Γίναμε… Γερμανία στις εξαγωγές Ι.Χ.

«Μαϊμού» εξαγωγές αυτοκινήτων καταγράφονται σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες της «ΗτΣ» στην ελληνική αγορά τα οποία αφού διαγραφούν από τα μητρώα των Διευθύνσεων Μεταφορών πωλούνται σε παράνομες μάντρες είτε κυκλοφορούν με παράνομα έγγραφα!

Το θέμα έχει κοινοποιήσει η Εναλλακτική Διαχείριση Οχημάτων Ελλάδας (ΕΔΟΕ) στο Υπουργείο Μεταφορών από τα τέλη του 2012, ωστόσο κανείς δεν έχει επιληφθεί του θέματος ώστε τουλάχιστον να περιοριστεί το φαινόμενο. Ειδικότερα η επιστολή της ΕΔΟΕ προς το Υπουργείο Μεταφορών αναφέρει, μεταξύ άλλων, πως: «Κατά τη διάρκεια των 2 τελευταίων ετών έχει παρατηρηθεί μια μεγάλη αύξηση των αιτήσεων διαγραφής οχήματος λόγω εξαγωγής όπως προκύπτει από τα ετήσια στοιχεία του υπουργείου Μεταφορών.

Δυστυχώς αλλά αποτελεί κοινή διαπίστωση, τόσο των εταιρειών/διαλυτηρίων του δικτύου της ΕΔΟΕ όσο και στελεχών των Νομαρχιακών Διευθύνσεων Μεταφορών, ότι ένα μεγάλο μέρος αυτών των οχημάτων δεν εξάγεται. Πολλά από αυτά, αφού διαγραφούν, πωλούνται σε παράνομες μάντρες. Από εκεί και μετά από διάλυσή τους μέρη εξ αυτών προωθούνται στην «μαύρη αγορά» μεταχειρισμένων ανταλλακτικών».

Οι επιπτώσεις των «εικονικών» εξαγωγών είναι πολλές, καθώς διαλύονται αυτοκίνητα σε παράνομες μάντρες προκαλώντας περιβαλλοντική επιβάρυνση. Πωλούνται ως ανταλλακτικά χωρίς να αποδίδονται οι προβλεπόμενοι φόροι, ενώ παράλληλα αποδίδονται από τη χώρα μας λανθασμένα στοιχεία στην Eurostat όσον αφορά τις εξαγωγές των οχημάτων και τον αριθμό των ανακυκλώμενων οχημάτων.

Μάλιστα τις περιπτώσεις που έχει καταγγείλει η ΕΔΟΕ στο υπουργείο Μεταφορών οι ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων που τα έχουν «εξάγει» ζητούν μέσω της διαγραφής του οχήματός τους στα κέντρα ανακύκλωσης της ΕΔΟΕ να χρησιμοποιήσουν τα κίνητρα για την αντικατάσταση αυτοκινήτων παλαιάς τεχνολογίας που δεν είναι άλλο από το γνωστό όφελος της απόσυρσης…

Ειδικότερα αυτοκίνητο που φαίνεται ότι έχει καταθέσει σε Διεύθυνση Μεταφορών την άδεια και τις πινακίδες κυκλοφορίας για εξαγωγή στις 27/8/2012 εμφανίζεται στις 3/9/2012 να «αποσύρεται» σε κάποιο κέντρο ανακύκλωσης της ΕΔΟΕ ζητώντας ο ιδιοκτήτης του και το όφελος της απόσυρσης!

Και στον δρόμο…
Πέραν της διάστασης που έχει εντοπιστεί από την ΕΔΟΕ για τις «μαϊμού» εξαγωγές, πληροφορίες κάνουν λόγο και για επανατοποθέτηση στην κυκλοφορία των οχημάτων που έχουν διαγραφεί εξαιτίας εξαγωγής τους με πλαστές άδειες και πινακίδες κυκλοφορίας.

Παράλληλα σε κάποιες άλλες περιπτώσεις τα οχήματα που φαίνεται ότι έχουν εξαχθεί «αντικαθιστούν» τρακαρισμένα ίδια μοντέλα που δεν συμφέρει η επισκευή τους αντικαθιστώντας απλώς τα ταμπελάκια του αριθμού πλαισίου στο αμάξωμα, ενώ σε δύσκολες περιπτώσεις επιστρατεύεται η τεχνολογία λέιζερ ώστε να γραφτούν και πάλι οι αριθμοί πλαισίου που βρίσκονται στο αμάξωμα και ειδικότερα στους θόλους του αμαξώματος κάποιων μοντέλων!

Στέρεψε η αγορά…
Η πλήρης απαξίωση των αυτοκινήτων κυρίως με κινητήρες από 1.800 κ.εκ. και άνω λόγω του κόστους χρήσης, των τεκμηρίων αλλά και του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης (από 2 λίτρα και άνω) ανάγκασε πολλούς ιδιοκτήτες να τα πουλήσουν σε ξένες αγορές, ώστε να εισπράξουν λίγες χιλιάδες ευρώ, καθώς στην Ελλάδα δεν έχουν κανένα απολύτως εμπορικό ενδιαφέρον. Η μαζική φυγή των συγκεκριμένων αυτοκινήτων αύξησε ραγδαία τη ζήτηση σε μικρά και φθηνά αυτοκίνητα που όμως αποτελούν είδος προς εξαφάνιση στην ελληνική αγορά.

Το μέλος του Δ.Σ. του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος κ. Ευριπίδης Κωνσταντινίδης αναφέρει, μεταξύ άλλων, στην «ΗτΣ» πως: «Η εγχώρια αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων έχει κυριολεκτικά στερέψει, καθώς οι τράπεζες, οι εταιρείες χρονομίσθωσης και όποια άλλη πηγή είχαμε, ξεμένει σιγά σιγά από αυτοκίνητα, όπως επίσης και τα αυτοκίνητα των ιδιωτών που πωλούνται.

Μοναδική λύση στο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η αγορά των μεταχειρισμένων ΙΧ είναι η μείωση του Τέλους Ταξινόμησης στα εισαγόμενα αυτοκίνητα που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro4 ώστε να εισαχθούν φθηνά και ασφαλή αυτοκίνητα στην Ελλάδα σε τιμές προσιτές για τους Ελληνες καταναλωτές. Παράλληλα αν επιτευχθεί κάτι τέτοιο θα σταματήσουν να μπαίνουν λουκέτα στον κλάδο, ενώ παράλληλα θα δημιουργηθούν πολλές νέες θέσεις εργασίας και θα τονωθούν τα δημοσιονομικά έσοδα».

Πάντως χαρακτηριστικό παράδειγμα της απόγνωσης στην οποία βρίσκονται οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων κυρίως μεγάλου κυβισμού αποτελεί το γεγονός που πρόσφατα καταγράφηκε σε κάποιο κέντρο ανακύκλωσης της ΕΔΟΕ βάσει του οποίου κάτοχος υπερπολυτελούς BMW X5 ήθελε να το αποσύρει για να γλιτώσει από αυτό, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε.

Ο ιδιοκτήτης της μονάδας μόλις έμαθε τι επιθυμούσε να κάνει ο κάτοχος του ΙΧ του αντιπρότεινε να το αγοράσει έναντι 500 ευρώ!

Τελικά η BMW X5 δεν οδηγήθηκε προς καταστροφή, αλλά «σώθηκε» από τον τολμηρό ιδιοκτήτη της μονάδας ανακύκλωσης που καλείται τώρα να καλύψει το τσουχτερό τεκμήριο του πολυτελούς SUV αλλά και να καταβάλει τον Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης που επιβάλλεται σε ένα αυτοκίνητο αξίας… 500 ευρώ!

ΧΩΡΙΣ ΕΛΕΓΧΟ
Αύξηση-ρεκόρ 209,2% στις εξαγωγές Ι.Χ.

Η οικονομική κρίση έχει οδηγήσει πολλούς εμπόρους αλλά και ιδιοκτήτες αυτοκινήτων, κυρίως με κινητήρες από 2 λίτρα και πάνω, στην εξαγωγή τους σε άλλα κράτη-μέλη ή προς τις αγορές της Μέσης Ανατολής και Αφρικής ώστε να μπορέσουν να τα πουλήσουν έστω και σε χαμηλές τιμές. Ωστόσο κανείς δεν περίμενε πως η Ελλάδα θα μετατραπεί σε μια βασική πηγή εξαγωγής μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και μάλιστα να καταγράφει αύξηση-ρεκόρ 209,2% το 2012 σε σχέση με το 2011. Ειδικότερα το 2012 σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Μεταφορών από την Ελλάδα «έφυγαν» 41.208 αυτοκίνητα έναντι 13.327 οχημάτων το αντίστοιχο διάστημα του 2011. Τώρα πόσα από αυτά πραγματικά οδηγήθηκαν σε ξένες αγορές δεν είναι δυνατό να πιστοποιηθεί, καθώς δεν ελέγχονται οι εξαγωγές των ΙΧ που οδεύουν προς άλλα κράτη-μέλη.

Πηγή: imerisia.gr