Κυματοθραύστης ή καρυοθραύστης??

Του Captain John Thermastis*

Υπέπεσε στην αντίληψη (ώτα1) μου ότι, κατά την επισκευή του κυματοθραύστη του Παλιού λιμανιού, του Παραλίου Άστρους, θα τοποθετηθούν πέτρες εξωτερικά για την προστασία του και μου προξένησε γέλωτα!! γιατί φαίνεται ότι δεν γνωρίζουν τι σημαίνει Νοτιοανατολικός άνεμος (Σορόκος), η συνηθισμένη διεύθυνση ανέμου που, κύρια, πλήττει τον εν λόγω κυματοθραύστη.

Η εμπειρία, που έχω αποκομίσει, από τα λιμάνια που επισκέφτηκα, στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα, μου λέει ότι, για μία ακόμα φορά η Ελληνική πραγματικότητα μας ξεπερνά, έτσι λοιπόν πρωτοτυπούμε!! βάζοντας ρούμπο στους κουτόφραγκους!! που από το 1950 έχουν συλλάβει τη λύση του προβλήματος, που ακούει στο όνομα «τετράποδο».

Τετράποδο

«..στην Μηχανική των Ακτών, το «τετράποδο» είναι η μονάδα που, κύρια, χρησιμοποιείται  για να θωρακίσει  κυματοθραύστες. Το σχήμα του «τετράποδου» έχει σχεδιαστεί για να διαλύσει τη δύναμη των εισερχόμενων κυμάτων, επιτρέποντας στο νερό να ρέει γύρω και όχι εναντίον του (τετράποδου),  επίσης να μειωθούν οι μετακινήσεις, καθώς επιτρέπει σε μια τυχαία κατανομή των τετραπόδων να αλληλοσυνδέονται αμοιβαία . Πιο παλιά χρησιμοποιούνταν υλικά, για προστασία στους κυματοθραύστες,  πέτρες και συμβατικά μπλόκια, με αποτέλεσμα να διαλύονται, με την πάροδο του χρόνου, από την ορμή των κυμάτων. Οι τετράποδες δομές συχνά αριθμούνται έτσι ώστε,  οποιαδήποτε μετακίνηση που εμφανίζεται μπορεί να παρακολουθείται μέσω δορυφορικής  φωτογραφίας. Η μονάδα αναπτύχθηκε αρχικά το 1950 από τον Laboratoire d’Dauphinois Hydraulique στην Γκρενόμπλ, στη Γαλλία (τώρα Sogreah). Το τετράποδο ενέπνευσε πολλές παρόμοιες κατασκευές από σκυρόδεμα για χρήση σε κυματοθραύστες, συμπεριλαμβανόμενων των τροποποιημένων Cube (ΗΠΑ, 1959), το Stabit (Ηνωμένο Βασίλειο, 1961), το ΑΚΜΩΝ (Ολλανδία, 1962), το Dolos (Νότια Αφρική, 1963), το Seabee (Αυστραλία, 1978), η Accropode (Γαλλία, 1981), η Κοίλη Cube (Γερμανία, 1991), η Α-υποδοχή (ΗΠΑ, 1998), και η Xbloc (Ολλανδία, 2001), μεταξύ άλλων…»

Παρατηρήστε προσεκτικά την ανάλογη προστασία σε μερικά λιμάνια της Μεσογείου, οι εικόνες μιλάν από μόνες τους:

1.      Μασσαλία

2.      Γένοβα

3.      Πειραιάς

4.       Ηράκλειο

5.      Λεμεσσός

6.      Λαττάκεια

7.       Χάιφα

8.       Αλεξάνδρεια

9.       Αλγέρι

10.   Γιβραλτάρ

11.   Βαρκελώνη

Υ.Γ: « Είπα και ελάλησα και αμαρτίαν ουκ έχω.»

*Ο Captain John Thernastis είναι ο ειδικός συνεργάτης μας για ναυτιλιακά θέματα.

1Είθε να διαψευσθώ!!