1926, ακτοπλοϊκή σύνδεση του Παραλίου Άστρους

Νο 1

Η Νο 1 φωτογραφία απεικονίζει την «κίνηση» του λιμανιού του Παραλίου Άστρους.

Η εικόνα μας παρέχει τις εξής πληροφορίες:

  1. Είναι τραβηγμένη από σημείο της κεντρικής παραλίας.
  2. Είναι χρονολογημένη το 1926.
  3. Το αποπλέον πλοίο (φωτ. Νο 1) ήταν το «Κεραυνός -1-», και καταπλέον πλοίο ήταν το «Έλλη Δασκαλάκη -2-» ιδιοκτησίας Δημητρίου Δασκαλάκη, ο οποίος ήταν και ιδιοκτήτης εργοστασίου κλωστοϋφαντουργίας στις Σπέτσες.
  4. Τα, εν λόγω, πλοία εκτελούσαν το δρομολόγιο του Αργοσαρωνικού και συνέδεαν το τόπο μας ακτοπλοϊκά, κύρια, με το λιμάνι του Πειραιά.
  5. Η διαδικασία επιβίβασης-αποβίβασης επιβατών λάμβανε χώρα στο κέντρο της λιμενολεκάνης, όπου και αγκυροβολούσαν, και προς τον σκοπό αυτό χρησιμοποιούσαν μεγάλες λέμβους.

Νο 2

Πληροφορίες  για το πλοίο «Κεραυνός» (φωτ. Νο 2):

Ο  «Κεραυνός» (435 τόνων, μήκους 55.7 μέτρων) έκανε δρομολόγια  στον Αργοσαρωνικό στην δεκαετία του 1922−35. Ανήκε στην Ατμόπλοια Θ. Βουρίκη (  ο Βουρίκης έκτος από αυτό είχε και το «Φούλα»).

Κατά μία εκδοχή το «ΚΕΡΑΥΝΟΣ» του Βουρίκη ήταν το πρώην «NOOR EL BAHR», του 1884. Είχε ναυπηγηθεί  στη Γαλλία  για πλούσιο Αιγύπτιο.

Πολλά στοιχεία για το πλοίο αυτό υπάρχουν στο βιβλίο “Σπέτσες Ιστορία Λαογραφία”. Σύμφωνα με το βιβλίο αγοράστηκε το 1927 (υπάρχει διαφορά με το 1928 του Lloyd’s Register) από τον Θεόδωρο Βουρίκη και δρομολογήθηκε στη γραμμή με πλοίαρχο το σπετσιώτη Αντώνιο Λαπατά.

Τα δρομολόγιά του έφθαναν  μέχρι το Παράλιο Άστρος, όπου η επιβίβαση και  αποβίβαση γινόταν με βάρκες  στο κέντρο της λιμενολεκάνης.

Το «Κεραυνός» μπήκε στη γραμμή του Αργοσαρωνικού το 1912.

Ο  Θεόδωρος Βουρίκης  κατεστράφη οικονομικά το 1928 και τελικά  αυτοκτόνησε πέφτοντας στις γραμμές του Ηλεκτρικού Αθηνών−Πειραιώς στις 23 Αυγουστου 1930.

Ετσι το 1929 αγοράστηκε από την Ακτοπλοΐα Αργοσαρωνικού  του Κωνσταντίνου Πετσάλη  και ταξίδευε με πλοίαρχο τον Νικόλαο Γαλέτα. Επειδή στο πλήρωμα υπήρχαν πολλοί σπετσιώτες το αποκαλούσαν στις Σπέτσες “σπετσιώτικο καράβι.

Στο ίδιο βιβλίο αναφέρεται και ότι στις εκλογικές αναμετρήσεις μετέφερε δωρεάν τους ετεροδημότες των Σπετσών ψηφοφόρους του υποψηφίου βουλευτή Κωνστατίνου Πετσάλη, και μάλιστα είχαν δωρεάν κατά τη διάρκεια μια μακαρονάδα φτιαγμένη από το μάγειρα του βαποριού Ιωάννη Λαπατά και επιπλέον έπαιρναν και χίλιες δραχμές για τα έξοδά τους στο νησί. Επειδή όμως ταξίδευαν και ψηφοφόροι άλλων υποψηφίων (ή αναποφάσιστοι) οι κομματάρχες φώναζαν το σύνθημα “Το χιλιάρικο και μαύρο και βαπόρι δίχως ναύλο”.

Ο Κ.Πετσάλης  το πούλησε το 1935 στην Ατμοπλοία Παγασητικού που το μετονόμασε ΑΜΦΙΤΡΙΤΗ.

Φαίνεται πως υπήρχε μέχρι το 1945 αλλά ενδεχομένως να καταστράφηκε στη γερμανική κατοχή (όπως σχεδόν το σύνολο του ελληνικού  στόλου) και να μην ενημερώθηκε ο νηογνώμονας.

Το 1940 τα “Ναυτικά Χρονικά” αναφέρουν πως “από καιρού αχρηστευθεύν  μετεβιβάσθη στο Τ.Ε.Ε.Σ.”

Με πληροφορίες από koutouzis.gr

Νο 3

Πληροφορίες για το πλοίο «Έλλη Δασκαλάκη» (φωτ. Νο 3 σαν ELLI  TOYA):

IDNo: 5601344 Year: 1899

Name: PRINZ SIGISMUND Launch Date: 24.4.99

Type: Passenger ship Date of completion: 7.99

Flag: DEU Keel: Tons: 697 Link: 1772

DWT: Yard No: 350

Length overall: Ship Design:

LPP: 62.6 Country of build: DEU Beam: 8.7 Builder: Howaldtswerke Material of build: Location of yard: Kiel

Number of screws/Mchy/ Speed(kn): 2T-15.5

Subsequent History: 25 ELLI DASKALAKI – 33 ELLI TOYIA – 33 EUBOEA Disposal Data:BU Genoa 3q.37

Name Tons Change Registered Owner

PRINZ SIGISMUND 697 1899 Sartori & Berger ELLI DASKALAKI 697 1925 D.G.Daskalakis ELLI TOYIA 697 1933 E.K.Toyias

EUBOEA 697 1933 Hellenic Coast Lines

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *