Ανοιχτά καταστήματα τα Χριστούγεννα, κλειστά τα πορτοφόλια

Με ανοιχτά τα καταστήματα, αλλά με κλειστά τα πορτοφόλια θα κάνουν φέτος Χριστούγεννα οι καταναλωτές στην Ελλάδα, καθώς οι ανατιμήσεις σε σειρά βασικών αγαθών και υπηρεσιών φαίνεται ότι θα περιορίσουν σημαντικά τη χριστουγεννιάτικη δαπάνη. Ετσι, αν και τα φυσικά καταστήματα είναι ανοιχτά σε αντίθεση με πέρυσι, φέτος εκτιμάται ότι ο τζίρος των Χριστουγέννων θα μειωθεί κατά 20% περίπου σε σύγκριση με το 2020.

Αυτή η απώλεια του 1/5 του περυσινού τζίρου, την οποία εκτιμά ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος με βάση έρευνα που πραγματοποίησε με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, προκύπτει ως εξής: σχεδόν έξι στους δέκα καταναλωτές εκτιμούν ότι η αξία των αγορών τους τα φετινά Χριστούγεννα θα είναι μειωμένη, ενώ μόλις ένα 7% εκτιμά ότι θα είναι αυξημένη και 35% θεωρούν ότι θα μείνει αμετάβλητη. Το μεγαλύτερο ποσοστό 31% θεωρεί ότι η μείωση αυτή θα είναι πάνω από το μισό της δαπάνης του προηγούμενου έτους.

Το ύψος της εκτιμώμενης δαπάνης για αγορές την περίοδο των Χριστουγέννων υπολογίζεται ότι θα διαμορφωθεί μεσοσταθμικά σε 146 ευρώ κατά κεφαλήν. Το 15% εκτιμά ότι δεν θα δαπανήσει τίποτα, το 14% μέχρι 50 ευρώ, το 23% έως 100 ευρώ, το 25% από 101 έως 200 ευρώ, το 17% από 200 έως 500 ευρώ και το 7% πάνω από 500 ευρώ. Πρακτικά το μισό καταναλωτικό κοινό, ποσοστό 52%, θα δαπανήσει λιγότερο από 100 ευρώ τα φετινά Χριστούγεννα για αγορές.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το 20% των καταναλωτών έχει ήδη ολοκληρώσει τις αγορές του για τα Χριστούγεννα και δη το 7% την περίοδο του Black Friday και το υπόλοιπο 13% νωρίτερα. Tο 43% αναμένεται να κάνει τις αγορές την εβδομάδα που διανύουμε, ενώ το 37% την εβδομάδα των Χριστουγέννων.

Το 16% δηλώνει ότι θα κάνει το μεγαλύτερο μέρος των αγορών του ηλεκτρονικά, ποσοστό που δείχνει τη δυναμική των ηλεκτρονικών καταστημάτων. Το 68% δηλώνει ότι θα κάνει το μεγαλύτερο μέρος των αγορών του σε φυσικά καταστήματα, ενώ ένα 17% δηλώνει ότι δεν θα πραγματοποιήσει αγορές.

Το πόσο οι ανατιμήσεις επηρεάζουν τις φετινές αποφάσεις για τις χριστουγεννιάτικες αγορές αποτυπώνεται στις απαντήσεις που έδωσαν οι καταναλωτές στο ερώτημα σχετικά με τα κριτήρια βάσει των οποίων κάνουν τις αγορές τους. Ετσι, φέτος η χρηματική δαπάνη αποτελεί το βασικό κριτήριο για το 59% των καταναλωτών έναντι 43% τον Δεκέμβριο του 2020. Από την άλλη φαίνεται να υποχωρεί ελαφρώς το κριτήριο της ποιότητας και αρκετά περισσότερο αυτό της υγιεινής και ασφάλειας. Το ποσοστό των καταναλωτών που ψωνίζουν με βασικό κριτήριο την ποιότητα υποχώρησε σε 19% φέτος από 21% πέρυσι, ενώ το ποσοστό αυτών που επιλέγουν με βασικό κριτήριο την υγιεινή και την ασφάλεια υποχώρησε φέτος σε 6% από 16% πέρυσι.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε την περίοδο 9-11 Δεκεμβρίου 2021 σε δείγμα 859 καταναλωτών.

Της Δήμητρας Μανιφάβα

Πηγή: Kathimerini.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.