Οι μισοί μισθωτοί κάνουν ανάληψη πριν ψωνίσουν βασικά αγαθά

Οι μισοί περίπου μισθωτοί δυσκολεύονται να καλύψουν ακόμη και τις βασικές ανάγκες τους αφού το 47% των μισθωτών για να καλύψει τις καταναλωτικές του ανάγκες αναγκάζεται να κάνει ανάληψη από τις καταθέσεις του ενώ το 16% αναγκάζεται να δανειστεί. Ακόμη δεν αγοράζουν τα αγαθά που θα ήθελαν αλλά μόνο όσα μπορούν με το εισόδημα που έχουν. Αυτά είναι τα κυριότερα συμπεράσματα έρευνας που έκαναν το Ινστιτούτο Εργασίας της ΓΣΕΕ (ΙΝΕ/ΓΣΕΕ) και η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας (ΕΕΚΕ) σε συνεργασία με την εταιρεία Αlco, το χρονικό διάστημα 18-25 Φεβρουαρίου.

Δεν φτάνει που τα φέρνουν με δυσκολία βόλτα σε ότι αφορά την κάλυψη των βασικών τους αναγκών αλλά οι περισσότεροι μισθωτοί δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στις δόσεις δανείων και καρτών καθώς μόνο το 22% δηλώνει ότι μπορεί πάντα να είναι συνεπείς με τις υποχρεώσεις του, το 30% συνήθως τα καταφέρνει να ανταποκριθεί ενώ το 9% λίγες φορές και το 6% δηλώνει ότι δεν μπορεί να ανταποκριθεί καθόλου.

Ακόμη οι περισσότεροι, το 53%, δηλώνουν μείωση των εισοδημάτων τους και μόνο το 44% δηλώνει σταθερότητα, εικόνα που εμφανίζεται καλύτερη από τον Σεπτέμβριο που τα ποσοστά ήταν 70% και 26% αντίστοιχα, ενώ σε επίπεδο τριμήνου το 79% δηλώνει σταθερότητα (έναντι 66% τον Σεπτέμβριο) και μόνο το 18% μείωση. Επίσης το 73% πιστεύει ότι η μείωση του εισοδήματος, οφείλεται στη μείωση του μισθού.

Ένα από τα ευρήματα της έρευνας που αφορά τις προσδοκίες είναι ότι κυριαρχεί η απογοήτευση, ενώ γενικευμένη είναι η αντίληψη, ότι τα πράγματα δεν μπορούν να γίνουν χειρότερα.

Όσο για τα επίπεδα κατανάλωσης των μισθωτών; Για πρώτη φορά η συνολική δαπάνη κατανάλωσης αποτυπώθηκε σταθερή (49%), με 19% να μιλά για αύξηση και 31% για μείωση.

Από τις 17 βασικές κατηγορίες καταναλωτικών αγαθών, σε 11 είχαμε σταθερή δαπάνη από την πλειοψηφία των εργαζόμενων, ενώ στις υπόλοιπες 6 η δαπάνη μειώθηκε.

Συγκεκριμένα σταθερές σχεδόν για όλους έμειναν οι δαπάνες για καθαριστικά σπιτιού και είδη προσωπικής υγιεινής (89%), τηλεφωνία/ίντερνετ (86%), προϊόντα καπνού (80%), εκπαίδευση (74% ) και τρόφιμα (73%), ενώ για περίπου 6 στους 10 για βενζίνη/πετρέλαιο, καλλυντικά, σοκολάτες/snacks και κρασί μπύρα. Ακόμη σχεδόν το σύνολο των μισθωτών (95%) επιλέγει προϊόντα σε προσφορά, ενώ ένας στους δύο (46%) προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Μειωμένη δαπάνη έχουν περισσότερο οι μισθωτοί κατώτερης μόρφωσης, ηλικίας 45-54 ετών, άνδρες με εισόδημα 1001 έως 1200 ευρώ, που κατοικούν στην Αττική, ενώ μείωση αποτυπώνεται και στις δαπάνες ψυχαγωγίας, παρά το 35% που εμφανίζει να κινείται σε σταθερά επίπεδα. Το βασικό συμπέρασμα της έρευνας, είναι ότι ο περιορισμός των εισοδημάτων τους για πολλά χρόνια, μετέβαλλε τους μισθωτούς από καταναλωτές επιλογής σε καταναλωτές ανάγκης, «με όλα όσα αυτό συνεπάγεται τόσο σε ψυχολογικό, όσο και σε πρακτικό επίπεδο».

Πηγή; efsyn.gr