Διατροφή: ο φυσικός σύμμαχος κατά του καρκίνου του μαστού

Ο καρκίνος του μαστού αποτελεί μία από τις πιο συχνές μορφές καρκίνου. Γνωρίζουμε πως τα αυξανόμενα ποσοστά καρκίνου του μαστού συνδέονται σε όλες τις ηλικίες με την κατανάλωση αλκοόλ, την παχυσαρκία και την κακή διατροφή. Σύμφωνα με την επιστημονική βιβλιογραφία η σωστή διατροφή αποτελεί έναν πολύ σημαντικό προληπτικό παράγοντα που μπορεί να επηρεάσει καθοριστικά το ενδεχόμενο ανάπτυξης της νόσου. O Παγκόσμιος Oργανισμός Υγείας αλλά και το Διεθνές Ταμείο Ερευνας για τον Καρκίνο (WCRF) έχουν δώσει συγκεκριμένες κατευθύνσεις όσον αφορά τη διατροφή για την πρόληψη αλλά και καλύτερη πρόγνωση του καρκίνου του μαστού.

Ελέγξτε το βάρος σας

Μελέτες δείχνουν ότι το υψηλό σωματικό βάρος σχετίζεται άμεσα με τον καρκίνο του μαστού. Ιδιαιτέρως στην εμμηνόπαυση γυναίκες που παίρνουν πάνω από δέκα κιλά βάρος και αυξάνουν τα ποσοστά λίπους στην κοιλιά εμφανίζουν 40% περισσότερες πιθανότητες να αναπτύξουν καρκίνο του μαστού σε σχέση με εκείνες που δεν παίρνουν πάνω από 2,5 κιλά. Δυστυχώς σε γυναίκες με καρκίνο του μαστού η αύξηση του σωματικού βάρους και ιδιαίτερα η εναπόθεση ενδοκοιλιακού λίπους είναι κοινή παρατήρηση κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους μετά από τη διάγνωση του καρκίνου του μαστού. Υπάρχουν στοιχεία που δείχνουν ότι η αύξηση του σωματικού βάρους μετά τη διάγνωση, μπορεί να αυξήσει το ποσοστό εμφάνισης υποτροπής και να μειώσει τη μακροχρόνια επιβίωση. Για τον λόγο αυτόν ο έλεγχος του σωματικού βάρους με συνδυασμό σωστής διατροφής και αυξημένης φυσικής δραστηριότητας είναι πολύ σημαντικός.

Περιορίστε τη ζάχαρη και τους επεξεργασμένους υδατάνθρακες και αυξήστε την ολική άλεση

Η συχνή κατανάλωση τροφίμων με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη όπως τα γλυκά, το άσπρο ψωμί, τα λευκά μακαρόνια και ρύζι, τα επεξεργασμένα δημητριακά μπορεί να επηρεάσουν το ενδεχόμενο εμφάνισης καρκίνου του μαστού. Για τον λόγο αυτόν συστήνεται ο περιορισμός της κατανάλωσης ζάχαρης και τροφίμων που την περιέχουν και η επιλογή τροφίμων ολικής αλέσεως.

Περιορίστε το κόκκινο κρέας και αυξήστε το ψάρι

Βάσει ερευνών υπάρχει ισχυρότατη σχέση ανάμεσα στην κατανάλωση κόκκινου κρέατος και ιδιαιτέρως επεξεργασμένων προϊόντων του όπως τα αλλαντικά, τα λουκάνικα κ.λπ. με τον καρκίνο του μαστού. Η κατανάλωση κόκκινου κρέατος προάγει την παραγωγή γνωστών καρκινογόνων όπως οι νιτροζαμίνες, οι ετεροκυκλικές αμίνες και οι πολυκυκλικοί αρωματικοί υδρογονάνθρακες. Για τον λόγο αυτόν είναι σημαντικό να περιοριστεί η κατανάλωσή του και να αυξηθεί η κατανάλωση λευκού κρέατος όπως το κοτόπουλο και ιδιαιτέρως το ψάρι.

Καταναλώστε περισσότερα φρούτα και τα λαχανικά

Σύμφωνα με το Διεθνές Ταμείο Ερευνας για τον Καρκίνο η αύξηση της κατανάλωσης φρούτων και λαχανικών μπορεί από μόνη της να μειώσει κατά σχεδόν 30% τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου όλων των μορφών. Προσπαθήστε λοιπόν καθημερινά να καταναλώνετε τουλάχιστον πέντε μικρομερίδες (400 γρ.) φρούτων και λαχανικών, που αντιστοιχούν σε μια μεγάλη σαλάτα και 2-3 φρούτα σε καθημερινή βάση.

Αυξήστε την κατανάλωση φυτικών ινών

Η ωφέλιμη ποσότητα φυτικών ινών είναι τουλάχιστον 20 γραμμάρια ημερησίως. Θα τις βρούμε στα φρούτα και στα λαχανικά, στα προϊόντα ολικής αλέσεως, στα όσπρια και στους ξηρούς καρπούς.

Περιορίστε την κατανάλωση αλκοόλ

Η κατανάλωση αλκοόλ σχετίζεται άμεσα και ισχυρά με την εμφάνιση πολλών μορφών καρκίνου. Είναι ένας διατροφικός παράγοντας που είμαστε σίγουροι ότι επηρεάζει αρνητικά και αυξάνει τις πιθανότητες ανάπτυξης της νόσου.

Προσοχή στο αλάτι

Περιορίστε την υπερβολική κατανάλωση αλατιού αποφεύγοντας την προσθήκη του στα φαγητά και την κατανάλωση αλατισμένων ή επεξεργασμένων προϊόντων που έχουν αλάτι όπως τα αλλαντικά, τα καπνιστά και κονσερβοποιημένα προϊόντα, το φαγητό εκτός σπιτιού τύπου fast food και delivery.

Βάλτε τα καλά λιπαρά στη διατροφή σας

Επιστημονικά στοιχεία δείχνουν ότι η αυξημένη πρόσληψη καλών μονοακόρεστων και πολυακόρεστων ω3 λιπαρών μειώνει σημαντικά τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του μαστού. Το ελαιόλαδο, οι ξηροί καρποί, το αβοκάντο αποτελούν τις καλύτερες πηγές μονοακόρεστων λιπαρών. Τα ψάρια και τα θαλασσινά, οι ξηροί καρποί και τα αλείμματά τους όπως το ταχίνι, το φιστικοβούτυρο κ.ά. αποτελούν εξαιρετικές πηγές απαραίτητων ω3 λιπαρών. Παράλληλα περιορίστε τα trans κακά λιπαρά που θα βρείτε σε τρόφιμα όπως το fast food, τα τηγανητά και τα ντόνατς.

Ευχαριστούμε για τη συνεργασία τον κ. Χάρη Γεωργακάκη, κλινικό διαιτολόγο-διατροφολόγο, MSc στην κλινική διατροφή, αντιπρόεδρο του Ελληνικού Ιδρύματος Καρδιαγγειακής Υγείας και Διατροφής.

Πηγή: vita.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *