Εντολή να μην καταβάλλεται ούτε ένα ευρώ για την πληρωμή έργων έχει δώσει το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους

Σε τέλμα οι κατασκευαστικές εταιρείες, εντολή να μην καταβάλλεται ούτε ένα ευρώ για την πληρωμή έργων έχει δώσει το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους (ΓΛΚ), με αποτέλεσμα να συσσωρεύονται οι οφειλές προς τους κατασκευαστές, η οικονομική θέση των οποίων επιδεινώνεται, όπως συμβαίνει και με το σύνολο της ιδιωτικής οικονομίας της χώρας.

Παράλληλα, προβληματισμό δημιουργεί στον τεχνικό κόσμο η επιλογή του υπουργείου Οικονομίας και Υποδομών να ανοίξει το ζήτημα των συμβάσεων παραχώρησης στην παρούσα συγκυρία, όπου δίδεται αγώνας από τις εταιρείες για να ολοκληρωθούν τα έργα, σε ένα περιβάλλον οικονομικής αβεβαιότητας. Ωστόσο οι εταιρείες που συμμετέχουν στις παραχωρήσεις δηλώνουν ανοιχτές στον διάλογο και αναγνωρίζουν την κοινωνική διάσταση του θέματος των διοδίων, αν και επισημαίνουν ότι η τιμή τους είναι η χαμηλότερη στην Ευρώπη.

Αύξηση κόστους

Ακόμη, παρόμοιος προβληματισμός καταγράφεται και από την πρωτοβουλία να «σπάσουν» σε μικρότερες εργολαβίες σημαντικά δημόσια έργα, καθώς αυτό θα προκαλέσει αύξηση του κόστους και απώλεια των οικονομιών κλίμακος και των συνεργειών.

Και το σημαντικότερο είναι ότι τυχόν συρρίκνωση των μεγάλων κατασκευαστικών εταιρειών, τα μεγέθη των οποίων έχουν καταστεί υπολογίσιμα, έπειτα από σειρά συγχωνεύσεων στο παρελθόν, θα τις οδηγούσε στο να χάσουν τη δυνατότητα της δραστηριοποίησής τους στο εξωτερικό και στο να παραδώσουν την εγχώρια αγορά σε ξένα συμφέροντα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την αναπτυξιακή δυναμική της Ελλάδας.

Ολα αυτά έχουν επίπτωση στα εν εξελίξει έργα. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Τεχνικών Εταιρειών Ανωτέρων Τάξεων κ. Γιώργο Συριανό, η ολοκλήρωση των οδικών αξόνων συνδέεται με την προϋπόθεση τήρησης των δεσμεύσεων που έχει αναλάβει το Δημόσιο.

Η χρηματοδότηση

Για παράδειγμα, στα έργα παραχώρησης υπήρχαν προβλέψεις για καταβολές της χρηματοδοτικής συμβολής του Δημοσίου σε συγκεκριμένους χρόνους. Αν αυτή η καταβολή καθυστερήσει για κάποιο χρονικό διάστημα, τότε οι τράπεζες έχουν δικαίωμα να προχωρήσουν σε draw stop, δηλαδή διακοπή χρηματοδότησης, ή ακόμη σε καταγγελία της δανειακής σύμβασης. Ετσι θα προκύψει έλλειμμα χρηματοδότησης είτε διότι οι τράπεζες δεν θα συνεχίσουν τη χρηματοδότησή τους είτε γιατί οι παραχωρησιούχοι δεν θα τη ζητήσουν, γνωρίζοντας ότι δεν θα εγκριθεί.

Σύμφωνα με τον κ. Συριανό, τυχόν νέες εμπλοκές θα οδηγήσουν σε νέα διακοπή των έργων. «Και αυτή η νέα εποχή διακοπής εργασιών, κάτω από τις παρούσες συνθήκες όπου η κυβέρνηση διαπραγματεύεται στο εξωτερικό, όπου η αξιοπιστία της έχει τρωθεί, όπου έχουμε προβλήματα αξιοπιστίας της χώρας, γιατί τράπεζες και επενδυτές δεν θεωρούν την Ελλάδα τόσο αξιόπιστη, γιατί το country risk έχει αυξηθεί και υπάρχει επιφύλαξη, δημιουργεί δευτερογενείς συνέπειες που δεν θα πρέπει να επιτρέψουμε να επεκταθούν» ανέφερε προ ημερών σε συνέδριο στην Αθήνα.

Το θαύμα του 2004

Σύμφωνα με τον κ. Συριανό, το Δημόσιο θα πρέπει να σεβαστεί τις οικονομικές υποχρεώσεις του. Και αυτό διότι οι υπουργοί Υποδομών υπογράφουν, οι αποφάσεις αναρτώνται στη «Διαύγεια», όμως οι εταιρείες πηγαίνουν στην Τράπεζα της Ελλάδος, αλλά το Γενικό Λογιστήριο δεν επιτρέπει τις πληρωμές.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΤΕΑΤ, στις παραχωρήσεις οι μεγάλες κατασκευαστικές συνεργάζονται με πολλές μικρότερες εταιρείες, σε μια συγκέντρωση δυνάμεων, η οποία το 2004 πέτυχε «το θαύμα των Ολυμπιακών Αγώνων».

Ο κ. Συριανός τονίζει ότι οι λίγες μεγάλες κατασκευαστικές προέκυψαν από τη συνένωση μικρότερων εταιρειών στο παρελθόν, προκειμένου να αντιμετωπίσουν τον διεθνή ανταγωνισμό. Ο πρόεδρος του ΣΤΕΑΤ επισημαίνει ότι για να μπορεί κανείς να συμμετέχει σε έργα αυτού του βεληνεκούς, χρειάζονται ένα κρίσιμο μέγεθος, οικονομία κλίμακας και τεχνογνωσία, προκειμένου οι εταιρείες να είναι διεθνώς ανταγωνιστικές. Ετσι, δεν είναι τυχαίο ότι σε κάθε χώρα, ακόμη και στις πληθυσμιακά μεγαλύτερες, οι μεγάλες κατασκευαστικές είναι λίγες.

Οπως τόνισε προ ημερών, «δεν είναι δυνατόν να θεωρείται ψόγος το να είσαι μεγάλη εταιρεία». «Υπάρχει μια διάχυτη αντίληψη στην κοινή γνώμη, η οποία εκπαιδεύεται κατάλληλα από διάφορους καλοθελητές που διαμορφώνουν συνείδηση, αλλά και πολιτική συνείδηση. Και εδώ είναι το πρόβλημα. Γιατί θα περίμενε κανείς σε επίπεδο πολιτικής συνείδησης να υπάρχει μεγαλύτερη αντικειμενικότητα. Αυτό είναι ένα θέμα το οποίο εμείς από εδώ και πέρα θα το αναδείξουμε. Μέχρι εδώ ήταν» είπε.

Οφέλη για την Ελλάδα

Σύμφωνα με τον κ. Συριανό, οι μεγάλες εταιρείες παράγουν έργο, συνεισφέρουν στην ανάπτυξη, συνεργάζονται με ξένες εταιρείες και ανταγωνίζονται στο εξωτερικό αντίπαλα συμφέροντα με έναν τρόπο που είναι καθοριστικός, αναλαμβάνοντας σοβαρά έργα και φέρνοντας επιτυχίες, προς όφελος της Ελλάδας.

«Αν όμως οι εταιρείες αυτές πληγούν, και υπάρχουν κάποιες κινήσεις οι οποίες γίνονται από συγκεκριμένα κέντρα συχνά με αφετηρία το εξωτερικό -, είναι δεδομένο ότι θα διαμορφωθεί ένα κενό στην Ελλάδα» σχολίασε.

«Είναι προφανές ότι όταν κάποια στιγμή επιστρέψουμε στην ανάπτυξη, το κενό αυτό θα καλυφθεί από κάπου και κάποιους ενδιαφερόμενους – όχι από τους συνεργάτες μας προφανώς, με τους οποίους έχουμε στενή σχέση, αλλά από άλλους παράγοντες που τους ενδιαφέρει πάρα πολύ να μην υπάρχει ανταγωνισμός στο εξωτερικό» συμπλήρωσε ο πρόεδρος του ΣΤΕΑΤ.
0,067 ευρώ ανά χιλιόμετρο
«Φθηνότερα τα διόδια από Πορτογαλία και Ισπανία»
Σε σχέση με το ύψος των διοδίων, ο κ. Συριανός εξηγεί ότι το κόστος των διοδίων ανά χιλιόμετρο στη χώρα μας (0,067 ευρώ) είναι φθηνότερο ακόμη και από χώρες όπως η Πορτογαλία και η Ισπανία, υπογραμμίζοντας πως η ιδεοληψία ότι έχουμε τα υψηλότερα διόδια στην Ευρώπη αποτελεί ψέμα.

Παρ' όλα αυτά αναγνωρίζει τον ρόλο της κρίσης και την ύπαρξη κοινωνικής διάστασης στο ζήτημα των διοδίων, υπογραμμίζει την ανάγκη για συζήτηση σε ζητήματα αναλογικότητας, ενώ επισημαίνει τον σεβασμό του Συνδέσμου στις θέσεις του υπουργείου προς αυτή την κατεύθυνση.

Ο κ. Συριανός διαβεβαιώνει ότι ο τεχνικός κόσμος κάνει προσπάθειες ούτως ώστε να βρεθεί ένας κοινός τόπος με το υπουργείο. «Υπάρχει γόνιμος διάλογος που θεωρώ ότι τελικά θα δώσει ένα καλό αποτέλεσμα» είπε πρόσφατα, επισημαίνοντας ότι σημασία έχει τα στοιχεία αυτής της διαπραγμάτευσης να ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, διότι υπάρχει ο κίνδυνος να εξαχθούν λανθασμένα συμπεράσματα. «Εχουμε πολύ καλή επαφή και με τους δύο υπουργούς, και θα δώσει ικανοποιητικά αποτελέσματα, αρκεί να υπάρχει η στήριξη σε αντικειμενική βάση» τόνισε.

Πηγή: tovima.gr