«Φωτιά» οι τιμές στα απορρυπαντικά ρούχων στην Ελλάδα

«Χρυσάφι» πληρώνουμε κάθε πλύση ρούχων στο πλυντήριο, καθώς πέραν από το εκτοξευμένο κόστος ενέργειας η Ελλάδα «φιγουράρει» στις πρώτες θέσεις των αγορών που δέχθηκαν πέρυσι τις ισχυρότερες ανατιμήσεις στα απορρυπαντικά στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Σύμφωνα με σχετική έρευνα που διεξήγαγε η Επιτροπή Ανταγωνισμού προκύπτει ότι στην Ελλάδα τα απορρυπαντικά ρούχων πωλούνται έως και 361% ακριβότερα σε σχέση με τη φθηνότερη αγορά της Ε.Ε.

Η έρευνα της επιτροπής εστιάζει στις τιμές πώλησης των απορρυπαντικών πλυντηρίου ρούχων σε κάψουλες (pods) και σκόνη πλύσης (powder) των P&G και Unilever στην Ελλάδα, των οποίων η μεριδιακή τους δυναμική αφορά συνολικά στο 66% της εγχώριας αγοράς.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Επ.Ανταγωνισμού, στην κατηγορία απορρυπαντικών σε σκόνη (SKIP/PERSIL/OMO) η Ελλάδα βρίσκεται στη τέταρτη θέση στη κατάταξη με τις υψηλότερες τιμές, καθώς τα προιόντα διατίθενται κατά 361% ακριβότερα σε  σχέση με τη Σουηδία, όπου η τιμή ανά πλύση είναι στο 0,15 ευρώ έναντι 0,46 ευρώ που είναι στη χώρα μας η συσκευασία των 20 μεζουρών ή 0,26 ευρώ των 67 μεζουρών.

Ακριβότερα από τη χώρα μας τα απορρυπαντικά σε σκόνη διατίθενται στις αγορές της Σκλοβακίας, Τσεχίας και Λετονίας.

Αντίστοιχα και η σύγκριση στις κάψουλες, με τη συσκευασία του Ariel pods να πωλείται στην Ελλάδα έως και 270,57% ακριβότερα από τη φθηνότερη χώρα που είναι η Ιρλανδία. Το Ariel σε σκόνη πωλείται στην Ελλάδα 172% ακριβότερα σε σχέση με την τιμή που πωλείται στην Αυστρία, που είναι η φθηνότερη χώρα.

Υψηλότερη κατά 301,1% είναι η τιμή στην Ελλάδα του Skip Pods σε σχέση με την Ιρλανδία. Αξίζει να σημειωθεί ότι φθηνότερες χώρες -λαμβάνοντας υπόψη και την αγοραστική δύναμη- είναι όχι κάποιες χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, αλλά χώρες, όπως η Ιρλανδία, η Σουηδία, η Γερμανία. Έτσι, για παράδειγμα η τιμή ανά κάψουλα στην Ελλάδα ακόμη και στις μεγάλες συσκευασίες (54 τεμάχια) που είναι σχετικά φθηνότερες είναι 0,49 ευρώ, όταν στην Ιρλανδία είναι 0,21 ευρώ.

Η Κύπρος φθηνότερη από την Ελλάδα

Με βάση τα ευρήματα της Επιτροπής Ανταγωνισμού, η Ελλάδα κατατάσσεται στην ομάδα χωρών που έχουν υψηλές τιμές ανεξάρτητα από το μέγεθος της συσκευασίας. Το γεγονός αυτό δεν φαίνεται να επηρεάζεται από τον γεωγραφικό παράγοντα, καθώς η Ελλάδα με την Κύπρο έχουν μεγάλη διαφορά στις τιμές τους (η Κύπρος έχει φθηνότερες τιμές), παρόλο που για τη μεταφορά του προϊόντος στην Κύπρο πιθανώς να χρειάζεται επιπλέον κόστος, λόγω γεωγραφικής τοποθεσίας. Ωστόσο, όπως σημειώνει η Ανεξάρτητη Αρχή, δεν έχει γνώση της τοποθεσίας των συγκεκριμένων εργοστασίων από όπου η κάθε χώρα προμηθεύεται τα προϊόντα της, κάτι που ενδεχομένως να επηρέαζε σε κάποιο βαθμό την τιμή. Εντούτοις παρατηρεί ένα μοτίβο συγκεκριμένων χωρών να έχει υψηλότερες τιμές στα απορρυπαντικά τους.

Μη γραμμική τιμολόγηση

Σύμφωνα με την Ε.Α  στην περίπτωση του Ariel όσο αυξάνεται η ποσότητα στις συσκευασίες (σε σκόνη και κάψουλες), η τιμή μειώνεται, δηλαδή υπάρχει μη γραμμική τιμολόγηση (η ανά μονάδα επιβάρυνση για τον καταναλωτή μειώνεται καθώς αυξάνεται η ζητούμενη ποσότητα) και η επιχείρηση χρησιμοποιεί τη συγκεκριμένη εμπορική πρακτική για την προώθηση προϊόντων με μεγαλύτερες συσκευασίες. Στην Ολλανδία, ανεξάρτητα της ποσότητας της συσκευασίας, η τιμή ανά τεμάχιο παραμένει ίδια.

Δεν επηρεάζει ο ΦΠΑ

Παράλληλα, η τιμή των απορρυπαντικών φέρεται να μην επηρεάζεται από τον φόρο προστιθέμενης αξίας (ΦΠΑ). Για παράδειγμα, στην Ουγγαρία ο φόρος προστιθέμενης αξίας είναι 27% και η τιμή ανά κάψουλα είναι 0,46 ευρώ, ενώ στη Σλοβακία ο φόρος προστιθέμενης αξίας είναι 20% και η τιμή ανά κάψουλα είναι 0,68 και 0,62 ευρώ (ανάλογα τη συσκευασία).

Σημειώνεται ότι η απόφαση για την επιλογή της κατηγορίας των απορρυπαντικών βασίστηκε στη διαπίστωση της αύξησης του πληθωρισμού από τον Ιούλιο του 2022 στην κατηγορία «προϊόντα καθαρισμού σπιτιού» (cleaning and maintenance products) στην Ελλάδα, όπου ο δείκτης διαμορφώθηκε σημαντικά άνω του δείκτη της Ευρωζώνης, ενώ ειδικά για τον Δεκέμβριο 2022 ο δείκτης στην Ελλάδα κινήθηκε σε υψηλότερο επίπεδο σε σχέση με τον Νοέμβριο του 2022 κατά 2,5 ποσοστιαίες.

Η έρευνα αφορά τις τιμές του προϊόντος ARIEL της εταιρείας Procter & Gamble (P&G), σε συσκευασίες Pods και σε σκόνη (powder) και των προϊόντων SKIP, Persil και OMO της εταιρείας Unilever σε συσκευασία pods και σε σκόνη (powder) στα Κράτη Μέλη. Η έρευνα διεξήχθη την περίοδο 9-15 Ιανουαρίου 2023 και οι τιμές είναι πριν την εφαρμογή οποιασδήποτε έκπτωσης.

Πηγή: naftemporiki.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *