Το χρονικό της πιο μεγάλης κινητοποίησης καλλιτεχνών των τελευταίων ετών… Η φωτιά που δεν σβήνει

Η χθεσινή συναυλία του ΣΕΗ έξω από το υπό κατάληψη κτίριο Τσίλερ, στην οποία συμμετείχαν από τον Δεληβοριά, την Σάττι, τον Γραμμένο και την Αντωνοπούλου έως εκπρόσωποι της νεότερης γενιάς του τραγουδιού (Σκιαδαρέσες, Καλογεράκης κ.α.), δείχνει ότι όχι μόνο δεν σβήνει η φωτιά του καλλιτεχνικού κινήματος, αλλά φουντώνει περισσότερο.

Τα νέα ξεπέρασαν τα σύνορα της χώρας με εκτενή ρεπορτάζ από τη Liberation και την DW, παρά τη σιωπή των ελληνικών συστημικών ΜΜΕ αλλά και τη λάσπη που έχουν εξαπολύσει στους φοιτητές και τους καθηγητές τους.

«Στην εικόνα του Εθνικού Θεάτρου περικυκλωμένου από ένοπλες αστυνομικές δυνάμεις απαντάμε με ένα θέατρο γεμάτο καλλιτέχνες που αγωνίζονται για το μέλλον τους..Ο χρόνος τελειώνει…#sesaspoumasakouTE» απαντούν οι φοιτητές μέσω του διαδικτύου και των ανεξάρτητων ΜΜΕ.

Συγκινητική η στάση των καθηγητών τους που παραιτούνται μαζικά σε Αθήνα (Εθνικό), Θεσσαλονίκη (ΚΘΒΕ) και απ’ότι φαίνεται θα ακολουθήσουν παραιτήσεις και σε σχολές άλλων πόλεων. Δυναμική όμως και η συμπαράσταση όλου του καλλιτεχνικού κόσμου που σπεύδει να τιμήσει των αγώνα των φοιτητών καλλιτεχνικών σχολών.

Η αλήθεια είναι πως λύση στο πρόβλημα της αναγνώρισης των πτυχίων τους δεν έδωσε καμία κυβέρνηση έως σήμερα κι έτσι το θέμα ήταν στον αέρα. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη ωστόσο, έβαλε την ταφόπλακα ενώ ταυτόχρονα κατάργησε και τις συλλογικές συμβάσεις των εποπτευόμενων από το υπουργείο φορέων.

Οι φοιτητές όμως έκαναν ξεκάθαρο με κάθε τρόπο, πως αγωνίζονται για την συνολική υποτίμηση του κλάδου τους, πράγμα που έχει διαφανεί ξεκάθαρα 4 χρόνια τώρα, αφού η κ. Μενδώνη έχει καταφέρει να έχει απέναντι καλλιτέχνες και αρχαιολόγους, οι τελευταίοι μάλιστα είναι ξανά στους δρόμους με αφορμή το σχέδιο νόμου που ιδιωτικοποιεί τα μουσεία.

Κι ενώ ο καλλιτεχνικός κόσμος ζει πρωτοφανείς καταστάσεις, όπως η παραίτηση των καθηγητών του Εθνικού και του ΚΘΒΕ την οποία προσπάθησαν να σπιλώσουν με fake news  τα φιλοκυβερνητικά ΜΜΕ- η κυβέρνηση οδεύει προς τις εκλογές, με μια βόμβα στα θεμέλια του πολιτισμού, της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης αλλά και ευρύτερου συνόλου της κοινωνίας αφού οι διαμαρτυρίες και οι στάσεις εργασίας αγγίζουν ένα ευρύτερο κοινωνικό σύνολο και αγκαλιάζουν κι άλλες επαγγελματικές ομάδες (παραγωγούς, τεχνικούς κλπ). Ταυτόχρονα, αδυνατεί να δώσει λύση καθώς βρίσκεται στο προκρούστειο κρεβάτι. Αν ικανοποιήσει τα αιτήματα των καλλιτεχνών, θα χρειαστεί να κάνει το ίδιο για άλλες 14 επαγγελματικές κατηγορίες.

Οι φοιτητές από την άλλη, αποφασισμένοι-ες να δώσουν τον αγώνα ως το τέλος, δείχνουν ταυτόχρονα τον δρόμο της επιστροφής από την ηθική και πνευματική παρακμή στην οποία έχει οδηγήσει η πολιτική της κυβέρνησης.
Προβάλλουν αντιφασιστικά ντοκιμαντέρ, προσκαλούν την Ιωάννα Καρυστιάνη να μιλήσει για την ταινία της με τον Π. Βούλγαρη, συσπειρώνουν την αφρόκρεμα των ελλήνων μουσικών, τραγουδοποιών και ηθοποιών, που θέλουν να δώσουν μια ανάσα αλλά και να πάρουν οι ίδιοι και οι ίδιες μια βαθιά ανάσα ελπίδας, ότι είναι εφικτό να αλλάξουν οι πολιτικές που εξοντώνουν επαγγελματικά και προσβάλλουν ηθικά τον κόσμο της τέχνης.

Ας δούμε το χρονικό μιας μεγάλης κινητοποίησης  καλλιτεχνών μέχρι σήμερα από το ημερολόγιο των ίδιων των σπουδαστών και τις σημειώσεις του tvxs.

17 Δεκεμβρίου – Δημοσιοποίηση  του Προεδρικού Διατάγματος 85/22 που εξισώνει τα καλλιτεχνικά πτυχία με τα απολυτήρια λυκείου.

22 Δεκεμβριου – Γενική Συνέλευση Συλλόγου Σπουδαστών/τριων Δραματικής Σχολής Εθνικού Θεάτρου – Απόφαση για Διήμερη Κατάληψη

23 Δεκεμβρίου – Κινητοποίηση έξω από το Υπουργείο Εσωτερικών με τα επαγγελματικά σωματεία και την συμμετοχή σπουδαστών από τις άλλες δημόσιες και ιδιωτικές σχολές. Την ίδια μέρα έγιναν συνελεύσεις με τους εκπροσώπους των σωματείων για την υποβάθμιση των σπουδών, συνελεύσεις σπουδαστών από όλες τις σχολές και μια μουσική συντροφιά.

Εκείνη τη μέρα πρώτη φορά άνοιξε ο χώρος της Σχολής του Εθνικού προς τους υπόλοιπους σπουδαστές.

27 Δεκεμβρίου – Συγκέντρωση έξω από το Υπουργείο Πολιτισμού

9 Ιανουαρίου – Νέα Γενική Συνέλευση του Συλλόγου Σπουδαστών και απόφαση για εκ νέου κατάληψη. (Σήμερα βρισκόμαστε στην 28η μέρα της) 10 Ιανουαρίου – Το πρωί Συγκέντρωση έξω από το Υπουργείο Παιδείας και ταυτόχρονη στάση εργασίας του ΣΕΗ. Το βράδυ παράσταση διαμαρτυρίας έξω από την Επίσημη πρεμιέρα της Σπασμένης Στάμνας στο κτίριο Τσίλερ.

Την ίδια μέρα με απόφαση της συνέλευσης της κατάληψης η Λούλα Αναγνωστάκη έγινε σύμβολο του αγώνα μας παραφράζοντας τον τίτλο του τελευταίου της έργου Σ’εσάς που Με Ακούτε. Έτσι υιοθετήσαμε και το hashtag #sesaspoumasakoute

Ακόμα στις 10 Ιανουαρίου οι σπουδαστές των Δραματικων Σχολων του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας και του ΚΘΒΕ αποφασίζουν κατάληψη των σχολών τους

11 Ιανουαρίου – Με την συνέλευση της κατάληψης βγάζουμε το πλαίσιο της κατάληψης μας και τα αιτήματα μας.

Το βράδυ της ίδιας μέρας κάναμε παρέμβαση μέσα στο Μέγαρο Μουσικής στην κατάμεστη γενική πρόβα της παράστασης Ink του Δημήτρη Παπαϊωάννου. Την ίδια μέρα δημοσιεύσαμε ένα καλλιτεχνικό βίντεο διαμαρτυρίας που γυρίστηκε σε

συνεργασία με σπουδαστές άλλων σχολών στις δύο μέρες κατάληψης του Δεκέμβρη.

12 Ιανουαρίου – Αιφνιδιαστική επίσκεψη του υφυπουργού πολιτισμού Νικόλα Γιατρομανωλάκη στην κατάληψη. Αρνηθηκαμε την είσοδο του στην σχολή και του διαβιβασαμε τα αιτήματα μας. Δεν λάβαμε καμία ικανοποιητική απάντηση σε αυτά.

13 Ιανουαρίου – Συναντηθήκαμε με τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή, Γιάννη Μόσχο, στον χώρο της Σχολής όπου του διαβιβασαμε τα αιτήματα μας.

14 Ιανουαρίου – Προβολή της ταινίας No του Pablo Larrain και έναρξη του πολιτιστικού προγράμματος της Κατάληψης.

15 Ιανουαρίου – Προβολή του ντοκιμαντέρ Φασισμός ΑΕ του Άρη Χατζηστεφάνου και συζήτηση πάνω στο φασισμό. Παράλληλα έγινε δεύτερη παρέμβαση στο Μέγαρο Μουσικής στην επίσης κατάμεστη δεύτερη γενική πρόβα της παράστασης INK του Δημήτρη Παπαϊωάννου.

16 Ιανουαρίου – Πρώτη συνάντηση με τους καθηγητές της Σχολής μας σε ένα άκρως συγκινητικό πλαίσιο.

17 Ιανουαρίου – Διοργανώσαμε ένα μουσικό jam session με την συμμετοχή πολλών σπουδαστών και από άλλες καλλιτεχνικές σχολές. Την ίδια μέρα δημοσιεύσαμε το κείμενο της κατάληψης και των αιτημάτων μας στα αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά και ισπανικά και ξεκινήσαμε δίαυλο επικοινωνίας με ΜΜΕ στο εξωτερικό όπως επίσης και με άλλοις καλλιτεχνικούς θεσμούς της Ευρώπης.

Ακόμα, στις 17 Γενάρη ανέβηκαν τα πρώτα βίντεο στήριξης καλλιτεχνών προς τις καταλήψεις των τριών υπό κατάληψη σχολών.

18 Ιανουαρίου – Παρέμβαση με τα υλικά μας σε 7 κεντρικά θέατρα της Αθήνας.

19 Ιανουαρίου – Κινητοποίηση έξω από το Υπουργείο Πολιτισμού και πορεία προς το Μέγαρο Μαξίμου.

20 Ιανουαρίου – Ανοιχτή συνέλευση με σκοπό τον διάλογο, την συσπείρωση των δυνάμεων και την χάραξη ενός σχεδίου δράσεων από εκείνη την ημερομηνία και μετά. Μετά από αυτή τη συνέλευση δημιουργήθηκε ο πρώτος συντονισμός σπουδαστών από διαφορετικές δραματικές σχολές και κάποιες σχολες χορού. Δημοσίευση του πρώτου άρθρου για το ζήτημα των πτυχίων μας και των διαδηλώσεων μας από ξένο μέσο, την εφημερίδα Liberation.

21 Ιανουαρίου – Διοργάνωση περφορμανς μεταξύ σπουδαστών της Σχολής μας και των σπουδαστών της ΚΣΟΤ.

22 Ιανουαρίου – Προβολή ταινίας Το Τελευταίο Σημείωμα του Παντελή Βούλγαρη και συζήτηση παρουσία της Ιωάννας Καρυστιανη και του Ανδρέα Κωνσταντίνου με εξαιρετική συμμετοχή από το κοινό.

23 Ιανουαρίου – Συνάντηση εκπροσωπων των καταλήψεων και των σωματείων με τον Υφυπουργό Παιδείας, Συρίγο, και κινητοποίηση από το Υπουργείο.

24 Ιανουαρίου – Συνέντευξη τύπου των καθηγητών μας και δήλωση παραίτησης στις 8 Φεβρουαρίου αν δεν υπάρχουν έμπρακτες ενδείξεις ότι οδεύουμε προς τροποποίηση του ΠΔ και παροχή του ΤΕ στα πτυχία μας.

26 Ιανουαρίου – Συνάντηση εκπροσώπων των σωματείων με την Πρόεδρο της Δημοκρατίας με τη συμμετοχή και δικού μας εκπροσωπου.

27 Ιανουαρίου – Πραγματοποιήσαμε παρέμβαση στην Πλατεία Συντάγματος και διαμοιρασαμε τα κείμενα μας. Βγαίνει κειμενο στήριξης στον αγώνα μας από 205 αποφοίτους της Σχολής μας.

28 Ιανουαρίου – Ο Πρωθυπουργός βγάζει ένα κείμενο στο Facebook που απαντάει στις διαμαρτυρίες μας πάνω στο ΠΔ, το υποστηρίζει, ανακοινώνει νέο Πανεπιστήμιο Παραστατικών Τεχνών το 2025 και μια νέα νομοθετική ρύθμιση πάνω στο ΠΔ.

Παρέμβαση στην πρεμιέρα της παράστασης Δε Φαιναλ Θολουθιον στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου και παράσταση διαμαρτυρίας έξω από το κτίριο ΡΕΞ.

29 Ιανουαρίου – Δημοσίευση νέων καλλιτεχνικων και ακτιβιστικων βίντεο και έναρξη της νέας μας καμπάνιας με επίκεντρο την ημέρα της επικείμενης παραίτησης των καθηγητών μας, την 8η Φεβρουαρίου. Η γενική συνέλευση των σπουδαστών της ΚΣΟΤ αποφασίζει κατάληψη της σχολής.

Δημοσιεύουμε κείμενο απάντησης στο προεκλογικό ποστ του Μητσοτάκη.

31 Ιανουαρίου – Μεγάλη συναυλία στο θέατρο της σχολής με την συμμετοχή της Nalyssa Green, The Boy και Μαρίας Παπαγεωργίου με απίστευτη προσέλευση του κοινού.

1 Φεβρουαρίου – Αρχή διημερης απεργίας του ΣΕΗ.

2 Φεβρουαρίου – Τεράστια κινητοποίηση έξω από τη Βουλή και πορεία προς το κτίριο Τσίλερ με ριψη δακρυγόνων και αστυνομικούς φραγμούς στους δρόμους. Την ίδια μέρα η κυβέρνηση καταθέτει τροπολογία με την οποία μένουμε πλήρως αδιαβαθμιστοι. Με την ίδια τροπολογία πλήττονται και οι συλλογικές συμβάσεις στα Κρατικά Θέατρα. Την τροπολογία την υπερψηφίζει η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και η Ελληνική Λύση.

Με χημικά αντιμετώπισαν τα ΜΑΤ τους καλλιτέχνες που πραγματοποιούν μεγάλη πορεία διαμαρτυρίας ενάντια στο Προεδρικό Διάταγμα 85, που υποβαθμίζει τα καλλιτεχνικά πτυχία σε απολυτήρια Λυκείου. Η εικόνα των σωμάτων καταστολής έξω από το Εθνικό, κάνει τον γύρο του διαδικτύου με τη λιτή αλλά με νόημα λεζάντα «Τα ΜΑΤ προστατεύουν το Εθνικό θέατρο από τους καλλιτέχνες»

3 Φεβρουαρίου – Συνάντηση με τα κόμματα της Αντιπολίτευσης και ταυτοχρονη διαδήλωση στο Σύνταγμα με πορεία στην οδό Ερμού.

4 Φεβρουαρίου – Παρέμβαση στην τελετή έναρξης της Ελευσίνας 2023 από σπουδαστές μας και μέλη των υπολοίπων επαγγελματικών σωματείων αλλά και άλλων σπουδαστών από άλλες σχολές και Κατάληψη στο κτίριο Τσίλερ από τον συντονισμό σπουδαστών δραματικών σχολών.

5 Φεβρουαρίου– Μπαίνουν στο χορό των κινητοποιήσεων όλοι οι σπουδαστές ακόμη και των ιδιωτικών σχολών με την κατάληψη του κτιρίου Τσίλερ.

Επίσης εν μέσω χιονιά, ημέρα Κυριακή, ο Σύλλογος Φοιτητών Δραματικής σχολής Εθνικού Θεάτρου, κάλεσε σε διαδικτυακή συνέντευξη τύπου τους δημοσιογράφους για να μας ενημερώσει για τη συνέχεια του αγώνα του, που ενέπνευσε φοιτητές και φοιτήτριες από όλες τις γωνιές της χώρας, δημόσιων και ιδιωτικών σχολών,να  δημιουργήσουν Συντονιστικό Σπουδαστών Παραστατικών Τεχνών και να προχωρήσουν σε καταλήψεις οι οποίες έχουν πάρει πλέον δυναμική τσουνάμι, διεκδικώντας ουσιαστική αναβάθμιση των σπουδών τους και του πτυχίου τους.

8 Φεβρουαρίου – Λήγει το τελεσίγραφο των καθηγητών του Εθνικού προς την κυβέρνηση και οι καθηγητές-τριες παραιτούνται μαζικά εφόσον δεν ικανοποιήθηκαν τα αιτήματα των φοιτητών τους. Τα φιλοκυβερνητικά ΜΜΕ απαντούν με fake news, και τις χαρακτηρίζουν «εκ του ασφαλούς παραιτήσεις» με το επιχείρημα ότι έληγαν οι συμβάσεις τους. Οι καθηγητές απαντούν αφοπλιστικά πως ακόμα κι εκείνες που λήγουν ανανεώνονται, ξεμπροστιάζοντας τα ΜΜΕ που προχώρησαν σε ψέματα προς υπεράσπιση της κυβέρνησης.

Ακολουθούν οι παραιτήσεις των καθηγητών του ΚΘΒΕ

9 Φεβρουαρίου – Ανακοίνωση του Καλλιτεχνικού Διευθυντή Γιάννη Μόσχου και του Δ.Σ . Μεταξύ άλλων γράφει «Η Δραματική Σχολή του Θεάτρου μας αντανακλά την αγωνία όλης της θεατρικής κοινότητας ως ζωντανός οργανισμός, ακόμη και αν μας πληγώνει η αναστολή των δραστηριοτήτων της.

Η θαρραλέα απόφαση παραίτησης των διδασκόντων συμβάλλει στην ενίσχυση των εύλογων αιτημάτων του κλάδου, όσο και αν το συμβολικό φορτίο της επιχειρήθηκε τεχνηέντως να απαξιωθεί. Με την αποκατάσταση της κανονικής λειτουργίας της Σχολής, η διδακτική σχέση μαζί τους θα αποκατασταθεί επίσης.

Η συμβολική κατάληψη των κτιρίων του Εθνικού Θεάτρου από σπουδαστές Δραματικών Σχολών και άλλους καλλιτέχνες επιτελεί ισχυρή σημειολογική λειτουργία. Όσο η μορφή της παραμένει ειρηνική, το Εθνικό Θέατρο κρίνει ορθό να μην διαρρήξει την ενότητα της θεατρικής κοινότητας με οποιαδήποτε ενέργεια».

10 Φεβρουαρίου – Μεγάλη συναυλία αλληλεγγύης του ΣΕΗ έξω από το υπό κατάληψη κτίριο Τσίλερ.

Της Φωτεινής Λαμπρίδη

Πηγή: tvxs.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *