Ζητάνε ακόμα και μεταχειρισμένα φρένα!


Η κατρακύλα της χώρας συνεχίζεται με τα φρένα σπασμένα. Έρημοι δρόμοι, συνεργεία γεμάτα από εγκαταλελειμμένα αμάξια. Όλο και περισσότεροι οδηγοί, βλέποντας τα εισοδήματά τους να συρρικνώνονται, είτε τραβούν χειρόφρενο επ’ αόριστον είτε προχωρούν σε επιλεκτικές επισκευές και στρέφονται σε φτηνές λύσεις χρησιμοποιώντας ακόμα και μεταχειρισμένα ανταλλακτικά! “Θέτουν σε κίνδυνο τόσο τη δική τους ασφάλεια, όσο και των γύρω τους”, μας λένε μηχανικοί συνεργείων που πλήττονται επίσης από την κρίση σε σημείο να μιλούν για πτώση άνω του 100% στα έσοδα τους!


Ζήτηση για μεταχειρισμένα… φρένα ή αμορτισέρ


“Ζητάνε ακόμα και μεταχειρισμένα φρένα”, λένε στην “Α” εργαζόμενοι του καταστήματος ανταλλακτικών “Αλέξανδρος Παπαναστασόπουλος” στη Σπύρου Πάτση. “Φυσικά δεν τους δίνουμε”, προσθέτουν υπογραμμίζοντας όμως ότι πλέον οι πελάτες είναι επιλεκτικοί μόνο στην… τιμή. “Ακόμα και για ανταλλακτικό χαμηλού κόστους, ψάχνουν να βρουν την καλύτερη δυνατή, έστω κι αν χρειαστεί να περάσει μεγάλο χρονικό διάστημα. Υπάρχει για παράδειγμα πελάτης που προτίμησε να μείνει ένα μήνα με σπασμένο φανάρι μέχρι να βρει μια τιμή που μπορούσε να καλύψει”. Παρά το γεγονός λοιπόν ότι υπάρχει “αυξημένη ζήτηση”, τα χρήματα που μπαίνουν στα ταμεία του μαγαζιού είναι λιγότερα από κάθε άλλη φορά. Μια εξέλιξη που προκάλεσε αλυσιδωτές αντιδράσεις με το κλείσιμο πολλών καταστημάτων ανταλλακτικών αλλά και συνεργείων στην περιοχή.


Οι οδηγοί έρχονται συχνά-πυκνά αντιμέτωποι μ’ ένα σοβαρό δίλημμα. Ν’ αφήσουν το αμάξι τους στην άκρη ή να το χρησιμοποιούν παίρνοντας το ρίσκο του ατυχήματος. “Συνήθως προτιμούν το δεύτερο. Για όσο αντέξει”, μας λέει ο κ. Καλλιμάνης ιδιοκτήτητης μαγαζιού με αμορτισέρ και ανταλλακτικά, επίσης στη Σπύρου Πάτση. Σύμφωνα με τον ίδιο “τίποτα δεν πρέπει ν’ αφήνεται χωρίς συντήρηση”, όπως και καλό είναι τίποτα να μην είναι “μεταχειρισμένο, εκτός ίσως από τον προφυλακτήρα…” Το μεγαλύτερο πρόβλημα από μεταχειρισμένα ανταλλακτικά μπορεί να προκαλέσουν “τ’ αμορτισέρ. Αν για παράδειγμα η μία ανάρτηση είναι σκληρή κι η άλλη χαλαρή, σε μία στροφή τ’ αμάξι κινδυνεύει να φύγει και να προκληθεί ατύχημα”. Και όμως, κάποιοι τα ζητάνε…
Με τα imitation ανταλλακτικά τα δεδομένα είναι διαφορετικά. “Στοιχίζουν κι αυτά λιγότερα όπως και τα μεταχειρισμένα. Συνήθως είναι το 1/3 του κόστους και πολλές φορές μπορεί ν’ αντέξουν και περισσότερο”. Κάποιες φορές βέβαια, όπως υποστηρίζει ο Β.Π., ιδιοκτήτης γειτονικού συνεργείου “μπορεί να υπάρχει πρόβλημα στην εφαρμογή”. Ο κόσμος όμως πάει στις αντιπροσωπείες μονάχα “αν δεν υπάρχει στην αγορά το ανταλλακτικό και δεν μπορεί να λειτουργήσει το αμάξι, αν φυσικά διαθέτει τα χρήματα ή σε περίπτωση που διαθέτει αμάξι τελευταίας τεχνολογίας οπότε χρειάζεται να περάσει ένας χρόνος για να υπάρχει η απαραίτητη τεχνογνωσία για την επισκευή του”.


Επισκευές επί πιστώσει


Κανονικά “ανά 10-15.000 χιλιόμετρα πρέπει ο οδηγός, ανάλογα και με τ’ αμάξι φυσικά, να πηγαίνει σ’ ένα μάστορα και να ελέγχονται τα βασικά”, λέει στην “Α” ο Παύλος Κουλουσούσας, ιδιοκτήτης συνεργείου στην Πανόρμου. Συμπλέκτης, φρένα, μπουζί και λάδια “πρέπει να συντηρούνται, να αλλάζονται και να ανανεώνονται για να μπορεί τ’ αμάξι να χρησιμοποιηθεί”. Τα 50 ευρώ όμως της ελάχιστης επισκευής, “είναι πολυτέλεια πια”. Στο παρελθόν “οι πελάτες ήταν συνεπείς. Τώρα μπορεί να περάσει και εξάμηνο για να πληρωθούμε”.


Φτιάχνει το αμάξι μόνος απέναντι απ’ το συνεργείο!


Με δυσκολία βγαίνουν τα προς το ζην, παραδέχεται κι ο Βίκτωρας, υπεύθυνος σε συνεργείο στην Κυψέλη. “Αν έχουμε 20 ευρώ κέρδος, είναι καλή μέρα”. Πριν από λίγους μήνες “ρίξαμε τις τιμές στη μέση”, παρόλα αυτά μας “κάνουν και πλάκα κιόλας. Έχει έρθει απέναντι από το μαγαζί ένας γεράκος και φτιάχνει εδώ και δυο βδομάδες μόνος του τ’ αμάξι!”.


Όσοι δεν ξέρουν έστω τα τυπικά από service, συχνά κυκλοφορούν με αμάξια που “είναι κίνδυνος-θάνατος! Τα φτάνουν στα όρια τους. Αν δεν λιώσουν τελείως τα τακάκια, μέχρι να τσιρίζει το φρένο, ο άλλος δεν σκέφτεται ούτε καν ως επιλογή το να έρθει να τα φτιάξει”. Το ζητούμενο είναι να τσουλάει. Μέχρι “να λιώσει το λάστιχο! Η λογική αυτή μπορεί να αποδειχτεί πολύ επικίνδυνη, τόσο για την ασφάλεια των επιβατών, όσο και για τ’ αμάξι”, σχολιάζει ο Στέφανος, υπεύθυνος σε βουλκανιζατέρ στο Νέο Ηράκλειο. Οι ζημιές που μπορεί να προκληθούν “είναι πολύ σοβαρότερες από αυτές που υπήρχαν στην αρχή και βέβαια τα έξοδα για την επιδιόρθωση τους είναι ακόμα μεγαλύτερο”.


Ακόμα χειρότερη είναι η κατάσταση στα φανοποιεία. “Από το να φτιάξει κάποιος τη λακκούβα στο φτερό προτιμά να έχει φαϊ για την επόμενη μέρα”, λέει υπάλληλος στο συνεργείο των Οικονόμου-Παπαγεωργίου στον Νέο Κόσμο που αποκαλύπτει το νέο πρόβλημα: εγκαταλελειμμένα αυτοκίνητα στα συνεργεία. “Έχουμε ένα αμάξι εδώ και δύο χρόνια, η νομοθεσία δεν σε καλύπτει. Τι θα κάνουμε αν το κλέψουν;”…