Μετά από χρόνια ανάπτυξης, η χρήση των social media για λόγους ενημέρωσης συρρικνώνεται παγκοσμίως

Ο κόσμος έχει απογοητευθεί από το Facebook σε ό,τι αφορά τις ειδήσεις και το επίπεδο ενημέρωσης που εμφανίζεται στο feed του. Το σκάνδαλο με τη μεροληψία υπέρ του Τραμπ δεν έχει ξεπεραστεί. Και οι νεότερης ηλικίας άνθρωποι εμφανίζονται περισσότερο διατεθειμένοι να χρηματοδοτούν συνδρομητικά έναν οργανισμό ειδήσεων απ' ό,τι οι μεσήλικες ή οι ακόμη μεγαλύτεροι. Αυτά είναι κάποια από τα αποτελέσματα της μεγάλης ετήσιας έκθεσης που έδωσε στη δημοσιότητα την Πέμπτη το Ινστιτούτο Δημοσιογραφικών Σπουδών του Reuters στην Οξφόρδη. Για την εκπόνηση της έκθεσης του 2018 οι επικεφαλής του Ινστιτούτου απευθύνθηκαν σε περισσότερους από 74.000 ανθρώπους, σε περίπου 37 χώρες, με ερωτηματολόγιο που αφορούσε τα μέσα από τα οποία επιλέγουν να ενημερώνονται στο ψηφιακό περιβάλλον. Και φυσικά, τα social media που χρησιμοποιούν για να μένουν σε επαφή με την επικαιρότητα.

Η έρευνα βασιζόταν σε προηγούμενα ευρήματα των online ερευνών του YouGov, που συνοδεύτηκαν από προσωπικές συνεντεύξεις με πολίτες στις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία και τη Βραζιλία που αφορούσαν τα social media και τη χρήση τους για ενημέρωση, αλλά και τις εφαρμογές μηνυμάτων. Τότε, από αυτές τις εκθέσεις είχαν προκύψει αρκετά στοιχεία αναφορικά με τα fake news, την ελλιπή, ανεπαρκή ή προπαγανδιστική ενημέρωση και την αξιοπιστία των ΜΜΕ. Ας δούμε, όμως, μερικά από τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία της φετινής έκθεσης: Η χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης καθαρά για λόγους ενημέρωσης συρρικνώνεται «Τα προηγούμενα 7 χρόνια είχε καταγραφεί ότι οι βασικές πηγές ενημέρωσης σε μεγάλες χώρες ήταν τα social media, που σε αυτόν τον τομέα παρουσίαζαν έναν αμείωτο ρυθμό ανάπτυξης», αναφέρουν στην έκθεσή τους οι ερευνητές. «Ωστόσο, πλέον σε πολλές χώρες αυτή η ανάπτυξη έχει σταματήσει, παρουσιάζει στασιμότητα ή ακόμη χειρότερα μείωση». Φυσικά, γι' αυτό το αποτέλεσμα ευθύνονται και οι αλλαγές στις συνήθειες του Facebook. Για παράδειγμα, στις ΗΠΑ, το 39% των ανθρώπων που χρησιμοποιούσαν το Facebook ως πηγή ενημέρωσης, για το 2018, έχασε ένα 9% του αντίστοιχου πληθυσμού που το χρησιμοποιούσε για τους ίδιους λόγους το 2017. Κατά τον ίδιο τρόπο, επίσης στις ΗΠΑ ο νεαρόκοσμος που χρησιμοποιούσε το Facebookl για ενημέρωση έχει μειωθεί κατά 20% από το 2017. Βέβαια, δεν συμβαίνει το ίδιο σε όλες τις χώρες. Για παράδειγμα, στη Μαλαισία και στην Τσεχία η χρήση του δικτύου για λόγους ενημέρωσης έχει αυξηθεί.

συνομιλίας. Είναι κάτι σαν υβρίδιο μεταξύ μηνυμάτων στο κινητών και social media. Όταν χρησιμοποιείς το Facebook, νιώθεις ότι κατά κάποιον τρόπο εκτίθεσαι δημοσίως. Ακόμη κι όταν χρησιμοποιείς το Messenger», λέει.

Πηγή: lifo.gr