«Βίοι Παράλληλοι» Σύρος και Παράλιο Άστρος: Νομίζουν ότι έχουν τουριστική ανάπτυξη

(Φωτ. αρχείου κεντρική ακτή Παραλίου Άστρους)

*** syrostoday.gr: Το παραδοσιακό ταβερνάκι είναι κάτι που επιθυμεί ο ξένος τουρίστας, η η όμορφη παραλία που συνάδει με το φυσικό περιβάλλον είναι για πολλούς το ζητούμενο και όχι απαραίτητα το βασίλειο της-δήθεν- ξαπλώστρας***

Εισαγωγικό σημείωμα: Το άρθρο της ιστοσελίδας syrostoday.gr έχει πλήρη εφαρμογή και στο Παράλιο Άστρος, όταν από τη δεκαετία του 60 που άρχισε ο τουρισμός, δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα προς τη κατεύθυνση της οργάνωσης του τουριστικού προϊόντος και ταξιδεύουμε σε αβέβαιο μέλλον με «αυτόματο πιλότο».

***Για μια ακόμη χρονιά βιώνουμε όλες τις παθογένειες που έχουμε ως νησί στον τομέα του τουρισμού.

Δυστυχώς αν συνεχίσουμε έτσι, θα απαξιώσουμε πλήρως το οποίο τουριστικό προϊόν έχουμε.

Οι διαπιστώσεις γνωστές σε όλους εδώ και χρόνια και ουδείς ασχολείται σοβαρά με την ήδη διαμορφωμένη κατάσταση.

Ουσιαστικά έχουμε φτάσει σε μια σεζόν 20-25 ημερών μέσα στον μήνα Αύγουστο με εξορμήσεις σε πολύ μεγάλο ποσοστό Ελλήνων επισκεπτών, οι οποίοι διαμένουν για 4-5 μέρες, οι οποίοι μεταφέρουν τον στρεσαρισμένο εαυτό τους και στον χώρο διακοπών τους.

Πέραν τούτου η επιμήκυνση της περιόδου που θα αλλάξει άρδην το τοπίο δεν υπάρχει στο μυαλό μας.

Όσο βολευόμαστε σε αυτή την μικρή σεζόν είναι λογικό κανείς να μην προσπαθεί να αλλάξει την κατάσταση, αφού επικρατεί η λογική είναι “λίγες μέρες είναι, θα περάσουν”.

Το αποτέλεσμα το ζούμε κάθε Αύγουστο. Οι τουριστικές και οι δημόσιες και δημοτικές υποδομές φτάνουν στα όρια τους.

Μικρές τουριστικές μονάδες με χαμηλές πληρότητες τους υπόλοιπους μήνες περιμένουν να επιβιώσουν και να καλύψουν τα κόστη λειτουργίας τους με επισκεψιμότητα ενός μήνα.

Στην εστίαση ισχύει το ίδιο, ταυτόχρονα με την έλλειψη παραγωγής αγροτικών προϊόντων στο νησί, ανεβάζοντας το κόστος των πρώτων υλών λόγω μεσαζόντων και μεταφορικών εξόδων, με αποτέλεσμα τις υψηλές τιμές.

Σε ένα νησί που η πόλη του φτιάχθηκε πριν 150 χρόνια είναι δεδομένο ότι δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια παρεμβάσεων όταν δέχεται ένα όγκο οχημάτων που αδυνατεί να εξυπηρετήσει. Τα προβλήματα αυτά όμως δεν λυθούν ποτέ αν δεν επιμηκυνθεί η τουριστική σεζόν καθώς θεωρείται ασύμφορο να επενδύσεις σε υποδομές, αν έχεις πληρότητα μόνο για 20 μέρες.

Το ίδιο ισχύει και στους τομείς της ύδρευσης και της καθαριότητας. Είναι ασύμφορο για έναν Δήμο να αγοράσει εξοπλισμό και να επενδύσει σε εγκαταστάσεις για μικρό χρονικό διάστημα με αποτέλεσμα τα όσα αντιμετωπίζουμε με την με την υπερφόρτωση των δικτύων ύδρευσης η τα προβλήματα στην καθαριότητα όπου υπερδιπλασιάζεται ο όγκος απορριμμάτων για μια μικρή περίοδο.

Το ίδιο πρόβλημα αντιμετωπίζουν και οι επιχειρήσεις που αδυνατούν να βρουν προσωπικό όταν η σεζόν είναι τόσο μικρή και δεν αντέχουν το κόστος στο μεγαλύτερο χρονικό διάστημα της λειτουργίας τους που η επισκεψιμότητα είναι χαμηλή.

Παράπονα από τους επισκέπτες, οι οποίοι δεν συνειδητοποιούν και δεν τους ενδιαφέρει ότι η εικόνα του υπετουρισμου που συναντούν είναι μόνο για λίγες μέρες και θεωρούν ότι τίποτα δεν λειτουργεί σωστά όλη την τουριστική περίοδο.

Όλα τα παραπάνω έχουν σαν αποτέλεσμα κανείς να μην είναι ικανοποιημένος, ούτε οι επισκέπτες, ούτε οι επιχειρηματίες, ούτε οι μόνιμοι κάτοικοι.

Πρέπει συνεπώς να εκτιμηθεί η φέρουσα τουριστική ικανότητα του νησιού και να σχεδιάστε ένα πλάνο προσέγγισης αγορών που θα επιμηκύνουν την τουριστική περίοδο, με βάση τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού.

Το να μετράμε απλώς τις αφίξεις επιβατών στα πλοία και να κάνουμε μια υποτυπώδη προβολή είναι τουλάχιστον ανόητο. Δεν μας προσφέρει τίποτα πέραν των όσων ήδη έχουμε.

Αν θέλουμε πραγματική τουριστική ανάπτυξη πρέπει να σχεδιάσουμε σοβαρά από την αρχή τον τομέα του τουρισμού για να επενδύσουμε σε σωστές υποδομές.

Το φαινόμενο της “Μυκονοποίησης” που αγγίζει σιγά σιγά το νησί επεκτείνεται στην Σύρο η οποία χάνει την ταυτότητα της.
Όσο και αν ακούγεται παράξενο οδηγούμαστε πίσω και όχι μπροστά γιατί θα είμαστε απλώς ένα φθηνό κακέκτυπο.

Με ευκαιριακές λύσεις όπως η τοποθέτηση κολωνακίων στους δρόμους τα οποία εξαφανίζονται την επόμενη μέρα απλώς επιβεβαιώνουμε ότι όλα γίνονται στο πόδι.

Οι εταιρείες τουριστικού marketing απλώς μας λένε τρόπους για να προσελκύσουμε πελάτες και πως να προβάλουμε το νησί. Αυτη είναι η δουλειά τους. Εμείς θα πρέπει να καταλάβουμε ότι οι τουρίστες εκτός από τις τιμές και την “value for money” εικόνα μας ενδιαφέρονται για την αναψυχή τους, την ξεκούραση τους και την ποιότητα των διακοπών τους.

Το παραδοσιακό ταβερνάκι είναι κάτι που επιθυμεί ο ξένος τουρίστας, η η όμορφη παραλία που συνάδει με το φυσικό περιβάλλον είναι για πολλούς το ζητούμενο και όχι απαραίτητα το βασίλειο της”δήθεν” ξαπλώστρας.

Τα σημεία που αναδεικνύουν την ταυτότητα του τόπου που επισκέπτεται είναι για αυτόν οι εικόνες που μεταφέρει πίσω όταν επιστρέψει στην χώρα του.

Δυστυχώς εμείς εδώ στην Σύρο έχουμε επιλέξει τον δρόμο του λεγόμενου “αστικού τουρισμού” και απομακρυνόμαστε από τον νησιωτικό μας χαρακτήρα.

Και αυτό είναι που θα καταλάβουμε σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Ας ελπίσουμε ότι οι έχοντες την αρμοδιότητά θα αντιμετωπίσουν την κατάσταση με την δέουσα σοβαρότητα.***

Του Μιχάλη Αλτουβά

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *