυτό, άραγε, αποτέλεσμα επιτυχούς διαπραγμάτευσης και συμφωνίας;
• Η συμφωνία με τους εργολάβους δεν θα περάσει από τη Βουλή; Πώς είναι δυνατόν να αλλάξουν κυρωμένες από το Κοινοβούλιο συμβάσεις παραχώρησης χωρίς να επανατεθούν προς έγκριση από τη Βουλή;
«Τυφλά» έργα
Εδώ και τέσσερις μήνες έχει ανακοινωθεί ότι η συμφωνία με τους εργολάβους περιλαμβάνει και το κόψιμο κατά 20% του φυσικού αντικειμένου του συνόλου των έργων. Αυτό σημαίνει ότι οι εργολάβοι δεν θα κατασκευάσουν ολόκληρους τους αυτοκινητόδρομους, αλλά γύρω στο 80% των έργων, δηλαδή 956 χιλιόμετρα αντί 1.204. Συγκεκριμένα δεν θα κατασκευαστούν τα τμήματα Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα της Ολυμπίας Οδού καθώς και τα τμήματα Τρίκαλα – Εγνατία και Λαμία – Ξυνιάδα του Ε-65.
Αυτό που δεν λέει το υπουργείο Ανάπτυξης είναι ότι πρόκειται για έργα χωρίς αρχή, μέση και τέλος και ειδικότερα για τον αυτοκινητόδρομο Ε-65, γεγονός που έχει προκαλέσει σοβαρές αντιδράσεις σε Στερεά Ελλάδα, Θεσσαλία και Δυτική Μακεδονία. Με την περικοπή των τμημάτων δεν θα κατασκευαστεί το βόρειο και το νότιο τμήμα του έργου. Με την περικοπή του τμήματος Λαμίας – Α/Κ Ξυνιάδας το αποτέλεσμα είναι ο αυτοκινητόδρομος να ξεκινά από το πουθενά και να καταλήγει, με την περικοπή του τμήματος Τρίκαλα – Εγνατία, πάλι στο πουθενά…
Σε θέση μάχης βρίσκονται κάτοικοι και φορείς και στη Δυτική Ελλάδα, αφού μετά το «κούρεμα» του τμήματος Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα ο αυτοκινητόδρομος θα λέγεται Ολυμπία Οδός, αλλά ούτε με κιάλια δεν θα έχει σύνδεση με την Ηλεία, αφού θα σταματάει στην… Πάτρα! Υπέροχα…
Πηγή: topontiki.gr